V RPG hrách (Role Playing Games) sa hráč zväčša pohybuje v rozsiahlej krajine plnej postáv známych z fantasy alebo sci-fi literatúry či rozprávok. Ich hrdinovia, ktorými môžu byť ľudia s bežnými („stredovekými“) zamestnaniami, ale aj dobrodruhovia, rytieri či nadprirodzené bytosti, sa v priebehu hry vyvíjajú a v závislosti od vykonávanej činnosti sa zlepšujú ich zručnosti a schopnosti a zväčšuje majetok.
RPG hry majú pôvod v stolných hrách zo 70. rokov, možnosť hrať ich cez internet sa objavila prvýkrát v roku 1997 s hrou Ultima Online. Mimoriadne populárne sú dnes aj hry EverQuest či Dark Age of Camelot.
Internetové RPG hry sú nekonečné a nie sú v nich vopred stanovené úlohy – každý hráč sa sám rozhodne, či bude pomaly budovať svoju stolársku dielňu a najímať nových zamestnancov, alebo žiť dobrodružným životom na cestách. Každá akcia, postavený dom či zabitý nepriateľ, okamžite ovplyvňuje aj svet ostatných hráčov.
Čaro internetových hier je najmä v tom, že susedmi hráča vo fiktívnom svete nie sú počítačom vytvorené postavy, ale iní skutoční ľudia, s ktorými môže debatovať, vydať sa na potulky svetom či založiť spoločnú rodinu. Fiktívne internetové krajiny sú preto skutočnými spoločenstvami, kde si mnohí ľudia nachádzajú skutočných priateľov a prežívajú tu intenzívny spoločenský život.
Čas v internetovej hre plynie nezávisle od toho, či je hráč pripojený alebo nie. To núti ľudí tráviť za počítačom oveľa viac času, než pri bežných hrách – aj počas ich neprítomnosti sa totiž objavujú nové obchodné príležitosti, aj nové hrozby, na ktoré je dobré reagovať. Všetky tieto faktory spôsobujú silnú návykovosť internetových RPG hier – na internete už niekoľko rokov existuje aj populárna diskusná skupina „Vdovy EverQuestu“ určená pre ženy, ktorých manželia populárnej internetovej hre prepadli.
V Spojených štátoch sa dokonca z času na čas objavuje požiadavka, aby bola možná návykovosť internetovej hry uvedená na jej obale rovnako ako varovanie na škatuľkách cigariet. Podľa firmy Sony by to však bolo podobné, ako keby sa na nové autá museli lepiť varovania „Nezrážajte chodcov“. „Ľudia musia použiť svoj zdravý rozum a ak majú deti, venovať pozornosť tomu, čo robia,“ povedal v reakcii predstaviteľ firmy prevádzkujúcej EverQuest.
Autor: tb