Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Prvé svetlo havajských dvojčiat

Ďalekohľadové dvojičky Keck s priemerom objektívu 10 metrov sú postavené na vrchole havajského pohoria a v týchto dňoch začali pracovať. Dlhoočakávaná chvíľa nastala: v prevádzke je najväčší optický interferometer na svete.

Kopuly Keckovho observatória na Havaji, pod ktorými sú nové „dvojičky“. FOTO – NASA

Ako prvé vedecké pozorovanie dvojčiat publikujú v týchto dňoch astronómovia pozorovania mladej a ešte nevyvinutej hviezdy DG Tau. Táto premenná hviezda je na úplnom začiatku svojho vývoja. Celú skupinu týchto objektov označujeme ako hviezdy typu T Tauri (po prvej známej stálici tohto druhu).

DG Tau si vedci vybrali preto, lebo v okolí tejto hviezdy je prachový disk, v ktorom by sa mohli tvoriť nové planéty. Tento prachový disk je totiž od materskej hviezdy oveľa-oveľa ďalej, ako doteraz známych 129 exoplanét od svojich materských hviezd.

Kresba hviezdy DG Tau.

Keďže súčasná spektroskopická technika zatiaľ neumožňuje astronómom objaviť menšiu planétu pri cudzích slnkách ako obrovské plynné gule veľkosťou podobné Jupiteru (v niektorých prípadoch Saturnu), ale bližšie k svojmu Slnku, ako je Jupiter či Saturn v našej Slnečnej sústave, je skúmanie DG Tau veľmi zaujímavé. Môže totiž čo-to prezradiť o mechanizme, ktorý posunie planéty na dráhy s menšou polosou.

Keckove dvojičky sú jedným z kľúčových detektorov rozsiahleho výskumného projektu určeného na hľadanie malých planét okolo iných hviezd. Spolu s dvojičkami sa bude hľadaniu menších planét na vzdialenejších dráhach venovať aj plánovaná misa NASA pomenovaná Terrestrial Planet Finder, kterú však plánuje NASA poslať do vesmíru až okolo roku 2014. Dovtedy sa však môžeme tešiť na ďalšie zaujímavé objavy exoplanét pomocou „silnej dvojky“ na Havaji. (ml)

Palác pri Čiernom mori má podľa Navaľného patriť Putinovi.
Ilustračná snímka.

Ako Sulík s Remišovou zle zapli gombík

Didaktická príručka pre budúcich členov koalícií.

Petržalský domov seniorov v Bratislave počas začatia očkovania zamestnancov a klientov v zariadeniach sociálnych služieb (ZSS) na prevenciu ochorenia COVID-19.

Klik: Ako vás na internete sledujú a čo s tým robiť

Čo všetko sa o vás môžu na internete dozvedieť.

Rok 2020 bol jeden z najteplejších. Nepotreboval ani pomoc

Musíme sa pripraviť na ďalšie rekordy.

Rok 2020 sa začal nezvyčajne silným obdobím požiarov v Austrálii.