Pondelok, 23. november, 2020 | Meniny má KlementKrížovkyKrížovky

Riziko pre tehotné, nádej pri rakovine

Lieky, používané proti bolesti (acylpirín, ibuprofen) môžu až o 80 percent zvýšiť riziko potratu. Tvrdia to autori štúdie v British Medical Journal, ktorí vyšetrili viac ako tisíc žien z Kalifornie. Vedci z Kaiser Foundation Research Institute v Kaliforni

Model molekuly aspirínu.

FOTO – ARCHÍV

i pri tom vylúčili iné rizikové faktory (fajčenie, pitie kávy). Údaje o užívaní aspirínu však získali iba od 22 žien, a ešte nebolo isté, v akých dávkach ho brali.

Nesteroidné protizápalové lieky potláčajú produkciu prostaglandinov – mastných kyselín, ktoré sú okrem iného potrebné aj na úspešné usadenie embrya v maternici. Prostaglandiny, objavené v roku 1930, najskôr vedci považovali za produkt prostaty (preto ich tak nazvali), potom ich však objavili vo väčšine tkanív ľudského tela. Aspirín alebo ibuprofen pôsobia v tkanivách celého tela, a to podporuje názor amerických vedcov, že môžu ohroziť aj normálnu funkciu maternice.

Už v roku 2001 publikoval British Medical Journal podobnú štúdiu. Dánski vedci v nej zistili prakticky to isté: tehotné ženy, ktorým lekári predpisovali nesteroidné protizápalové lieky, mali dva– až trikrát vyššie riziko potratu.

Najnebezpečnejšie je podľa autorov štúdie dlhodobé užívanie týchto liekov v prvých fázach tehotenstva, alebo aj tesne pred ním. V takom prípade je lepšie siahnuť po paracetamole. Ten nepôsobí v celom tele, lebo ovplyvňuje iba centrálnu nervovú sústavu, a preto nezvyšuje riziko potratu. Prekročenie maximálnej dennej dávky paracetamolu však môže byť smrteľné.

Pokiaľ ide o aspirín, vedci majú aj dobré správy. Nový britský výskum dáva šancu, že aspirín môže ovplyvňovať nádorové procesy. Podľa časopisu Nature si to myslia vedci z Institute of Cancer Research v Londýne. Skúmali pacientov, ktorí trpia cylindromatózou (zriedkavé ochorenie, spôsobujúce veľké výrastky na hlave a iných ochlpených častiach tela). Spočiatku nezhubné nádory sa môžu časom premeniť na zhubné.

Organizmu postihnutému cylindromatózou sa nedarí dostať pod kontrolu zápalové procesy, zodpovedné za šírenie výrastkov. Kľúčovú úlohu v nich hrá molekula, ktorá je zrejme zdrojom „paliva“ pre nádorové bunky. Práve pri potláčaní zápalov by sa mohol účinne uplatniť aspirín. Klinické pokusy už prebiehajú. Pacienti so začínajúcou sa cylindromatózou dostávajú aspirín v gélovej forme.

Určité (ale ešte nie dôkladne zdokumentované) preventívne účinky aspirínu dokázali vedecké štúdie aj pri iných druhoch nádorov, ako je rakovina hrubého čreva alebo rakovina prsníka, a dokonca aj pri Alzheimerovej chorobe. Lekári však rozhodne neodporúčajú začať ho užívať bez príčiny. Aspirín ohrozuje žalúdok a zvlášť nebezpečný môže byť v kombinácii s chrípkovými vírusmi. (ač)

Predseda SaS Richard Sulík pred rokovaním krízového štábu.
Premiér Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí

Sulík zasa berie Matovičovi hračku

Premiér sa vyhráža zatváraním a otvára maturitné ročníky.

OĽaNO pripúšťa pri voľbe generálneho prokurátora aj odchod z koalície

Remišová by chcela, aby sa koalícia dohodla na jednom mene.

Ľadovce na Mount Evereste sa zmenšujú, v snehu našli mikroplasty

Himaláje sú z klimatického a ekologického hľadiska málo preskúmanou oblasťou.

Čakanie v rade na vrchol Mt. Everestu 22. mája tohto roku.

V Pompejach našli zachované pozostatky dvoch ľudí (fotogaléria)

Vedci sa domnievajú, že išlo o otroka a bohatšieho muža.

V Pompejách našli zachovalé pozostatky dvoch ľudí.

Klik: Nové čipy od Applu sú veľká vec