Reklamné agentúry, ruky preč od webu!

Reklamné agentúry navrhujú príšerné webové stránky, pretože sú posadnuté túžbou upútavať pozornosť. Keď však ľudia prišli na vašu stránku, ich pozornosť už máte. Chcú niečo konkrétne. Chcú detaily. Chcú fakty. Vec, ktorú si najviac cenia, je ich vlastný



Reklamné agentúry navrhujú príšerné webové stránky, pretože sú posadnuté túžbou upútavať pozornosť. Keď však ľudia prišli na vašu stránku, ich pozornosť už máte. Chcú niečo konkrétne. Chcú detaily. Chcú fakty. Vec, ktorú si najviac cenia, je ich vlastný čas. Tak ním nemrhajte.

Prednášam o content manažmente a webovom dizajne po celom svete. Kedykoľvek začnem hovoriť o potrebe jednoduchého, čistého dizajnu, v publiku sa vždy nájde niekto, kto namietne a poinformuje ma, že nerozumiem brandingu - princípu budovania značky.

Branding. Už nespočetnekrát bol použitý ako ospravedlnenie hrozného dizajnu webstránok. Ktorá je najväčšia globálna značka, ktorá sa objavila za uplynulých päť rokov? Google. Je to pre jeho pekné farebné logo? Alebo že by preto, že je to skvelý vyhľadávač?

Branding na webe je o úspešnom dokončení toho, po čo človek na stránku prišiel, nie o cool obrázkoch a ťažkých flashových prezentáciách. Zvyknem sa pýtať svojho publika: „Čo urobíte, ak sa stránka začína flashovým úvodom - introm?" Odpovedajú vždy jednohlasne: „Preskočiť intro!" (Dokonca existuje webstránka skipintro.com.) Čím iným sú flashové intrá, ak nie štvrtotriednymi televíznymi reklamami vyrobenými niekým, kto nikdy nedostane šancu urobiť skutočnú televíznu reklamu?

Ale späť k reklamným agentúram. Keď si otvoríte ich webstránky, najťažšie je zistiť, čím sa vlastne zaoberajú. Napríklad na stránke Saatchi & Saatchi sa dozviete, že: 1. Nápady sú menou budúcnosti. 2. Riešia problémy. 3. Vytvárajú príležitosti. 4. Zabávajú. 5. Strhávajú bariéry. 6. Obohacujú životy.

Čo to má byť, pobočka Organizácie spojených národov? Nepracujeme všetci v oblasti myšlienok? Ak sa z myšlienok zrodia reklamy, nemali by tieto reklamy aj predávať produkty, okrem toho, že obohatia naše životy a vyriešia hlad v Afrike?

Pamätáte sa ešte, čo bolo prvým úspešným produktom predávaným na internete? Knihy. Ľudia, ktorí si kupujú knihy, radi čítajú. Prečo idú na webovú stránku výrobcu áut? Aby zistili, aký majú bezpečnostný rating. Aby skontrolovali, či neprebiehajú nejaké výhodné akcie (ľudia na webe vždy hľadajú zľavy). Môj 12-ročný syn si včera otvoril webovú stránku o Jamesovi Bondovi. Nehľadal na nej videoklipy - hľadal zoznam všetkých filmov o Jamesovi Bondovi.

Je ťažké sprostredkovať cez internet emócie. Na webe dominujú informácie. Produktom, ktoré sa najlepšie predávajú tradičným marketingom, web nesvedčí. Moje deti milujú Coca Colu. Nikdy však nenavštívili jej webovú stránku. Načo - aby zistili, čo znamená „vždy to pravé"?

Hlavnou aktivitou na webe je čítanie. Je to veľmi rýchle a povrchné čítanie netrpezlivými ľuďmi, ktorým sa na monitore číta ťažšie, ako z papiera. Preto základným kameňom úspechu je ubezpečiť sa, že vaše stránky sú tak čitateľné, ako je to možné - nie že sú pekné na pohľad.

Grafický dizajnér sa mi nedávno sťažoval, že nerozumiem profesionálnemu webovému dizajnu. Pozrel som si preto jeho webovú stránku a zistil som, že:

1. Prvý odsek, ktorý som si prečítal, mal 139 slov. Odporúčal by som maximálne 70.

2. Prvá veta prvého odseku mala 36 slov. Odporúčal by som 15-20 slov.

3. Text bol napísaný sivým písmom na bielom podklade. Odporúčal by som čierny text na bielom podklade.

4. Veľkosť písma bola 8 bodov. Odporúčam najmenej 10 bodov.

Pozrime sa, ako vyzerá napríklad stránka reklamnej agentúry BBDO. Na začiatku vás uvíta archaické flashové intro a zastaraná navigácia vytvorená ceruzkami. (Kreatívni ľudia používajú ceruzky.) Fantastické však je, že keď kliknete na „Naša práca", zobrazí sa dislaimer - právnické varovanie! Ako v roku 1997.

Čo je stále lepšie, ako štýl roku 1995 na stránke agentúry J. Walter Thompson. Predstavte si tú krásu: „Vitajte na stránke JWT, kde sa dozviete, kto sme a v čo veríme. Použite zelenú navigáciu na pohyb po stránke, alebo si v dolnej časti prečítajte najnovšie aktuality." Prosím, vysvetlite im už niekto, že uvítacie prejavy na webe vyhynuli spolu s dinosaurmi! Takisto, je čas pochopiť, že hypertext bol vynájdený na to, aby mohol byť text aktívny - vety ako „Použite zelenú navigáciu..." sú naozaj nadbytočné.

To bol len malý príklad toho, ako amatérsky sa dokážu reklamné agentúry správať. Problémom je, že od iných firiem si nechávajú za rady a tvorbu ich webových stratégií platiť.

www.gerrymcgovern.com  


Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

DOMOV

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia.

Neprehliadnite tiež

Odhalili pôvod záhadného hobbita, z Afriky sa dostal ako prvý

Homo floresiensis mal malý mozog a veľké nohy.

TEST

Testovali sme Samsung Galaxy S8, smartfón z iného sveta

Novinka Samsungu je krásna a má množstvom nových technológií. Chceli by sme ju vlastniť, ale nie používať.

Pokus českých vedcov ukázal podmienky, v ktorých mohol vzniknúť život

Nový výskum nadväzuje na slávny experiment z 50. rokov minulého storočia.

Bratislava ukáže, aká bude budúcnosť technológií

Medzinárodná konferencia TechSummit & Gadget Expo sa odohrá 10. až 11. mája 2017.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  6. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  9. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 433
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 569
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 876
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 738
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 750
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 864
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 945
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 843
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 819
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 616

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop