SME

Program PowerPoint ako sociálny fenomén

Nemať myšlienku a vedieť ju vyjadriť, to bola v minulosti schopnosť vyhradená len pre novinárov. Pred dvoma dekádami ...


Hamlet ako powerpointovská prezentácia pre zaneprázdnených manažérov (www.myrtle.co.uk/blog/) – na tomto slajde Hamlet stretáva ducha svojho otca. Všadeprítomnosť PowerPointu, ktorým niektorí ľudia vyznávajú aj lásku, sa stala námetom na množstvo vtipov a paródií.

Nemať myšlienku a vedieť ju vyjadriť, to bola v minulosti schopnosť vyhradená len pre novinárov. Pred dvoma dekádami však vznikol nástroj, vďaka ktorému to už dnes dokážu úplne všetci – zrodil sa program PowerPoint. Ak Word nahradil písacie stroje, PowerPoint mal zastať funkciu diapozitívov a priesvitných fólií premietaných na stenu cez spätný projektor.

Dokázal však oveľa viac – „slajdy“ (strany PowerPointu) sa stali základným komunikačným nástrojom vo väčšine firiem a majestátnym symbolom nekonečnej nudy pracovných schôdzok. Podľa odhadov Microsoftu je každý deň na svete vytvorených 30 miliónov nových prezentácií v PowerPointe.

Ako najlepší príklad všadeprítomnosti programu americké médiá s obľubou uvádzajú skutočný prípad jednej manažérky, ktorá svojim dvom malým deťom pripravuje vždy, keď sú neposlušné, powerpointovskú prezentáciu s názvom „Pozitívne zmeny v rodinnom tíme“. Vraj si však nerobí nádeje, že by to zmenilo ich postoje – 45 minút slajdov predstavuje pre deti jednoducho trest.

Keď sú veci príliš ľahké

PowerPoint vymyslela v roku 1984 malá softvérová firma zo Silicon Valley, ktorú o tri roky neskôr odkúpil Microsoft a od roku 1990 je program zaradený do jeho štandardného kancelárskeho balíka Office pre Windows. Softvér umožňuje veľmi jednoduchú prípravu ľubovoľnej prezentácie (typicky obchodnej) – autor do pripravených políčok dopíše pár riadkov textu a niekoľkými kliknutiami ich doplní farebnými šablónami a obrázkami či atraktívnymi obrazovými a zvukovými efektmi.

V duchu Murphyho hesla „Ak máte v ruke kladivo, všetko vyzerá ako klinec“ však veľká časť používateľov PowerPointu nedokáže odolať lákadlu množstva atraktívnych efektov a pri príprave prezentácie z nich chce čo najviac vyskúšať. Údaje o finančných výsledkoch firmy tak na obrazovku prilietajú s efektným svišťaním „z vesmíru“, meno nového obchodného riaditeľa sa najskôr desaťkrát otočí okolo vlastnej osi a zobrazenie priorít na nasledujúce obdobie sprevádzajú výstrely z dela.

„Príliš veľa prezentujúcich si jednoducho myslí, že ak použijú PowerPoint, nemusia sa už na prezentáciu poriadne pripravovať,“ myslí si Dave Paradi, autor knihy o technikách prezentácií. „Namiesto premýšľania o tom, ako komunikovať svoje myšlienky, uchýlia sa k powerpointovským efektom.“

Julia Kellerová z Chicago Tribune pritvrdzuje: „PowerPoint je technologický kokaín – je také jednoduché s ním začať a takmer nemožné prestať (ho používať).“

Mení PowerPoint mozog?

PowerPoint je najdokonalejším nástrojom ako vyplniť čas, keď nemáte čo povedať – hustota informácií na powerpointovskej stránke dosahuje 20 percent hustoty na webových stránkach a na pretlmočenie jednej strany v odbornej lekárskej príručke by ste potrebovali približne 50 powerpointovských slajdov.

Ak každé médium ovplyvňuje obsah komunikácie, ktorú sprostredkuje, PowerPoint nás v prvom rade

* núti

* uvažovať

* v odrážkach

* a heslách.

Tie fakty prísne hierarchizujú a znemožňujú hovoriť o zložitejších vzťahoch medzi informáciami, keďže v nich väčšinou chýbajú slovesá aj podmety. Do powerpointovskej prezentácie sa nezmestia žiadne dlhé vety – všetko v nej vyzerá priezračne jednoduché a pochopiteľné.

„Programy ako PowerPoint podporujú ‘binárne uvažovanie‘, keď nás nútia vtesnať zložité myšlienky do jednoduchých odrážok,“ upozorňuje profesorka MIT Sherry Turkleová. „Máme tu technológiu, ktorá nás nabáda vidieť veci čierne alebo biele – kedy však potrebujeme vidieť svet takto zjednodušene? Rozdeľovať všetko na dobré a zlé? Takýto systém nám nepomáha argumentovať, znemožňuje diskusiu,“ hovorí Turkle. Nebezpečný je podľa neho najmä epidemický rast využitia PowerPointu v školách v rámci vyučovania už aj malými deťmi.

