SME

Prečo nesprávne hodnotíme informácie

Smejete sa kolegom, ktorí si pri predčasnom piatkovom odchode z práce nechávajú zapnutý počítač a na vešiaku zavesenú bundu, aby si šéf myslel, že v práci zostávajú dlho do noci? Podľa štúdie dvoch amerických vedcov je ich konanie nanajvýš racionálne ...

Smejete sa kolegom, ktorí si pri predčasnom piatkovom odchode z práce nechávajú zapnutý počítač a na vešiaku zavesenú bundu, aby si šéf myslel, že v práci zostávajú dlho do noci? Podľa štúdie dvoch amerických vedcov je ich konanie nanajvýš racionálne - málokto totiž dokáže hodnotiť kvalitu výstupu, napríklad vaše pracovné výsledky, bez toho, aby podvedome zohľadnil aj bezvýznamné „vstupné faktory“, napríklad ako často vás vidí za počítačom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Maurice Schweitzer a Karen R. Chinanderová z Floridskej atlantickej univerzity na štyroch psychologických experimentoch predviedli, ako uvažovanie ľudí ovplyvňujú aj zdanlivo irelevantné informácie.

SkryťVypnúť reklamu

Pri ich prvom pokuse si 83 ľudí vypočulo dve prezentácie, o elektronickom atramente a optických prepínačoch, a mali ohodnotiť kvalitu informácií, ktoré v nich odzneli. Polovici však povedali, že autor prvej strávil prípravou 8 a pol hodiny a druhej iba 37 minút, druhá dostala presne opačnú informáciu. Psychológovia zistili, že vymyslený údaj o dĺžke prípravy výrazne ovplyvnil hodnotenie kvality príspevkov ich poslucháčmi, v priemere o 12 až 21 percent. Ovplyvnil dokonca aj hodnotenie ľudí, ktorí vyhlásili, že informácia o čase prípravy nesmie mať a nemala na ich rozhodovanie žiadny vplyv.

V ďalšom experimente ľudia ochutnávali dve identické vzorky karamelu, verili však že jedna bola pripravená lacným a druhá drahým prístrojom. Hodnotenie „drahej“ vzorky bolo opäť oveľa vyššie, než domnelej lacnejšej.

SkryťVypnúť reklamu

Autori štúdie uvádzajú aj príklad, ako sa táto tendencia ľudí nechať sa ovplyvniť irelevantnými faktormi využíva v obchode. Jedna z veľkých amerických firiem vyrábajúcich špeciálne bicykle na objednávku napríklad necháva svojich zákazníkov na objednaný bicykel čakať až tri týždne. Výroba bicykla pritom v skutočnosti trvá len tri hodiny - autori sa domnievajú, že výrobca chce jednoducho v zákazníkovi vyvolať dojem, že bicykel má väčšiu hodnotu, ak naň musí čakať dlhšie.

Výsledky výskumu môžu byť zlou správou napríklad pre teleworkerov, ľudí, ktorí časť pracovného času trávia doma a pracujú cez internet. Môžu totiž očakávať kritickejšie hodnotenie svojej práce v porovnaní s kolegami, ktorí sú v práci „častejšie videní“, aj v prípade ak ich šéf ubezpečí, že spôsob práce pri jeho rozhodovaní nehrá žiadnu úlohu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 137
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 842
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 306
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 152
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 017
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 813
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 415
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 309
SkryťZatvoriť reklamu