• Internet
  • Fotogalérie
  • TAHAJ.SME.SK
  • RECENZIE
  • TÝŽDEŇ VO VEDE

Týždeň vo vede: Vedci našli najstaršiu hviezdu

Vydané 1. 11. 2012 o 13:38 Autor: Tomáš Prokopčák

Astronómovia narazili na najvzdialenejšiu supernovu, banány by mali nahradiť zemiaky a spojili sme vedu a technológie. Pozrite si pravidelný prehľad Týždeň vo vede.

Foto: ILUSTRAČNÉ - NASA

Svet banánov

Banány by mohli nahradiť zemiaky. Platí to aspoň pre rozvíjajúci sa svet, pre ktorý sa pre prebiehajúcu klimatickú zmenu môžu stať banány kľúčovým poľnohospodárskym produktom. +Čítajte viac na BBC

Objavili ďalekú supernovu

Astronómovia objavili najvzdialenejšiu známu hviezdu vo vesmíre. Presnejšie, supernovu stonásobne hmotnejšiu ako naše Slnko, ktorej svetlo k nám letelo viac ako dvanásť miliárd rokov. +Čítajte viac na Science

Displej z papiera

Vedcom sa čiastočne podarilo vytvoriť displej z obyčajného papiera. Ten však museli ešte predtým pokryť tenkou vrstvou fotochromatického materiálu. V skutočnosti tak môžete čosi nakresliť na papier a počítačom následne dofarbovať plochy. +Čítajte viac na Phys.org

Skleníkové plyny

Až tretina skleníkových plynov, za ktoré je zodpovedný človek a ktoré sa podieľajú na prebiehajúcej klimatickej zmene, pochádza z poľnohospodárstva. Môže za to nielen obchod s produktmi, ale aj využívanie hnojív či balenie potravín. +Čítajte viac na Nature

Vzkriesenie

Hubblov vesmírny ďalekohľad potvrdil existenciu planéty Fomalhaut b. Predchádzajúce tohtoročné štúdie pritom tvrdili, že prvá údajne priamo pozorovaná exoplanéta môže byť iba náhodným zhlukom prachu. +Čítajte viac na SME

Spustili sme TECHsme

Nebolo to ľahké rozhodnutie. Ale vydavateľ denníka SME sa rozhodol spojiť vedu a ďalšie technologické sekcie, a vytvoriť TECHsme. Nájdete tu všetko podstatné zo sveta vedy a technológii. +Čítajte viac na SME

Týždeň vo vede je pravidelný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta vedy.

Ďalšie novinky

Našli gigantické vesmírne prstence

Okolo vzdialenej planéty jestvuje systém prstencov dvestonásobne väčší, ako sú tie okolo Saturna.

Ľudia sú ako myši. Stres prekáža obom druhom

Testovanie ukázalo, že empatia sa zvýšila, keď stres blokovali liekmi. Podobný účinok malo aj hratie videohier.

Hlavné správy

Z DOMOVA

Spoplatnený obsahRodina zachránila židovské dievča, Izrael ju ocenil

Rodina Brnovcov zachránila židovské dievča. Ocenili ju vyznamenaním Spravodlivý medzi národmi.

Na obrane kúpili nepoužiteľné pneumatiky za 174-tisíc eur

Ministerstvo obrany nakúpilo 250 pneumatík, ktoré nesedeli typom ani veľkosťou.

EKONOMIKA.SME.SK

Spúšťame Čítanie+, najkrajšie články na SME.sk

Články s veľkým formátom fotografií aj dlhšie texty bude na SME.sk spájať výnimočná vizuálna podoba.

Z DOMOVA

Spoplatnený obsahZákon o preukazovaní majetku zamrzol

Za minulý rok prišlo na finančnú políciu len desať podnetov. Bez zmeny zákona o pôvode majetku výsledky nebudú, tvrdí polícia.