Objednali ste si zavedenie telefónu či nejakej novej telekomunikačnej služby, ale technici k vám domov v dohodnutú hodinu nedorazili? Keby ste žili v Kalifornii, mali by ste okamžite nárok na odškodné približne tisíc korún. Tamojšia Komisia pre verejné služby pripravila návrh prvej Charty telekomunikačných práv, ktorej cieľom je chrániť spotrebiteľov pred svojvôľou telekomunikačných firiem vrátane mobilných operátorov.
Nová legislatíva v prvom rade chráni zákazníkov pred zavádzajúcimi informáciami v reklamách na telekomunikačné služby – definuje dokonca aj minimálnu veľkosť písma, ktorou musia byť vytlačené všetky povinnosti zákazníka na zmluve aj propagačných materiáloch.
V reakcii na „časté sťažnosti zákazníkov mobilných operátorov, ktorí boli na dlhé časové obdobie zmluvne viazaní využívať služby jednej spoločnosti“ zavádza právo zákazníka zrušiť zmluvu s operátorom do 30 dní od jej podpísania bez akýchkoľvek poplatkov, ak s kvalitou poskytnutých služieb nie je spokojný. Komisia podrobne definuje aj povinné náležitosti telekomunikačnej faktúry a zavádza napríklad povinnosť „jasne označiť tie poplatky, ktorých neuhradenie môže viesť k odpojeniu telefónu“. K tomu totiž operátor nemôže pristúpiť, ak zákazník neuhradí len časť faktúry, napríklad za odosielanie esemesiek – v takomto prípade môže odpojiť len službu, za ktorú zákazník nezaplatil.
(tb)
www.cpuc.ca.gov/static/Industry/Telco/billofrights.htm