V DOBE ZÁHUBY VEĽKÝCH JAŠTEROV PRED 65 MILIÓNMI ROKOV USTÚPILI ZO SCÉNY AJ RASTLINY A ŽEZLO NAKRÁTKO PREBRAL "KRÍZOVÝ MANAŽMENT

Keď na Zemi kraľovali skromné huby

Takto to vtedy asi vyzeralo všade; huby rástli na spálených a inak poničených kmeňoch stromov. FOTO - SCIENCE

"Počas katastrofického prechodu z druhohôr do treťohôr v pozemskom živote absolútne dominovali huby. Vtedajšie environmentálne otrasy ich postihli najmenej. Švédsko-austrálska bádateľská dvojica pre to našla dôkazy na Novom Zélande; jej článol opublikoval Science. Dôkazy však zrejme platia globálne.

Veľké vymierania

Prvé formy života v podobe jednobunkových organizmov typu baktérií a siníc sa na našej planéte objavili azda už pred 3,8 miliardy rokov. Pravda, zložité mnohobunkové organizmy máme doložené až od doby pred približne 545 miliónmi rokov. Odvtedy ich postihlo päť masových vymieraní a bližšie neurčený počet menších. Pri najväčšej katastrofe pred 248 miliónmi rokov na prelome prvohôr a druhohôr (rozhranie perm-trias) vymrelo vyše 90 percent druhov pozemských organizmov, prinajmenšom v moriach.

Príčiny mohli byť viaceré, geologické alebo astronomické. Azda mohol nastať aj súbeh dopadu vesmírneho telesa (planétky alebo jadra kométy) s vulkanizmom či geochemickými premenami, keď nevítaný posol z kozmu uviedol do pohybu zmeny v zemskej kôre, atmosfére či hydrosfére.

Kladivo na dinosaury

Dôkazy takéhoto mimozemského vplyvu vedci našli pri každom z piatich masových vymieraní. Najpresvedčivejšie pri poslednom, ktoré sa odohralo pred 65 miliónmi rokov na prechode z druhohôr do treťohôr (rozhranie krieda-terciér). Vtedy sa zo scény definitívne odporúčali všetky veľké dinosaury a vlastne všetky živočíchy hmotnejšie ako 25 kilogramov. Niektoré malé dinosaury žijú s nami dodnes v podobe vtákov.

Vyzerá to však tak, že známy kráter v Chicxulúbe na severnom Yucatáne (Mexiko) asi nie je hľadaným corpus delicti. Podľa najnovších geologických vrtov totiž vznikol už 300 000 rokov pred koncom druhohôr. To však nespochybňuje teóriu, že veľké dinosaury má na svedomí takmer určite mimozemské teleso. Kráter jednoducho treba hľadať inde.

Väčšina scenárov takejto katastrofy predpokladá, že dopad vesmírneho telesa do atmosféry vymrští obrovské množstvo čiastočiek hornín či vody. Ďalšie spolu s aerosolmi môžu pridať sopky, ako aj rozsiahle lesné požiare, spôsobené dopadom. Všetko to v atmosfére zostane mesiace, možno roky. Výsledkom je značne nepriehľadné ovzdušie, lebo slnečné žiarenie cez hustú vrstvu drobných častíc a látok neprenikne. Dole zavládne zima a logicky sa preruší fotosyntéza, až kým sa atmosféra opäť neprečistí. Medzitým odumrie väčšina rastlín a následne aj bylinožravých živočíchov, ktoré prídu o potravu. A aj mäsožravým sa onedlho minú zdochliny bylinožravých.

Dôkazy z Nového Zélandu

Potlačenie rastlinstva na rozhraní krieda-terciér dokladajú aj nové údaje z Nového Zélandu. Získali ich Vivi Vajdová z University of Lund (Švédsko) a Stephen McLoughlin v uhoľnej žile v bani Moody Creek v Greymouth na južnom novozélandskom ostrove.

