Medzi Microsoftom a AOL zúri boj na život a na smrť

Seattle 12. augusta (TASR) - Mierové časy pre softvérový gigant Microsoft Corp. a mediálny konglomerát AOL Time Warner Inc. sa skončili. Preč sú časy, ...

Seattle 12. augusta (TASR) - Mierové časy pre softvérový gigant Microsoft Corp. a mediálny konglomerát AOL Time Warner Inc. sa skončili. Preč sú časy, keď mali rôzne ciele - jeden chcel dať ľuďom k osobným počítačom, ten druhý ich zas chcel dostať na internet. Dnes sa totiž sústredili na rovnaký cieľ - zarobiť z platených internetových služieb.

Obidva giganty tvrdo bojujú o kontrolu nad rôznymi oblasťami - od predaja hudobných nahrávok cez plánovanie dovoleniek až po vyvolávanie digitálnych obrázkov. Podľa názoru analytikov je to určitý druh boja na život a na smrť.

Východ: AOL s trhovou hodnotou 226 miliárd USD a tvorca najpopulárnejšej internetovej služby má mocnú zbraň: súdny proces proti Microsoftu. Vykresľujúc Microsoft ako monopol a seba ako obeť AOL je ochotný zaplatiť výrobcom počítačov, ak jeho systém elektronickej pošty uprednostnia pred Microsoftom. Zároveň lobuje, aby k tomu Microsoft prinútili súdnou cestou.

Západ: Microsoft s trhovou hodnotou 394 miliárd USD, tvorca dominantných operačných systémov Windows a druhej najpopulárnejšej internetovej služby. Microsoft už dlhý čas bombarduje AOL žiadosťami, aby svoj dominantný systém upozorňovania na doručenú poštu urobil kompatibilným s jeho systémom. Nedávno Microsoft zaútočil na klientelu AOL ponukou bezplatného trojmesačného prístupu k internetu a uvádza, že sa mu podarilo získať viac než milión užívateľov.

V centre bojového poľa však stojí osobný počítač a Microsoft si tu pravdepodobne posilní dominanciu najnovšou verziou operačného systému Windows XP. Ponuku plánuje rozšíriť o ďalšie internetové funkcie, ktoré umožnia platené služby ".NET", napríklad, Windows Messenger, ako aj nástroj na registráciu hesiel a ďalších osobných údajov Passport.

AOL, ktorý už ponúka rozsiahle elektronické služby pre sledovanie výdavkov a osobných preferencií, má tiež systém podobný Passportu. Spoločnosť lobuje a sťažuje sa na Windows XP a žiada jeho modifikáciu pred uvedením na trh. Argumentuje pritom, že nový systém nečestne zvýhodňuje produkty Microsoftu rovnakými zabudovanými funkciami, ktoré viedli k súdnemu procesu.

AOL zas ponúka výrobcom počítačov finančné výhody, ak jeho produkty umiestnia do počítačov a odstránia Microsoft. Ten označil tento krok za nečestný a vyhlásil, že prinúti výrobcov, ktorí sa rozhodnú pred produkty AOL, aby integrovali aj ikonu pre prístup k službe MSN. Microsoft v minulom týždni pritvrdil a trvá na tom, aby osobné počítače s konkurenčnými ikonami obsahovali aj spojenie na Windows Media Player, Internet Explorer a Movie Maker.

Ani jeden z gigantov očividne nechce ustúpiť. Microsoft mieni pokračovať s Windows XP podľa plánu a AOL ho obviňuje, že sa prostredníctvom neho chce stať "strážcom brány na internet". Microsoft sa bráni, že AOL úmyselne znehodnocuje jeho technológiu: "Mám dojem, že AOL sa sústreďuje skôr na politiku a lobovanie ako kompenzáciu za neschopnosť inovovať svoje produkty," cituje hovorcu Microsoftu Viveka Varmu agentúra AP.

Na druhej strane obidvaja upozorňujú na spoluprácu v niektorých oblastiach, napríklad, pri tvorbe kompatibility Windows s internetovou službou AOL. Podľa názoru analytikov to však nestačí na odstránenie "zlej krvi" a z hľadiska ostatných technologických podnikov tento boj nemohol prísť v horšom čase. Sektor sa totiž nachádza v hlbokom poklese a mnohé firmy dúfajú, že Windows XP podporí predaj osobných počítačov.

Niektorí analytici si myslia, že obaja sú tak sústredení na ničenie jeden druhého, že môžu neúmyselne zlikvidovať celý trh. Tento boj totiž môže odplašiť spotrebiteľov, ktorí sa obávajú, že nové produkty AOL a Microsoftu nebudú vzájomne kompatibilné a rozhodnú sa pre obľúbenú spoločnosť a nie pre najlepší produkt.

Väčšina pozorovateľov je presvedčená, že nakoniec budú obidva giganty nútené spolupracovať - v záujme väčšiny užívateľov služieb AOL, ktorí používajú operačný systém Windows. "AOL potrebuje Microsoft a Microsoft potrebuje AOL," hovorí jeden z nich. "Myslím si, že vždy budú spolupracovať a vždy si budú aj konkurovať." Na druhej strane, aspoň v súčasnej situácii, ani jedna strana nie je ochotná dať šancu mieru.

(1 USD = 47,843 SKK)

* 2 sov

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Techniku zo základne v Dolnej Krupej žiada ministerstvo vrátiť

Čo robia Noční vlci v Dolnej Krupej.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: V RTVS môže byť ohrozené vysielanie správ

Ľudia v spravodajstve končia, spor o verejnoprávnosť pokračuje.

Stĺpček Jakuba Fila

Ešte sa chceme tváriť, že vlci sú len zvedaví turisti a branci iba obľubujú pohyb?

Tajné služby o Nočných vlkoch mlčia.

Neprehliadnite tiež

V Egypte objavili dielňu na výrobu keramiky starú vyše štyritisíc rokov

Archeológovia vo vnútri objavili staroveký hrnčiarsky kruh.

PODCAST ZOOM

Zoom: Ako hoax spravil z ľavicových antiglobalistov migrantov

Nie je to síce pravda, ale mohla by byť.

Záhadný sarkofág otvoria. Koho v ňom nenájdu?

Je niekoľko indícii o pôvode sarkofágu.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 29 186
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 020
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 19 870
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 953
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 575
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 921
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 781
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 089
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 1 946