Od 1.7. funguje na Slovensku nový integrovaný záchranný systém (IZS). Núdzové volania možno uskutočniť na jedno telefónne číslo 112, kde sa operátor postará o to, aby sa informácia o stave núdze dostala k správnej záchrannej zložke.
Naďalej však fungujú aj doteraz používané tiesňové linky 150 - hasiči, 155 - záchranná zdravotná služba, 158 - polícia a 159 - mestská polícia.
Pre Slovákov nové telefónne číslo sa bežne používa vo väčšine krajín sveta. Doteraz naň bolo možné zavolať predovšetkým z mobilu, no na druhej strane sa ozvala iba automatická hláska, ktorá volajúceho odkázala za núdzové čísla 158, 155 a 150. Od 1. júla však na druhej strane čakajú na hovory vyškolení operátori na moderne zariadenom pracovisku.
Každý systém, ktorý sa zavádza do praxe potrebuje istý nevyhnutný čas na zavedenie a odstránenie porúch, preto doteraz používané čísla 15x fungujú aj naďalej. V prvých dňoch fungovania nového integrovaného systému sa všeobecne odporúča volať číslo 112 vtedy, ak treba súčinnosť všetkých záchranných a bezpečnostných zložiek (polícia, zdravotná pomoc, hasiči - napríklad pri dopravnej nehode). Ak však potrebujete iba pomoc polície, volajte naďalej linku 158.
Integrovaný záchranný systém kompatibilný s krajinami Európskej únie bude kompletne dokončený v roku 2007, kedy bude platiť už len tiesňové volanie 112. Všetci operátori ovládajú cudzie jazyky, preto sa na nich môžu bez jazykovej bariéry obrátiť aj cudzinci.
Pracoviská IZS sú vybavené modernou telekomunikačnou technikou a tak ako požiarnici, zdravotníci a polícia aj tu dokážu identifikovať volajúceho. V prípadoch zneužitia teisňovej linky môžu prevádzkovatelia IZS, Krajské úrady uložiť finančnú pokutu až do výšky 50 000 Sk.
Autor: Marián Pavel - SME online, FOTO TASR