
www.teoma.com
Ako prvý sa na nástup Google pokúšal reagovať jeden z najstarších vyhľadávacích portálov Altavista – jeho alternatívny vyhľadávač Raging Search, ktorý kopíroval jednoduchý vzhľad Google, bol však dokonalým fiaskom a Altavista jeho prevádzku napokon zastavila. Šanca na úspech úplne nových projektov ako Teoma a Wisenut je však zrejme oveľa väčšia.
Teoma: sme lepší!
Surfisti na Google okrem iného oceňujú aj veľmi jednoduchú a rýchlu úvodnú stránku a prísne oddelenie obsahu od platenej reklamy – tieto dva prvky oba nové vyhľadávače jednoducho prevzali. Kľúčovou je však, samozrejme, vyhľadávacia technológia. Teoma aj Wisenut opäť vychádzajú z myšlienky Google – stránky sú pri vyhľadávaní zoraďované podľa toho, akú majú v systéme pridelenú hodnotu. Hodnota stránok sa pritom zvyšuje najmä tým, že na ňu iné servery odkazujú. Teoma však tvrdí, že v systéme Google je jeden problém – stránky získavajú akúsi absolútnu hodnotu bez ohľadu na to, akým obsahom si ju vyslúžili. Teoma sa naopak snaží posudzovať stránky iba podľa toho, ako ich hodnotia ostatné servery s podobným obsahom.
Ak v Google zadáte napríklad reťazec „autá“, vyhľadávač zo svojej databázy odkazov vyberie tie najhodnotnejšie, pričom v druhom kroku vylúči tie, ktoré nie sú o autách. Teoma na to ide z druhého konca: najprv vyhľadá všetky stránky o autách a potom – akoby iné stránky neexistovali – len na základe posúdenia tejto skupiny zoradí odkazy o autách. Teoreticky teda v Teome hodnotu stránky o autách nezvyšuje, ak na ňu odkáže povedzme server o počítačovej grafike. Podľa tvorcov Teomy tento systém už dnes zabezpečuje lepšie výsledky, ako vyhľadávanie v Google. Google naopak tvrdí, že ich technológia je taká kvalitná, že námietky Teomy sú irelevantné: pri hodnotení Google sa totiž používa aj množstvo ďalších kritérií, ako napríklad slová, ktorými sa na iné stránky odkazuje.
Google -Teoma: 15:1
Teoma začala fungovať len v júni tohto roku a je stále v štádiu beta. Tvrdenia jej autorov, že vyhľadávanie je už dnes kvalitnejšie ako na Google, sú prinajmenšom odvážne, recenzenti sa však jednohlasne zhodujú, že ide o veľmi dobrý vyhľadávač. Teoma v rámci výsledkov vyhľadávania ponúka aj dve špeciality. Prvou je automatické združovanie vyhľadávaných stránok do tém, ktoré sú podobné klasickým kategóriám v tradičných katalógoch ako Yahoo – pri katalógoch sú však vytvárané ručne, kým Teoma ich dokáže rozoznávať automaticky. Druhou sú „expertné odkazy“ – zoznam stránok, na ktorých nenájdete priamu odpoveď na vašu otázku, ale množstvo odkazov na iné weby s danou tematikou.
Najväčšou nevýhodou Teomy je zatiaľ veľmi malý počet zaradených stránok – len sto miliónov v porovnaní s 1,5 miliardy v Google. Vyhľadávač by mal byť spustený oficiálne po zindexovaní štvrť milióna stránok. Druhý nový vyhľadávač WiseNut, ktorý bude oficiálne spustený tento mesiac, naopak podľa vlastných vyhlásení už dosiahol veľkosť prakticky identickú s Google, hoci odborníkov jeho výsledky zatiaľ očarili menej ako schopnosti Teomy.
RICHARD HAVROŠ
www.teoma.com
www.wisenut.com
Najobľúbenejšie vyhľadávače podľa počtu unikátnych používateľov1. Google
2. GoTo.com
3. AskJeeves.com
4. Altavista
5. LookSmart
Zdroj: Jupiter Media Communication, júl 2001