Z intímneho života mitochondrií

Každá bunka nášho tela je nekonečne zložitým a neuveriteľne zaujímavým organizmom. Na to, aby mohla existovať, si musí zabezpečiť dostatočný prísun energie. V tom jej pomáhajú bunkové mitochondrie, ktoré dokážu glukózu spracovať tak, aby ju bunka mohla ..

Každá bunka nášho tela je nekonečne zložitým a neuveriteľne zaujímavým organizmom. Na to, aby mohla existovať, si musí zabezpečiť dostatočný prísun energie. V tom jej pomáhajú bunkové mitochondrie, ktoré dokážu glukózu spracovať tak, aby ju bunka mohla využiť. Mitochondrie sa bežne prirovnávajú ku komplikovaným miniatúrnym bunkovým „elektrárňam“. Sú také malé, že ich možno vidieť iba pod elektrónovým mikroskopom s mnohotisícovým zväčšením. Jedným z vedcov, ktorí sa ich štúdiom významne zapísali do svetovej vedy, je slovenský biológ Ladislav Kováč.

Mitochondrie v bunke nevznikajú spájaním jednoduchších zložiek, ale vždy iba rozdelením už existujúcej mitochondrie na dve nové. Majú svoj vlastný genotyp zakódovaný vo vlastnej DNA. Prenášajú sa z bunky do bunky iba po matkinej línii prostredníctvom vajíčka. Sú teda jednak veľmi potrebným, ale na druhej strane predsa len akýmsi cudzím prvkom bunky. To viedlo významného evolučného biológa Georgea Williamsa k názoru, že nemožno vylúčiť evolučný konflikt medzi jadrom bunky a mitochondriami. Mitochondrie by napríklad podľa Williamsa mali urobiť všetko pre to, aby sa „vyhli“ spojeniu s mužským chromozómom Y. Ak sa stanú súčasťou mužského tela, zahynú spolu s ním a nemôžu sa ďalej množiť, čo je, ako vieme, hlavným cieľom živých organizmov.

Výskumníci z University of Texas Medical Branch v Galvestone sa na činnosť mitochondrií pozreli inak. Zaujímalo ich, prečo tieto nenahraditeľné súčasti našich buniek strácajú s postupujúcim vekom organizmu schopnosť opravovať svoju vlastnú DNA. Táto schopnosť je nevyhnutná, pretože bunky sú vystavené neustálemu pôsobeniu škodlivín, ktoré do tela prichádzajú zo vzduchu, z vody aj z potravy, a spôsobujú zmeny (mutácie) DNA. Niektoré mutácie sú také závažné, že môžu priviesť k neliečiteľným chorobám.

Pretože však dýchať, piť a jesť musíme, pre bunku (a rovnako aj pre nás) je dôležité udržať opravný mechanizmus mitochondrií v poriadku. Na jeho správnu činnosť je nevyhnutný špeciálny enzým. Ak je tohto enzýmu v mitochondriách málo, nemôžu stíhať všetky nevyhnutné opravy. Objav texaských vedcov spočíva v tom, že našli biochemický blok, ktorý v starnúcom organizme brzdí prísun enzýmu do mitochondrií. V starých bunkách sa už približne polovica tohto enzýmu nedokáže dostať na miesto svojho určenia a zabrániť tak vzniku mutácií v génoch.

Práca texaských výskumníkov objasnila jeden z mechanizmov, prebiehajúcich v starnúcom organizme. Ak sa podarí ich objav využiť, blok odstrániť a pomôcť bunkám v tom, aby dokázali dlhodobejšie zabezpečiť ochranu svojich mitochondrií, mohlo by to priniesť pokroky v liečbe mnohých chorôb, súvisiacich s hromadením génových mutácií v bunke. Typickým príkladom je samozrejme rakovina, ale týka sa to aj Alzheimerovej alebo Parkinsonovej choroby a mnohých ďalších.

Také jednoduché to však nebude. Ešte raz Williams: „Fungovanie bunky na detailnej úrovni je nekonečne zložitým systémom kompromisov, kontrolných a bezpečnostných mechanizmov, ktorým sa dá porozumieť jedine z darvinistickej perspektívy… Pokus pochopiť vnútrobunkové javy čisto na základe chemických a fyzikálnych molekulárnych interakcií je rovnako nezmyselný, ako snažiť sa pochopiť napoleonské vojny iba na základe znalosti balistiky.“

Ak má Williams pravdu, odhalenie záhady vzniku rakoviny a iných chorôb je zatiaľ v nedohľadne. Napriek tomu je však zrejmé, že každý krok pri odhaľovaní tajomstiev života bunky nás k tomu približuje.

MICHAL AČ

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Pozerať, ale nedotýkať sa. Pľuzgiernik lekársky je náš najjedovatejší chrobák

O prvé miesto v nelichotivom rebríčku sa delí so svojimi príbuznými – májkami, ktorých telo tiež obsahuje jedovatý kantaridín.

Kolíska ľudstva nie je v Afrike ale na Balkáne, naznačuje starodávny zub

Ak by sa potvrdili výsledky nemeckých vedcov, znamenalo by to, že ľudia sa od opíc vývojovo oddelili v Európe.

Zástera z ľudských kostí či Everest zo vzduchu. Briti ukázali prvé zábery tibetskej kultúry

Niektoré zábery boli sto rokov ukryté pred verejnosťou. Najväčšia zbierka sa teraz dostáva na internet.

1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší