Nový systém ochrany automobilu pred odcudzením

Zabezpečovacie zariadenia ako autoalarmy, imobilizéry

a ďalšie sú len čiastočnou ochranou a tých najprefíkanejších zlodejov nezastavia. Technika zabezpečovania motorových vozidiel sa zdokonaľuje, a tak z času na čas sa objavia nové a dokonalejšie zariadenia, ktoré poskytujú zvýšenú ochranu automobilov pred ukradnutím.

No i tak denne aj na malom Slovensku mizne niekoľko desiatok automobilov.

Z množstva ukradnutých sa polícii podarí vypátrať ročne len niekoľko stoviek. Jedným z doteraz úspešných systémov pri vyhľadávaní ukradnutých automobilov je Lo-Jack, založený na rádiokomunikačnom princípe.

Spoločnosť, ktorá systém Lo-Jack do automobilov montuje a prevádzkuje aj celoslovenský dispečing, pripravuje nový systém, ktorý podstatne prevyšuje možnosti ochrany automobilov. V podstate ide o súčasný systém Lo-jack, doplnený o družicový systém GPS (Global Positioning System) a telekomunikačnú sieť GSM. Spojením týchto troch systémov sa mnohonásobne zvýši účinnosť vyhľadávania odcudzených automobilov.

Lo-jack dokáže určiť približnú polohu ukradnutého auta, potom treba ukradnutý automobil pomocou vyhľadávacieho vozidla len dohľadať. Presnosť určenia polohy ukradnutého automobilu pomocou Lo-jacku je omnoho menšia ako presnosť, ktorú poskytuje zariadenie GPS. Tento systém ukáže s veľkou presnosťou na mape súradnice ukradnutého vozidla. Jednoznačne je určený bod, kde sa vozidlo nachádza. Nevýhodou systému GPS je, že ak je vozidlo v garáži alebo v hustejšom lesnom poraste, keď výkonná miniatúrna anténky GPS vo vozidle „nevidí“ minimálne tri satelity na obežnej dráhe okolo Zeme, nevie systém určiť polohu vozidla a nedá sa využiť ako bezpečnostné zariadenie.

Spojením Lo-Jacku, GPS a GSM vznikne zariadenie, ktoré v súčasnosti nemá na Slovensku konkurenciu a dokonca sa nepoužíva ani v európskom a celosvetovom meradle. Systém nebude viazaný len na Slovensko, ale všade tam, kde fungujú aj mobilné telefóny GSM a majiteľ bude mať roaming. A tak informácie o polohe ukradnutého automobilu s týmto novým systémom bude možné získať vo všetkých krajinách, v ktorých sa GSM prevádzkuje. Informácie o tom, kde sa vozidlo nachádza, prídu na dispečing na Slovensku.

Global Positioning System (GPS) americkí vojaci úspešne využívali proti agresii Saddáma Husajna v operácii „Púštna búrka“ v roku 1995. Systém GPS potom uvoľnili aj na civilné účely - lodnú navigáciu, tvorbu máp, polárne výpravy, sledovanie vzácnych druhov zvierat. Teraz ho už možno využívať v širokom rozsahu. Vybudovaný je tak, že má 28 satelitov obiehajúcich okolo Zeme. Prakticky nie je na zemeguli miesto, z ktorého by anténa GPS nevidela aspoň tri satelity. U nás systém väčšinou vidí naraz 7 až 8 satelitov, a tak možno veľmi presne určiť polohu vysielajúcej antény. Umožňuje s vysokou presnosťou sledovať pohyb vozidiel.

Informácie sa následne cez telekomunikačnú sieť GSM prenášajú do centrály vybavenej podobnými mapovými podkladmi. Takto sa dá v reálnom čase na monitore počítača presne sledovať akákoľvek poloha alebo pohyb vozidla. Informáciu o polohe treba však dostať na dispečing - to umožňuje práve GSM telefón. Súčasne môže byť zariadenie v aute naprogramované tak, že informácia sa dostane nielen do centrálneho dispečingu, kde majú špeciálny softvér, ale aj na mobilný telefón majiteľa vozidla. Majiteľ vie, že s vozidlo sa niečo deje a následne je možné zasiahnuť a nájsť odcudzené vozidlo . (gld)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

Neprehliadnite tiež

Čo robiť, aby sa vám v lete neprehrieval telefón

Nedávajte telefón do mrazničky.

PODCAST ZOOM

Zoom: Globálne otepľovanie ukázali cyklistické preteky

Čo nám cyklistika hovorí o zmene klímy.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 31 552
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 685
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 187
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 028
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 7 527
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 923
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 497
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 673
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 821
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 156