V spodných ôsmich centimetroch žily našli rastlinné spóry typické pre neskorú kriedu. Približne 80 druhov ihličnanov, papraďorastov a kvitnúcich rastlín zodpovedá lesnej flóre mierneho klimatického pásma. Nad tým však náhle všetky fosílne stopy rastlinstva miznú. V asi štvormilimetrovej vrstve sa vyskytujú iba spóry húb a fragmenty vláken podhubia. Okrem toho tam našli aj zvýšený obsah irídia. Tento kov je v zemskej kôre vzácny, zato však bežný v planétkach a jadrách komét. Nad vrstvou s hubami sa spočiatku iba veľmi riedko vyskytujú spóry papraďorastov.

Vysvetlenie je očividné. Počas prechodu krieda-terciér v súlade s vyššie naznačeným scenárom prudko poklesla intenzita slnečného žiarenia, prenikajúceho k zemskému povrchu. Fotosyntéza sa prerušila a rastliny načas nahradili majstri v prežívaní aj v najkrutejších podmienkach: huby. Látky, hromadiace sa vtedy na zemskom povrchu (popol z lesných požiarov, spad z ovzdušia) im dokonca mohli ako živiny celkom vyhovovať. To isté platí o zvýšenej vlhkosti.

Otázka je, či pre huby bolo dosť teplo. Oteplenie sa zaznamenalo pred prechodom krieda-terciér, aj po ňom. Prinajmenšom sa im vypratala z cesty konkurencia. Najhoršia kríza však podľa hrúbky vrstvy s dominanciou húb trvala iba niekoľko rokov. Potom sa opäť objavili rastliny, spočiatku nenáročné papraďorasty.

Krízoví manažéri?

Takýto priebeh vecí dávnych sa s vysokou pravdepodobnosťou netýkal iba Nového Zélandu. Podobné poznatky totiž vedci získali aj na viacerých miestach po celej zemeguli. A nielen čo sa týka prechodu krieda-terciér. Huby (a riasy) podľa všetkého nakrátko kraľovali pozemskému životu aj na prechode perm-trias. Vtedy si však žezlo udržali podstatne dlhšie. Biologicky deštruktívne zmeny prostredia museli byť rozsiahlejšie. Tak či onak vládu napokon vždy odovzdali iným organizmom, ako keď si dočasní krízoví manažéri splnia neľahkú úlohu.

1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  2. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  6. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  7. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  10. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 208
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 200
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 5 839
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 568
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 235
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 2 988
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 765

Desať vecí, ktoré treba vedieť o osýpkach

Prečítajte si desať základných otázok a odpovedí týkajúcich sa osýpok, ich prenosu, príznakov, možnej epidémie a ochrane pred nakazením.

Keď sú osýpky v hlavách

Keď sa na osýpky neočkovalo, ročne sa nimi nakazilo 10- až 20-tisíc detí.

Fico sa chváli ekonomickými výsledkami. Oprávnene?

Prvého mája zverejníme súbor opatrení pre pracujúcich, tvrdí premiér.

Slováci pomáhajú hľadať pôvod záhadných častíc, ktoré môžu popierať Einsteina

Balón NASA vyniesol do stratosféry Zeme testovací experiment EUSO.

Našli húsenicu, ktorá za pár hodín zožerie igelitku. Vyrieši problém s plastovým odpadom?

Chuť pre plasty objavila u húsenice jedna z vedkýň náhodou.

Chémia ukrýva tajomstvo. Posledný prvok je v nedohľadne

Mendelejev predstavil prevratné usporiadanie známych chemických prvkov v periodickom systéme. Predpovedal aj existenciu neobjavených prvkov.

Ako uvariť najlepší a najzdravší čaj podľa vedy

Má mlieko vplyv na zdravotné benefity čaju? Je zdravší zelený alebo čierny čaj?