České ministerstvo informatiky navrhuje vláde v novom zákone o regulovaných službách informačnej spoločnosti zavedenie pokuty až desať miliónov českých korún za rozosielanie nevyžiadaných reklám (spamu) elektronickou poštou. Spam by bol novou právnou úpravou úplne zakázaný a reklamu e-mailom by mali ľudia dostávať, len ak s tým predtým výslovne súhlasili.
Právna úprava vyžadujúca súhlas každého prijímateľa so zasielaním reklamy na jeho adresu vopred vstúpi do platnosti v celej Európskej únii 31. októbra. Podľa odborníkov však nebude mať veľký vplyv na množstvo reklám, ktoré ľudia dostávajú, väčšina z nich totiž prichádza zo Spojených štátov alebo z Číny, kde sú pravidlá oveľa benevolentnejšie.
Pre domácich spamerov však zavádzajú mnohé európske krajiny čoraz prísnejšie tresty. V Taliansku im napríklad hrozí okrem pokuty aj odňatie slobody na 6 mesiacov až tri roky, ak sa preukáže, že reklamu rozosielali pre vlastný profit.
Na Slovensku spam už niekoľko rokov zakazuje Zákon o reklame, podľa ktorého môžu byť firmy propagujúce takýmto spôsobom svoje produkty pokutované do výšky dvoch miliónov korún.
(tb, čtk)