Ide o súčasť širokého trendu chrániť ľudí pred komplexnosťou vecí, vraví Turkle. „Náš svet je však zložitý. História je zložitá. Súčasné udalosti sú zložité. Študenti píšu práce o zložitých veciach a potrebujeme, aby o nich vedeli uvažovať ako o komplikovaných,“ tvrdí vedec.

Podľa evolučného biológa Jaya Phelana, ktorý priznáva, že PowerPoint nenávidí, je softvér najmä hrozbou pre našu tvorivosť. „Všetci majú tie isté šablóny. Tie úplne obmedzujú vašu možnosť vyjadrenia. Každý používa tie isté farebné schémy. Je to ďalší zo spôsobov, ako sa v našom živote škrtí kreativita.“ Podľa Phelana je ťažké povedať, či PowerPoint mení naše uvažovanie a náš mozog, pretože evolučné zmeny sa prejavujú po tisícročiach, nie dvoch dekádach.

Menej je viac

Pochopiteľne, ako každý program aj PowerPoint je len nástrojom, zabijak času a produktivity z neho robia najmä neschopní používatelia. Základnou radou je používať ho len na to, na čo je určený – na dopĺňanie prejavu grafmi či fotografiami, ktoré publiku inak sprostredkovať nemožno. V slovenských školách zatiaľ nadužívanie PowerPointu nehrozí, americkým učiteľom však Edward R. Tufle v známej eseji Kognitívny štýl PowePointu cynicky navrhol, aby namiesto práce s PowerPointom učili deti radšej fajčiť.


Ak predsa len zostanete pri PowerPointe, experti odporúčajú nalepiť na monitor veľkú nálepku: Menej je viac! Absolútna väčšina efektov, ktoré program PowerPoint ponúka, je vhodná len na odpútanie pozornosti publika od obsahu prezentácie, nie na jeho zdôraznenie. Ak chcete skutočne niekoho presvedčiť alebo informovať, odolajte pokušeniu skúšať pri príprave prezentácie všetky možnosti programu a namiesto toho uvažujte o obsahu a až úplne nakoniec ho preveďte do podoby prezentácie.

Nepoužívajte ilustračné obrázky, najmä nie priamo z databázy PowerPointu od Microsoftu (každý ich pozná), neexperimentujte s rôznymi farbami, ale ani sa nepokúšajte vtesnať do prezentácie čo najviac textu a potom ho celý čítať z monitoru. Aspoň ak nie je cieľom vášho vystúpenia unudiť všetkých poslucháčov na smrť a budovať si imidž Ja-Tarzan – Objaviť-Počítač.

PowerPoint a smrť astronautov

Nová debata o PowerPointe sa tento rok rozpútala v USA po smrti astronautov v raketopláne Columbia. Ešte v čase, keď poškodený raketoplán krúžil okolo Zeme, totiž použili inžinieri NASA powerpointovské slajdy na prezentáciu výsledkov svojej analýzy, k akému veľkému poškodeniu plášťa raketoplánu mohlo dôjsť.

Podľa experta na vizuálnu prezentáciu informácií a profesora z Yalskej univerzity Edwarda Tufta bola najdôležitejšia informácia (kus hmoty, ktorý poškodil plášť, bol stokrát väčší ako čokoľvek, čím sa plášť na zemi testoval) ukrytá v drobnej odrážke na konci jednej zo strán prezentácie, a tak zatlačená na okraj záujmu ľudí, ktorí mohli rozhodnúť o záchrane astronautov. Tuftovej analýze sa venovala na celej strane aj nezávislá vyšetrovacia komisia ustanovená po nešťastí, podľa ktorej „je ľahké pochopiť, ako mohli vrcholoví manažéri čítať powerpointovský slajd a neuvedomiť si, že ide o život ohrozujúcu situáciu“. Členovia komisie zároveň vyjadrili svoje prekvapenie nad tým, že počas vyšetrovania im NASA aj ďalšie čisto technické informácie dodala v PowerPointe. „Endemické využitie powerpointových prezentácií namiesto technických textov je len ilustráciou pochybných metód technickej komunikácie v rámci NASA,“ uzatvára správa.

Odborníci varujú, že aj mnohé ďalšie organizácie používajú PowerPoint namiesto skutočnej diskusie. „PowerPoint nie je rozprávacia forma, je to vírus, ktorý ničí kultúru,“ povedal pre New York Times konzultant v oblasti technológií vo vzdelávaní Jamie McKenzie.

sooper.org/misc/?ppt

www.sociablemedia.com

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Inštalácia je jednoduchá a netreba ani vŕtať do stien.


SME Creative
Ceny zvyšuje Orange, aj Slovak Telekom.

Berners-Lee poukazuje na dva základné problémy.


a 1 ďalší
Nosná raketa Falcon 9 patriaca spoločnosti SpaceX, čaká na rampe NASA na Myse Canaveral na Floride.

Od roku 2020 firma vyslala na raketách Falcon 9 do kozmu niekoľko prototypov.


ČTK
Podcast Klik

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 2 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu