SME

Colin McRae Rally 04 - dojmy z dema

Podraďujem na trojku, prudko stáčam volant vpravo, nechávam voľne bežať motor a v polovičke zákruty stláčam plynový pedál až na podlahu. Motor kvíli, otáčkomer ukazuje 8000 ot./min, ale šmykom sa mi podarilo vybrať zákrutu. Rýchlo otáčam volant vľavo, aby

som vybral zákrutu. Srdce mi búši, ale ženiem sa ďalej za výhrou v časovke.

Očakávaná demoverzia Colin McRae Rally 04 sa objavila na internete 24. februára a fanúšikovia rally závodov mohli začať oslavovať – bolo totiž čo. Tretí diel Colina síce nebol až taký zlý, ale do dokonalosti mu chýbalo dosť a za najkvalitnejší môžeme považovať dvojku. Preto sa od štvrtého pokračovania očakávala hlavne božská hrateľnosť, ktorá by vyniesla fanúšikov štyroch kolies do rally nirvány. Aj sa tak stalo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Obsah demoverzie bol známy už vopred, preto nikoho neprekvapil výber troch tratí (USA, Fínsko a Japonsko) a tátoša, ktorého Colin McRae osedláva v tejto sezóne - Citroen Xsara v špeciálne upravenej rally verzii. Na demoverziu to je celkom slušný výber. Popisovať vlastnosti auta vzhľadom k realite musím vypustiť (už len kvôli tomu, že som Xsaru ešte nešoféroval a už vôbec nie štýlom charakteristickým pre rally), ale automobil sa správa na trati dostatočne realisticky, aby ste získali pocit, že ovládate poriadneho plnokrvníka. Zákruty vyberané šmykmi, práca s prevodovkou, prudké pribrzďovanie... mohol by som pokračovať ešte dlho, ale musíte si to vyskúšať na vlastnej koži. Už len pohľad na hranie štvrtého Colina vyzerá úchvatne (samozrejme, ak ho hrá aspoň trošku skúsený hráč).

SkryťVypnúť reklamu

Dôležitým aspektom pri závodných hrách je model poškodenia vozidla. Pri nešetrnej jazde nebol žiadny problém vidieť odletujúce plechy (kapota, blatníky...), otvárajúce sa dvere (aj na kapote a kufri), ktoré môžete dokonca aj úplne urvať. Určite sa vám podarí pretrhnúť pneumatiku, takže zbytok trate si to „odkrivkáte“ na disku kolesa. Samozrejmosťou je výrazné zhoršenie jazdných vlastností Citroenu. Auto sa správa ako po niekoľkých frťanoch, nedokáže udržať smer jazdy, neustále ide do šmyku. Model poškodenia vyzerá zatiaľ celkom dobre až na neprehliadnuteľné chybičky krásy. Auto nemôžete úplne zdemolovať ;(. Automobil po ukončení časovky môže ísť síce rovno do šrotoviska, ale aj tak stále v pohode šľape. Okrem viditeľného poškodenia sa bezohľadná jazda prejavuje aj v práci motora. Ak budete otáčky nechávať počas svojej jazdy príliš vysoké, zvýši sa vám teplota vody a motor vám jednoducho skape a vám neostáva nič iné, ako ho opäť naštartovať (šípka pre plyn).

SkryťVypnúť reklamu

Nepríjemným zistením bolo, ak som to napálil do maximálne pol metrového šutra a auto sa zastavilo na mieste, akoby to napálilo do betónovej steny. Značky sú asi zo špeciálneho materiálu, platí pre ne tiež princíp betónovej steny. Inak je prostredie viac-menej virtuálne, okolité predmety (za okolité predmety sa nepovažujú diváci;) môžete bez problémov prejsť.

Ako som už vyššie spomenul, demo obsahuje 3 trate. Fínska časovka je vytvorená pre rýchlu a agresívnu jazdu, ktorá je podľa mňa aj najlepšia. Zákruty sa striedajú s menšími rovinkami, takže adrenalín z vás bude sršať prúdom. Lúky sa striedajú s lesnými cestičkami, v ktorých už síce musíte ubrať plyn, no ide aj tak o najrýchlejšiu trať. Do Japonska zavítajte s blistrom kinedrylu, zákruty sa tu striedajú s vysokou frekvenciu – sú dosť prudké a navyše na úzkej vozovke. Tomu musíte prispôsobiť aj štýl svojej jazdy, lebo skončíte ako ja po prvej skúšobnej jazde v Japonsku. Síce som došiel do cieľa, ale s dvomi odfaklenými pneumatikami mi to trvalo trošku dlhšie, ako som predpokladal. Posledný pán na holenie prichádza z USA. Ide o hybrid medzi vyššie popísanými časovkami, takže správnou prácou s prevodovkou sa dajú dokázať divy.

SkryťVypnúť reklamu

Na trati vás sprevádza aj ghost car a ak sa vám podarí prekonať výsledný čas počítačom riadeného auta, ghost car bude sledovať vašu trajektóriu jazdy, takže sa snažíte prekonávať svoje vlastné rekordy.

Grafické spracovanie je na úrovni, nemám k nemu žiadne výrazné pripomienky. Model auta vyzerá ako skutočný, automobil nepláva po vozovke ako v arkádových závodoch, animácia rotujúcich kolies nemá chybu, anténky na streche sa pohupujú do štýlu vašej jazdy. Odlietavajúce plechy a kolesá dodržiavajú zákony fyziky pri svojich letoch, za najdôležitejšie však považujem schopnosť enginu simulovať pocit skutočne rýchlej jazdy v zaujímavých prostrediach. Pocit, keď frčíte lesom rýchlosťou 100 km/h po úzkej cestičke sa nedá opísať, to sa musí zažiť. Čo sa týka zvukov, tak uší mi chrochtali blahom. Zvuk motoru je na vysokej úrovni, vysoké otáčky cítite v kostiach, spolujazdcov hlas vám radí a pri podradení výborne znie praskanie motora. Lahoda pre oči i uši.

SkryťVypnúť reklamu

Na záver by som len každému, kto má vodičský preukaz a aspoň trošku ho bavia automobilové simulácie, odporučil toto demo. Výborne navnadí na prichádzajúcu hru, ktorá k nám príde na začiatku apríla (konkrétne 2. apríla). Rýchla jazda je v skutočnosti výborná pre odreagovanie  (aj keď niektorí moji známi hovoria, že smrť v očiach už mať nechcú), ale nie každý má možnosť ju zažiť, preto ako najlepšia možnosť sa črtá virtuálne rally v podobe Colin McRae Rally 04.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 1 ďalší 1
Asteroid 2024 YR4 zachytený Webbovým teleskopom.

Objekt je doteraz najmenší, aký Webbov teleskop zameral.


TASR 1
Ilustračná snímka.

(Ne)vedecký newsletter Tomáša Prokopčáka.


4
Misia Fram2 je pomenovaná po nórskej prieskumnej lodi.

Kapsula za pomoci padákov dosadla do vôd Tichého oceánu.


TASR

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 030
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 893
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 087
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 855
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 147
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 758
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 478
SkryťZatvoriť reklamu