SME

AD: PowerPoint ako sociálny fenomén, 8. 10.

(Z diskusie na www.sme.sk)

Keď vznikol FrontPage, začal robiť weby každý pako. Samé svietiace farby, plno animácií, skáčuce gify, hudba… Ak sa nástroj príliš zjednoduší a zvládne ho väčšina, vedie to k vpádu nevkusu a diletantstva do odboru… (Jozef)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prezentácie s krátkymi heslami sa robili aj predtým a majú svoj presný význam – žiaden človek nedokáže byť nepretržite sústredený, preto je slovo prednášajúceho sprevádzané vizuálnymi heslami, aby sa človek rýchlo zorientoval, ak sa práve prebral z mikrospánku. Vlastne ide len o to, aby ľudia nepozerali pri prezentácii do bielej steny, ale na nejaký relevantný text, hlavná je reč. Nie všetko nevyhnutne odvádza pozornosť – vhodná vtipná ikonka, podobne ako vtipná poznámka, práve naopak pozornosť upúta. (Rado)

SkryťVypnúť reklamu

Prezentácie v PowerPointe sú výhodné z nasledovných dôvodov:

– ak ju prezerá človek na počítači, sú rýchlym uvádzačom do konkrétnej problematiky svojou jednoduchosťou a štruktúrou,

– pomáhajú rečníkovi, aby si spomenul, o čom má hovoriť,

– skracujú „hluché miesta“, ktoré vznikajú pri normálnej prezentácii s tabuľou a fixkou, keď sa maže a píše text,

– pomáhajú poslucháčovi pri pamätaní si faktov svojou heslovitosťou,

– heslá sa približujú svojím systémom spôsobu fungovania ľudského mozgu.

Prezentácia v PowerPointe však nie je:

– náhradou knihy,

– knihou,

– nástrojom, ktorý by vyriešil zhnitú firemnú kultúru, vrátane tej v NASA. (anonym)

Tvrdiť, že PowerPoint je ako vírus, ktorý ničí kultúru, je rovnako mylné, ako povedať, že za meniaci sa štýl nášho jazyka môže integrácia do Európskej únie. Mediálnymi „expertmi“ býva u nás často citovaný záver výskumu Alberta Mehrabiana, podľa ktorého možno sympatiu a antipatiu v druhých ľuďoch vzbudiť: zo siedmich percent vecným obsahom slov, z 38 melódiou a rytmom reči a z 55 percent výrazom tváre. „Experti“ z toho často vyvodzujú chybný záver, že reč tela je pre prezentátora dôležitejšia ako obsah hovoru. Ťažko si však možno predstaviť hluchonemého manažéra, ktorý by argumentoval iba mimikou a gestikuláciou. Imidž je dôležitý, ale obsah samotného prejavu nemožno odfláknuť.

SkryťVypnúť reklamu

V žiadnom prípade nemožno súhlasiť, že PowerPoint znamená binárnu možnosť rozhodovania – biela alebo čierna. To nie je o absolútnom potlačení backgroundu, pozadia informácie. Práve tam sa totiž ukáže, ako je kto kreatívny, ako dokáže manažér „7 slajdov a dosť“ využiť pre komplexné vyhodnotenie problému a ponuku riešení.

Ak chceme, aby naše materiály zaujali, musia byť zrozumiteľné a mobilizačné, mali by nabádať k bezprostrednej akcii. V tejto súvislosti Clay Shoenfeld hovorí: „Mnohí prijímatelia vám nedajú viac než 30 sekúnd na vašu prezentáciu, nech je akokoľvek zaujímavá. Kľúčové body preto musia byť silné, pozitívne a dominantne zobrazené. Iní sú ochotní vnímať až tri minúty, u tých zavážia grafické prvky: linky, podtitulky, texty pod fotografiami a snáď i výrazné resumé. A dokonca sú vraj aj ľudia, ktorí vám obetujú ďalších 30 minút na podrobnejšie štúdium.“

SkryťVypnúť reklamu

Pravda, neraz by mali byť komunikační experti realistickejší a nespoliehať sa predovšetkým na tých dodatočných 30 minút. Skúsený PowerPoint používateľ však vie, ako tento nástroj použiť, alebo nie?

Autor: MARTIN MARUNIAK(Autor vyštudoval klinickú antropológiu, pracuje v PR agentúre)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 852
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 669
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 572
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 294
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 895
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 878
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 738
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 673
SkryťZatvoriť reklamu