Typický používateľ internetu je veľmi vzdialený od bežného stereotypu „počítačového čudáka" - v skutočnosti kvôli internetu „zanedbáva" len televíziu a najviac obľubuje osobné stretnutia s priateľmi, vyplýva zo štúdie zverejnenej pred týždňom. Výsledky výskumu v rámci World Internet projektu vykresľujú obraz priemerného internetistu v ostrom kontraste so stereotypom osamelého človeka, ktorý trávi hodiny na internete a zriedka sa dostane do „skutočného sveta". V skutočnosti je podľa vedcov horlivým čitateľom kníh (papierových) a trávi viac času kontaktmi s priateľmi, ako priemerný človek bez prístupu na internet. V porovnaní s ním však trávi v priemere o päť hodín týždenne menej sledovaním televízie, uvádza sa v štúdii.
„Pripojenie na internet znižuje čas, ktorý človek strávi pred televízorom, má však len malý dosah na pozitívne aspekty sociálneho života," povedal Jeffrey Cole, riaditeľ Centra pre komunikačnú politiku na Kalifornskej univerzite. Jej pracovníci výskum uskutočnili v 14 krajinách sveta, od Spojených štátov a Veľkej Británie cez Maďarsko až po Taiwan a Čínu.
Na vytváranie nových kontaktov internet najintenzívnejšie využívajú práve obyvatelia Číny. Mnohí z nich uviedli, že internet používajú na kontakt s inými a na debaty o politike, koníčkoch a viere. Ľudí debatujúcich cez internet o náboženstve bolo podľa vedcov v krajine, kde je náboženstvo oficiálne zakázané, „viac, než kdekoľvek inde".
Štúdia potvrdila, že internet stále oveľa častejšie používajú bohatší ľudia a skôr muži, než ženy. Tu však existujú výrazné regionálne rozdiely: napríklad na Taiwane sú ženy takmer rovnako nadšené surfistky. Naproti tomu v Taliansku internet používa 42 percent mužov, ale len 22 percent žien.
Prekvapujúcim výsledkom bola dôvera, ktorú má väčšina ľudí v informácie z internetu - viac ako polovica jeho používateľov uviedla, že „väčšina alebo všetky" na webe sú hodnoverné. Najviac internetu dôverujú zo skúmaných krajín obyvatelia Južnej Kórey, najväčší skeptici sú Švédi.
(reuters, tb) , www.ccp.ucla.edu