SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky
VÝSKUMY ČESKÝCH VEDCOV UKÁZALI, ŽE ĽUDIA, KTORÍ SA POHYBUJÚ V ULICIACH MEDZI AUTAMI, MAJÚ ČASTEJŠIE POŠKODENÉ CHROMOZÓMY

Volant a cigareta je škodlivá kombinácia

Nefajčite a nechoďte autom. To je rada výskumníkov, ktorí analyzujú vzduch v európskych mestách. Zatiaľ zmerali obsah škodlivín v ...


Meranie emisií v laboratóriu Spoločného výskumného strediska Európskej únie (JRC) v talianskej Ispre. FOTO - JRC

Nefajčite a nechoďte autom. To je rada výskumníkov, ktorí analyzujú vzduch v európskych mestách. Zatiaľ zmerali obsah škodlivín v ovzduší Bruselu, Lisabonu, Bukurešti a Ľubľany; chystajú sa aj do Madridu, Budapešti, Krakova, Belehradu, Dublinu, Paríža a Ríma.

Výskumný projekt zisťovania stavu mestského ovzdušia koordinuje Spoločné výskumné stredisko Európskej únie (JRC) v talianskej Ispre.

Stovka dobrovoľníkov s prístrojom

Výskumníci sa zamerali na benzén, čo je uhľovodík, ktorý môže spôsobiť napríklad aj leukémiu. Vzniká najmä pri spaľovaní automobilových palív, ale obsahuje ho aj tabakový dym.

Vedci v každom meste žiadajú viac ako stovku dobrovoľníkov, vybraných podľa štýlu života a rozdelených na fajčiarov a nefajčiarov, aby na sebe jeden deň nosili prístroj na meranie množstva benzénu v ovzduší. Robia aj merania na uliciach, vo verejných budovách a v bytoch.

Zatiaľ vyhodnotili výsledky získané v Bruseli. Ako to dopadlo?

V bruselských uliciach koncentrácia benzénu celkovo vyhovovala limitu, ktorého dosiahnutie vyžadujú európske smernice až na rok 2010, teda päť mikrogramov v kubickom metri vzduchu. A bola dokonca o polovicu nižšia ako pred desiatimi rokmi.

„Pomohlo tomu jednak povinné zavedenie katalyzátorov výfukových plynov v automobiloch a tiež zníženie obsahu benzénu v automobilových benzínoch,“ konštatovala záverečná správa bruselského výskumu.

Tým sa však dobré správy končia.

V aute radšej ani nedýchajte

Samozrejme, v miestach s veľkou automobilovou premávkou bola koncentrácia vyššia. A priamo v autách, ktoré tadiaľ prechádzali, výskumníci namerali najvyššie koncentrácie so strednou hodnotou 27,5 mikrogramu na kubický meter.

„To vystavuje vodičov naozaj veľkej záťaži,“ konštatovali autori meraní.

Koncentrácia benzénu v miestnostiach zodpovedala stavu za oknami, avšak s podstatnou výnimkou. Tam, kde sa pohybovali fajčiari, bol vzduch – aj s ohľadom na množstvo benzénu v ňom – horší.

Vo fajčiarskych reštauráciách a baroch dosiahla stredná hodnota koncentrácie benzénu 10,8 mikrogramu na kubický meter. V úradoch dosahovala 3,1 mikrogramu a v školách 1,6 mikrogramu. Nielen preto, že žiaci v škole samozrejme nesmú fajčiť, ale aj preto, že školské budovy nájdeme v Bruseli skôr v celkovo čistejšom prostredí.

Výsledky namerané v bytoch boli podľa očakávania rôzne. V obydlí nefajčiarov vzduch zodpovedal stavu v školách či v úradoch (podľa toho, aká dopravná situácia je v okolí bytu), zato u fajčiarov sa približoval situácii v reštauráciách.

Zmeňte životný štýl

Predchádzajúce výsledky čosi naznačujú o kvalite vzduchu, ktorý dýchajú ľudia na rozdielnych miestach. Najmenej benzénu podľa meraní prešlo pľúcami nefajčiarov, ktorí sa v uliciach mestského centra pohybovali málo. Naopak najhoršie dopadli vodiči, ktorí strávili veľa času za volantom v meste a ešte si k tomu pofajčievali.

„Jednoduché zmeny životného štýlu, ako je nefajčenie a používanie verejnej dopravy, najmä metra, výrazne zníži úroveň benzénu, ktorej sú ľudia vystavení,“ konštatovali výskumníci.

Ako to bolo v Prahe?

Českí vedci uskutočnili v Prahe pred dvoma rokmi podobné meranie, aké teraz zažívajú iné európske veľkomestá. Výsledky predstavili v tomto roku na jar. Zaujímavé však je, že výskum, ktorý koordinoval Ústav experimentálnej medicíny českej Akadémie vied, išel ešte ďalej ako celoeurópsky projekt.

Českí výskumníci s pomocou prístrojov zisťovali, aký vzduch dýchajú mestskí strážnici a policajti na pochôdzke, a aký ľudia, pracujúci v miestnostiach (išlo väčšinou o vedcov, zdravotníkov a študentov). Rozdiely v záťaži oboch skupín boli podobné, aké teraz zistili v Bruseli.

V pražskej štúdii však výskumníci ešte odoberali dobrovoľníkom krv na ďalší rozbor. Zistili tak, že tí, ktorí sa pohybovali v mestských uliciach medzi autami, mali častejšie poškodené chromozómy. Táto chyba zvyšuje napríklad riziko vzniku rakoviny. I v tomto prípade sa ukázalo, že fajčiari na tom boli celkovo horšie ako nefajčiari.

Ochranným faktorom bola podľa pražského výskumu strava bohatá na vitamíny, najmä na vitamín C. „Osoby, v ktorých krvi sme našli zvýšenú hladinu vitamínu C, mali menej porúch chromozómov,“ konštatoval Radim Šrám z Ústavu experimentálnej medicíny.

Ďalšie preventívne opatrenia však už nie sú v rukách jednotlivcov. „Je to vec politikov, ktorí musia rozhodnúť, či je nevyhnutné, aby priamo cez mesto chodilo toľko áut,“ povedal doktor Šrám.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Dobré ráno

Dobré ráno: Raz si pamätá, raz nie. Čo priznala Jankovská?

Vo výpovedi spomína aj Roberta Fica.

Katarína Knechtová vydala nový album Svety.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Aj volič ĽSNS je občan

Vláda nenechala priestor na zákonné protesty.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.
Podcast Klik

Klik: Vianoce 2020, toto sú naše tipy na technologické darčeky

Sprievodca nakupovaním technologických darčekov.

Podcast Klik.
Tieň sondy Hajabusa 2 na povrchu asteroidu Ryugu.
Podcast Tech_FM

Výpredaje majú problém, všetko skupujú roboty

Čo spôsobujú nové technológie.