TAK TOTO TU EŠTE NEBOLO: ŽRIEBÄTKO, KTORÉ SA NARODILO V TALIANSKEJ CREMONE A MÁ SA ČULO K SVETU, VYNOSILA SAMA DARKYŇA GENETICKÉHO MATERIÁLU

Prvá klonovaná kobylka sa volá Prometea

Popri slávnej ovečke Dolly vedci od roku 1996 priviedli na svet klonovanú myš, kravu, kozu, králika, mačku a ošípanú. Posledným prírastkom do galérie klonov bol v máji 2003 narodený mul (kríženec samca somára a samice koňa). Teraz talianski vedci dosiahli

O úspech sa zaslúžili najmä Cesare Galli (celkom vľavo), Irina Lagutinová (celkom vpravo) a Giovanna Lazzariová (v strede pri hlave žriebätka). FOTO - NATURE, CESARE GALLI

ďalší medzník. Oznámili narodenie zdravej kobylky, ktorú vynosila sama darkyňa jej genetického materiálu. Teda niečo, čo tu ešte nebolo. Klonovanie je pomerne jednoduché. Vyžaduje si však laboratórne postupy, ktoré sa minimálne odchyľujú od prirodzeného vzniku oplodneného vajíčka, zygoty.

Kobylka Prometea so svojou geneticky totožnou matkou.

Vznik a kriesenie zygoty

Vedci najprv z vhodného vajíčka, odobratého samici, odstránia jadro s pôvodným genetickým materiálom. Do vajíčka potom prenesú jadro bunky získanej z niektorej časti tela dospelého jedinca toho istého druhu. Takáto bunka sa označuje ako somatická. Obsahuje genetický materiál príslušného tvora v podobe úplnej sady chromozómov.

Tým sa líši od buniek pohlavných (vajíčko alebo spermia), ktoré nesú iba polovicu počtu chromozómov určitého biologického druhu.

Umelú zygotu vedci aktivujú v živnom roztoku. Jej delením vzniká blastocysta, čiže skoré embryo. To potom implantujú do maternice náhradnej matky, aby ho normálne vynosila. Klonovanie zatiaľ nie je efektívne, pretože veľa umelo vytvorených zygot a blastocýst sa prestáva vyvíjať. Takisto väčšina brezivostí po implantácii vyklonovaného embrya do maternice náhradnej matky sa končí potratom.

Vedci sú však zajedno v tom, že vinníkom sú skôr nedokonalé laboratórne metódy ako principiálne prekážky. Krok za krokom ich vybrusujú. Napokon, tak to bolo aj pri dnes rutinnom, ale ešte pomerne nedávno exotickom oplodňovaní „v skúmavke“.

Náhradná alebo pravá matka?

Vedci z laboratória reprodukčnej technológie pri Istituto Sperimentale Italiano Lazzaro Spallanzani (tento ústav nesie meno slávneho talianskeho biológa 18. storočia) v Cremone teraz oznámili úspešné vyklonovanie ďalšieho veľkého cicavca - koňa. Osemčlenný pracovný tím tvorili Cesare Galli, Irina Lagutinová, Gabriella Crottiová, Silvia Colleoniová, Paola Turiniová, Nunzia Ponderatová, Roberto Duchi a Giovanna Lazzariová.

Novonarodené žriebätko, kobylku, pomenovali Prometea. Napísali o tom v najnovšom čísle časopisu Nature. Pozoruhodné je, že na rozdiel od predchádzajúcich klonovacích experimentov klon vynosila sama darkyňa genetického materiálu. Možno o nej hovoriť ako o „náhradnej“ matke? Alebo ako o „pravej“? Čo najlepšie vystihuje situáciu? Veď porodila vlastné dvojča, ktoré je s ňou geneticky totožné.

Trocha klonovacej matematiky

Bádatelia kultivovali dve línie buniek, ktorých vývojom vzniká spojivové tkanivo. Získali ich biopsiou z pokožky samca koňa arabského plemena a samice koňa haflingerského plemena. Vajíčka boli produktom laboratórneho dozretia oocytov (vaječných buniek) odobratých z folikulov (drobné mieškovité útvary, v ktorých vznikajú oocyty) konských vaječníkov. Ich jadro s pôvodným genetickým materiálom vedci ako zvyčajne nahradili jadrom somatických (v tomto prípade kožných) buniek.

Aktivovali iba tie, kde jadro s vajíčkom úspešne splynuli. A teraz trochu matematiky, ktorá názorne dokladá zložitosť postupov klonovania: Zo samčej línie to bolo 513 somatických buniek, zo samičej 328. Napokon zostalo iba 22 blastocýst, 8 zo samčej a 14 zo samičej línie. Z nich 8 zo samčej a 9 zo samičej nechirurgicky implantovali do materníc 9 kobýl. Dve vyklonované embryá preniesli do halflingerskej kobyly, od ktorej pochádzal genetický materiál pre samičiu líniu.

Po troch týždňoch vedci ultrazvukom zistili štyri brezivosti, vždy s jediným plodom. Dve kobyly čoskoro potratili, tretia po 187 dňoch. Štvrtá - práve darkyňa samičieho genetického materiálu - však plod donosila. Po 336 dňoch vrhla 28. mája 2003 zdravé žriebätko, ktoré malo pri narodení hmotnosť 36 kilogramov.

Genetickú totožnosť matky a kobylky potvrdila analýza DNA bielych krviniek z oboch zvierat a placenty. Procedúra sa ukázala ako pomerne efektívna, lebo zo štyroch brezivostí bola jedna úspešná. Vysoká strata blastocýst však ukazuje, že je stále nedokonalá, aj keď taliansky tím plne využil doterajšie úspechy asistovanej reprodukcie koní.

Budeme prenášať gény šampiónov?

Narodenie živého a zdravého klonovaného žriebätka geneticky totožnej matke (darkyni genetického materiálu) je v rozpore s predstavou, že úspešné donosenie plodu závisí od imunologického rozpoznania brezivosti matkou. Táto predstava vychádza z istých dôkazov, že potrat môže byť výsledkom chybného rozpoznania antigénov (látok stimulujúcich tvorbu protilátok) plodu imunitným systémom matky. Klonovanie by v princípe mohlo zabezpečiť, aby sa na ďalšie generácie preniesli aj gény šampiónov spomedzi vyklieštených koní čiže valachov (súčasné chovateľské pravidlá klonovanie vylučujú). Prinajmenšom by sa ním dala presne overiť reprodukovateľnosť znakov, zabezpečujúcich športovú a inú výkonnosť.

3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 982
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 815
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 097
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 714
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 666
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 416
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 409

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

Microsoft rozseká Windows 10 Mobile, chystá modulárnu Andromedu

Nová stratégia zníži náklady na vývoj i podporu. Microsoft chce byť dostupnejší pre výrobcov.

Geológ: Ochladili Zem a vyhubili ľudí. Našu planétu čaká supererupcia

Výbuch supervulkánu by bol aj dnes katastrofický, hovorí geochronológ Martin Danišík, ktorý publikoval v prestížnom vedeckom časopise.

Klimatológovia: Hurikány spôsobili tento rok najdrahšie škody v histórii

Čo hovoria odborníci na tohtoročnú rekordnú sezónu hurikánov.

Google začal linkovať adresy a telefónne čísla

Ak často prepisujete v mobile kontaktné údaje, už to nebudete musieť opakovať.