• Internet
  • Fotogalérie
  • TAHAJ.SME.SK
  • RECENZIE
  • TÝŽDEŇ VO VEDE

Týždeň vo vede: Vedci našli najstaršiu hviezdu

Vydané 1. 11. 2012 o 13:38

Astronómovia narazili na najvzdialenejšiu supernovu, banány by mali nahradiť zemiaky a spojili sme vedu a technológie. Pozrite si pravidelný prehľad Týždeň vo vede.

Foto: ILUSTRAČNÉ - NASA

Svet banánov

Banány by mohli nahradiť zemiaky. Platí to aspoň pre rozvíjajúci sa svet, pre ktorý sa pre prebiehajúcu klimatickú zmenu môžu stať banány kľúčovým poľnohospodárskym produktom. +Čítajte viac na BBC

Objavili ďalekú supernovu

Astronómovia objavili najvzdialenejšiu známu hviezdu vo vesmíre. Presnejšie, supernovu stonásobne hmotnejšiu ako naše Slnko, ktorej svetlo k nám letelo viac ako dvanásť miliárd rokov. +Čítajte viac na Science

Displej z papiera

Vedcom sa čiastočne podarilo vytvoriť displej z obyčajného papiera. Ten však museli ešte predtým pokryť tenkou vrstvou fotochromatického materiálu. V skutočnosti tak môžete čosi nakresliť na papier a počítačom následne dofarbovať plochy. +Čítajte viac na Phys.org

Skleníkové plyny

Až tretina skleníkových plynov, za ktoré je zodpovedný človek a ktoré sa podieľajú na prebiehajúcej klimatickej zmene, pochádza z poľnohospodárstva. Môže za to nielen obchod s produktmi, ale aj využívanie hnojív či balenie potravín. +Čítajte viac na Nature

Vzkriesenie

Hubblov vesmírny ďalekohľad potvrdil existenciu planéty Fomalhaut b. Predchádzajúce tohtoročné štúdie pritom tvrdili, že prvá údajne priamo pozorovaná exoplanéta môže byť iba náhodným zhlukom prachu. +Čítajte viac na SME

Spustili sme TECHsme

Nebolo to ľahké rozhodnutie. Ale vydavateľ denníka SME sa rozhodol spojiť vedu a ďalšie technologické sekcie, a vytvoriť TECHsme. Nájdete tu všetko podstatné zo sveta vedy a technológii. +Čítajte viac na SME

Týždeň vo vede je pravidelný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta vedy.

Ďalšie novinky

Chystajú platobný terminál, ktorý prijme všetky moderné platby

Karty, čipy, mobily a tlačené kódy. Všetky z nich dokáže využiť pri moderných finančných transakciách.

Inteligentná rúra naučí ženy variť

Vie rozprávať, pozná recepty a rozumie hovorenému slovu a gestám. Akoby ju riadil moderný smartfón.

Hlavné správy

Vesmírna loď pre turistov pri teste havarovala, o rok chcela lietať komerčne

Druhá nehoda súkromného vesmírneho stroja za týždeň môže spochybniť budúcnosť vesmírneho turizmu.

Matikainena mrzia diváci. Slovan prehral s najslabším Amurom 1:3

Góly Slovanu strelili aj Michel Miklík a Marcel Haščák.

ZAHRANIČIE

Pražskou primátorkou bude Slovenka Adriana Krnáčová

Slovenka bude na magistráte bojovať proti korupcii, češtinu sa ešte musí doučiť.

KOMENTARE.SME.SK

Spoplatnený obsahO Československu len s láskou

Medzivojnové Československo nebolo dokonalé a treba pamätať aj na jeho nedostatky.