SME

Čo sú RPG hry a prečo sú také návykové

V RPG hrách (Role Playing Games) sa hráč zväčša pohybuje v rozsiahlej krajine plnej postáv známych z fantasy alebo sci-fi literatúry či rozprávok. Ich hrdinovia,...

V RPG hrách (Role Playing Games) sa hráč zväčša pohybuje v rozsiahlej krajine plnej postáv známych z fantasy alebo sci-fi literatúry či rozprávok. Ich hrdinovia, ktorými môžu byť ľudia s bežnými („stredovekými“) zamestnaniami, ale aj dobrodruhovia, rytieri či nadprirodzené bytosti, sa v priebehu hry vyvíjajú a v závislosti od vykonávanej činnosti sa zlepšujú ich zručnosti a schopnosti a zväčšuje majetok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

RPG hry majú pôvod v stolných hrách zo 70. rokov, možnosť hrať ich cez internet sa objavila prvýkrát v roku 1997 s hrou Ultima Online. Mimoriadne populárne sú dnes aj hry EverQuest či Dark Age of Camelot.

SkryťVypnúť reklamu

Internetové RPG hry sú nekonečné a nie sú v nich vopred stanovené úlohy – každý hráč sa sám rozhodne, či bude pomaly budovať svoju stolársku dielňu a najímať nových zamestnancov, alebo žiť dobrodružným životom na cestách. Každá akcia, postavený dom či zabitý nepriateľ, okamžite ovplyvňuje aj svet ostatných hráčov.

Čaro internetových hier je najmä v tom, že susedmi hráča vo fiktívnom svete nie sú počítačom vytvorené postavy, ale iní skutoční ľudia, s ktorými môže debatovať, vydať sa na potulky svetom či založiť spoločnú rodinu. Fiktívne internetové krajiny sú preto skutočnými spoločenstvami, kde si mnohí ľudia nachádzajú skutočných priateľov a prežívajú tu intenzívny spoločenský život.

Čas v internetovej hre plynie nezávisle od toho, či je hráč pripojený alebo nie. To núti ľudí tráviť za počítačom oveľa viac času, než pri bežných hrách – aj počas ich neprítomnosti sa totiž objavujú nové obchodné príležitosti, aj nové hrozby, na ktoré je dobré reagovať. Všetky tieto faktory spôsobujú silnú návykovosť internetových RPG hier – na internete už niekoľko rokov existuje aj populárna diskusná skupina „Vdovy EverQuestu“ určená pre ženy, ktorých manželia populárnej internetovej hre prepadli.

SkryťVypnúť reklamu

V Spojených štátoch sa dokonca z času na čas objavuje požiadavka, aby bola možná návykovosť internetovej hry uvedená na jej obale rovnako ako varovanie na škatuľkách cigariet. Podľa firmy Sony by to však bolo podobné, ako keby sa na nové autá museli lepiť varovania „Nezrážajte chodcov“. „Ľudia musia použiť svoj zdravý rozum a ak majú deti, venovať pozornosť tomu, čo robia,“ povedal v reakcii predstaviteľ firmy prevádzkujúcej EverQuest.

Autor: tb

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  8. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  1. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  2. Zlatý sen vo vzduchu
  3. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  4. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  5. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  6. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  8. Zvieratá presne vedia, aké bude počasie
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 276
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 220
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 043
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 739
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 615
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 822
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 177
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 631
SkryťZatvoriť reklamu