Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Extrémny domov elegantnej baktérie

Ako z cudzieho sveta vyzerajú tufové útvary, ktoré vznikli z vápenca pod vodou jazera Mono v Kalifornii. Od roku 1941 začala jeho hladina dramaticky klesať, pretože odtiaľto začali zásobovať vodou Los Angeles. Dnes pozoruhodné vápencové skaly vidno v ich plnej paráde. V pleistocéne (staršom útvare štvrtohôr) bola hladina jazera o 130 metrov vyššie. FOTO - R. BAILEY

V jazere Mono na severe Kalifornie našli vedci z Univerzity v Alabame v Huntesvillu nový druh baktérie, ktorá obľubuje život v extrémnych podmienkach bez kyslíka, vo vode s vysokým obsahom minerálov (Ph až 10,5), v tme a chlade. Ide o druh Spirochaeta americana a objavili ju v laboratóriu pri analýze vody a špiny z jazera.

Univerzitná mikrobiologička Elena Pikutová o nej povedala, že vyzerá veľmi pôvabne a pohybuje sa mimoriadne elegantne. Jej bunkové steny sú však také jemné a chúlostivé, že je zložité udržať ju v laboratóriu dlhší čas nažive.

Baktéria rozšírila skupinu „extremofilných“ organizmov, ktoré žijú v podmienkach vysokej teploty alebo chladu, v úplnej tme a bez prísunu kyslíka. Doteraz ich vedci našli napríklad pod antarktickým ľadom, pri superhorúcich vulkánoch, pod morským dnom a dokonca aj v odpadoch z nukleárnych reaktorov.

O takéto podmienky by iné organizmy vrátane človeka nezavadili ani náhodou. Podľa vedcov sú však podobné ako podmienky na prípadný život povedzme na Marse. Spirochaeta americana sa tak stala ďalším kandidátom na štúdium vzniku života v podmienkach bez kyslíka. Astrobiológ Richard Hoover z NASA jej nájdenie komentoval takto: „Ak, alebo keď, nájdeme život na iných planétach, naším prvý objavom budú podľa všetkého práve mikroorganizmy.“ (ač)

Oravčanov hanili za svadby, teraz sú vzorom. A poďakujte vojakom, znelo z každej dediny

Celoštátne testovanie ohrozuje neistá ochota zdravotníkov.

Rad v Donom Kubíne pred mestským kultúrnym strediskom o 8:55 h.

Prvá západná krajina, ktorá sa pokúša plošne testovať, píšu o Slovensku

Netreba odhaliť každého pozitívneho, vysvetľuje odborník.

Komentár Bena Cunninghama

Mýli sa pápež?

Akú hodnotu má vyhlásenie cirkvi, ak sa dá jednoducho zmeniť?

Ben Cunningham.
Limuzína, v ktorej sa viezol predseda parlamentu Boris Kollár.