SME

Klameme najčastejšie telefonicky

Máte podozrenie, že k vám niekto nie je celkom úprimný? Prestaňte mu telefonovať a radšej mu pošlite e-mail. Podľa štúdie Jeffa Hancocka z Cornellovej univerzity je výrazný rozdiel medzi tým, ako často klameme pri použití rôznych komunikačných médií.

Máte podozrenie, že k vám niekto nie je celkom úprimný? Prestaňte mu telefonovať a radšej mu pošlite e-mail. Podľa štúdie Jeffa Hancocka z Cornellovej univerzity je výrazný rozdiel medzi tým, ako často klameme pri použití rôznych komunikačných médií.

Vedec v rámci svojej štúdie požiadal 30 študentov, aby si týždeň zapisovali všetky rozhovory s inými ľuďmi, ktoré trvajú viac ako 10 minút. Zároveň si mali vždy poznamenať, koľko hoci i malých, „nevinných" lží počas nich povedali.

Psychológovia podľa časopisu New Scientist očakávali, že najľahšie sa bude ľuďom klamať v e-mailoch vďaka ich neutralite a subjektívnemu pocitu „vzdialenosti" partnera, čo by malo uľahčiť vyrovnať sa s výčitkami svedomia.

SkryťVypnúť reklamu

Ukázalo sa však, že opak je pravdou - v e-mailoch sa lži vyskytovali dvakrát menej, než pri osobnej konverzácii. Ako médium najviac prajúce klamstvu vedci vyhodnotili telefón - ľudia podľa ich zistení klamali vo viac ako tretine telefonických rozhovorov.

Podľa Jeffa Hancocka sa ako prvý kľúčový prvok, ktorý ľudí odrádza od klamstva, ukázala písomná povaha e-mailu - obávajú sa totiž, že dôkaz o klamstve môže byť, na rozdiel od prchavého osobného alebo telefonického rozhovoru, dlhý čas archivovaný.

Druhým rozlišujúcim faktorom je to, či komunikácia prebieha v reálnom čase. Ak je to tak (napríklad pri telefonáte alebo osobnom rozhovore) a ľudia majú menej času premyslieť si odpovede, klamú viac. Často totiž nedokážu nájsť inú pohotovú odpoveď na neočakávané otázky, ako napríklad: „Páčia sa ti moje šaty?"

SkryťVypnúť reklamu

Výskum by mal podľa jeho autora motivovať firmy k hľadaniu najlepších spôsobov komunikácie pre svojich zamestnancov. „Telefón by napríklad mal byť ideálnym médiom pre predajcov, ktorí sú nabádaní ohýbať pravdu," napísal New Scientist. Ak je prioritou pri komunikácii čestnosť a úprimnosť, najlepším kanálom by mal byť e-mail. (tb)

Ako často klameme

v 37 % telefonátov

v 27 % osobných rozhovorov

v 21 % správ cez instant messaging

v 14 % e-mailov

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 835
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 386
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 839
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 403
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 133
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 883
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 368
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 1 928
SkryťZatvoriť reklamu