Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Extrémny domov elegantnej baktérie

Ako z cudzieho sveta vyzerajú tufové útvary, ktoré vznikli z vápenca pod vodou jazera Mono v Kalifornii. Od roku 1941 začala jeho hladina dramaticky klesať, pretože odtiaľto začali zásobovať vodou Los Angeles. Dnes pozoruhodné vápencové skaly vidno v ich plnej paráde. V pleistocéne (staršom útvare štvrtohôr) bola hladina jazera o 130 metrov vyššie. FOTO - R. BAILEY

V jazere Mono na severe Kalifornie našli vedci z Univerzity v Alabame v Huntesvillu nový druh baktérie, ktorá obľubuje život v extrémnych podmienkach bez kyslíka, vo vode s vysokým obsahom minerálov (Ph až 10,5), v tme a chlade. Ide o druh Spirochaeta americana a objavili ju v laboratóriu pri analýze vody a špiny z jazera.

Univerzitná mikrobiologička Elena Pikutová o nej povedala, že vyzerá veľmi pôvabne a pohybuje sa mimoriadne elegantne. Jej bunkové steny sú však také jemné a chúlostivé, že je zložité udržať ju v laboratóriu dlhší čas nažive.

Baktéria rozšírila skupinu „extremofilných“ organizmov, ktoré žijú v podmienkach vysokej teploty alebo chladu, v úplnej tme a bez prísunu kyslíka. Doteraz ich vedci našli napríklad pod antarktickým ľadom, pri superhorúcich vulkánoch, pod morským dnom a dokonca aj v odpadoch z nukleárnych reaktorov.

O takéto podmienky by iné organizmy vrátane človeka nezavadili ani náhodou. Podľa vedcov sú však podobné ako podmienky na prípadný život povedzme na Marse. Spirochaeta americana sa tak stala ďalším kandidátom na štúdium vzniku života v podmienkach bez kyslíka. Astrobiológ Richard Hoover z NASA jej nájdenie komentoval takto: „Ak, alebo keď, nájdeme život na iných planétach, naším prvý objavom budú podľa všetkého práve mikroorganizmy.“ (ač)

Laureáti ocenenia Biela vrana 2020 (zľava) Andrej Belák, manželia Jolana a Štefan Nátherovci, Jaroslav Macek.

Ocenili občiansku statočnosť.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

Dánsky režisér Thomas Vinterberg.

Vyrastal medzi hipisákmi, tí mu dovolili všetko.

Celoplošný skríning pokračoval nedeľným testovaním aj v odberovom mieste zriadenom v priestoroch Strednej odbornej školy obchodu a služieb v Trenčíne.

Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.