FPS Hry – Čomu vďačíme za ich dnešnú podobu?

Položili ste si za posledné dva – tri roky pomerne triviálnu otázku, kto vytvoril základy pre FPS hry v takej podobe, aké ich poznáme dnes? Ak tipujete id Software, ste vedľa ako jedľa. Áno, je pravda, že nebyť ľudí ako Carmack a Romero a ich projekty typ

u Wolfenstein 3D či Doom, by istotne došlo k určitému spomaleniu vývoja. V tomto smere im môžeme byť veľmi vďační. Lenže ani Doom II nedokázal posunúť možnosti 3D priestoru za – na danú dobu – šokujúce hranice. Pýtate sa, ktorá hra ich prekročila a kto stál za jej vývojom? Nuž, vráťme sa teda do druhej poloviny roku 1995, kedy firma Bethesda Softworks priviedla na svet legendu s názvom Terminator: Future Shock (T:FS).

T:FS bola skutočne prvá hra, ktorá umožňovala ovládanie postavy kombináciou klávesnica + myš, a to v podobe pretrvávajúcej dodnes. Vyvinuli engine s názvom XnGine a neskôr ho použili napr. v hrách TES: Dagerfall, Xcar a tiež v kratšom pokračovaní T:FS s príznačným označením Terminator: Skynet. Ok, mali teda prevratný engine, ktorý by bol sám o sebe určite šokujúci, avšak bez patričného herného využitia by v histórii PC gamies nezanechal priveľmi hlbokú stopu. Na základe toho sa vývojári rozhodli stvoriť dielo, z ktorého neskôr čerpali hrateľnostné námety desiatky ďalších firiem. T:FS sa odohráva v postapokalyptickom svete, kde na každom kroku nachádzate rozvaliny domov, kopy zošrotovaných áut, vybielené kosti ľudskej rasy a predovšetkým stroje ovládané starým známym počítačovým systémom SkyNet. Keby autori hru poňali ako čistú 3D strieľačku (typu Doom), vytratilo by sa z nej takmer všetko čaro. Miesto toho sa sústredili na prepracovaný príbeh, nepredstaviteľne silnú atmosféru, rozmanité misie a hlavne na nevídanú hrateľnosť.

V T:FS ste sa pohybovali zväčša peši a pri stretávke so strojmi (od klasických Terminátorov, cez vznášadlá, až po rôzne, hydraulikou poháňané, monštrá) vám poskytovali útočisko popadané domy, či obhorené karosérie automobilov. Okrem toho sa však misie odohrávali i vo vzduchu a tiež v jeepe, ktorý umožňoval rýchly presun a streľbu za jazdy na ktorúkoľvek svetovú stranu. Toto boli celkom nové, prevratné, nevídané prvky, zvyšujúce hrateľnosť na maximum. Ďalšiu čerešničku na torte predstavovala možnosť vstúpiť do takmer každej zachovalej budovy, pričom podotýkam, že design máp bol skvelý a okrem toho v hre panovala nesmierna rozľahlosť každej mapy. Dynamickosť misií zabezpečovali časté príkazy o zmene postupu priamo „za pochodu“. Keď si to zhrnieme zistíme, že T:FS skutočne vyšliapal prvý chodníček pre všetky ďalšie herné tituly daného typu. Podobný prevrat spôsobil snáď len Half-life a určitým spôsobom napr. i Deus Ex. V dnešnej dobe existuje niekoľko (graficky) úžasných enginov, no nikto skrátka nemôže uprieť zásluhy T:FS pre všetky neskoršie projekty. Či už z hľadiska novátorského ovládania a pohybovania sa v priestore, alebo nápadu dokonalej variability misií a zadaných úloh.

Netuším či tento kratší článok niekoho inšpiruje k zahraniu hry, ktorá nepozná výraz 3D akcelerácia. Avšak hádam spôsobí aspoň to, že si pri hraní Unreal II spomeniete na T:FS a napadne vám jednoduchá otázka: Bol by tu dnes Unreal II a jeho FPS kolegovia nebyť – vrstvou prachu zapadanej – hry Terminator: Future Shock?

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOLNÝ ZEMPLÍN KORZÁR

Smer na východe už oslavuje MDŽ. Zabáva vtipmi o svokrách

Nikto nespomínal ističe, ceny elektriny, ani dôchodky.

Neprehliadnite tiež

Nová peňaženka má spájať všetky financie do jednej karty

Už nie mobil, ale karta samotná zaistí všestrannosť pri platení v obchodoch.

Nabíjačky budú menšie a ľahšie, zmestia sa do peňaženky

Ak chcete nabíjať mobil, stačí vám zásuvka a vrecková nabíjačka.

MATEMATICKÉ HÁDANKY

Matematická hádanka: Dokážete spravodlivo rozdať karty? (riešenie)

Niekedy môže byť rozdávanie kariet samostatnou hrou.

MATEMATICKÉ HÁDANKY

Matematická hádanka: Dokážete spravodlivo rozdať karty?

Niekedy môže byť rozdávanie kariet samostatnou hrou.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 569
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 043
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 505
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 575
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 529
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 902
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 462
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 643
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 458
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 186

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop