• Internet
  • Fotogalérie
  • TAHAJ.SME.SK
  • RECENZIE
  • TÝŽDEŇ VO VEDE

Týždeň vo vede: Vedci našli najstaršiu hviezdu

Vydané 1. 11. 2012 o 13:38

Astronómovia narazili na najvzdialenejšiu supernovu, banány by mali nahradiť zemiaky a spojili sme vedu a technológie. Pozrite si pravidelný prehľad Týždeň vo vede.

Foto: ILUSTRAČNÉ - NASA

Svet banánov

Banány by mohli nahradiť zemiaky. Platí to aspoň pre rozvíjajúci sa svet, pre ktorý sa pre prebiehajúcu klimatickú zmenu môžu stať banány kľúčovým poľnohospodárskym produktom. +Čítajte viac na BBC

Objavili ďalekú supernovu

Astronómovia objavili najvzdialenejšiu známu hviezdu vo vesmíre. Presnejšie, supernovu stonásobne hmotnejšiu ako naše Slnko, ktorej svetlo k nám letelo viac ako dvanásť miliárd rokov. +Čítajte viac na Science

Displej z papiera

Vedcom sa čiastočne podarilo vytvoriť displej z obyčajného papiera. Ten však museli ešte predtým pokryť tenkou vrstvou fotochromatického materiálu. V skutočnosti tak môžete čosi nakresliť na papier a počítačom následne dofarbovať plochy. +Čítajte viac na Phys.org

Skleníkové plyny

Až tretina skleníkových plynov, za ktoré je zodpovedný človek a ktoré sa podieľajú na prebiehajúcej klimatickej zmene, pochádza z poľnohospodárstva. Môže za to nielen obchod s produktmi, ale aj využívanie hnojív či balenie potravín. +Čítajte viac na Nature

Vzkriesenie

Hubblov vesmírny ďalekohľad potvrdil existenciu planéty Fomalhaut b. Predchádzajúce tohtoročné štúdie pritom tvrdili, že prvá údajne priamo pozorovaná exoplanéta môže byť iba náhodným zhlukom prachu. +Čítajte viac na SME

Spustili sme TECHsme

Nebolo to ľahké rozhodnutie. Ale vydavateľ denníka SME sa rozhodol spojiť vedu a ďalšie technologické sekcie, a vytvoriť TECHsme. Nájdete tu všetko podstatné zo sveta vedy a technológii. +Čítajte viac na SME

Týždeň vo vede je pravidelný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta vedy.

Ďalšie novinky

Hackeri útočia na telefónne ústredne, dolujú nimi miliardy

Firmy zistia prienik do ústredne až pri vyúčtovaní telekomunikačných služieb. Každý prienik ich stojí státisíce dolárov.

Spoplatnený obsahKilo za stotisíc dolárov, rohy nosorožcov sú drahšie ako zlato

Viera v zázračné schopnosti rohu z nosorožca v Ázii podporuje pytliakov, čo ich zabíjajú rekordne veľa.

Hlavné správy

ZAHRANIČIE

Ukrajinská armáda použila kazetové bomby, tvrdí New York Times

Kazetové bomby spôsobujú veľké straty na životoch civilistov. Podľa Human Rights Watch ich používajú aj separatisti.

V Moskve sa lietadlo zrazilo s pluhom, zomrel šéf energofirmy Total

Total je druhou najväčšou firmou vo Francúzsku. Vodič snežného pluhu bol opitý.

DNES PÍŠE MARTIN PORUBJAK

Spoplatnený obsahMilí priatelia SME, dovidenia v lepších časoch

Zažili sme chvíle radostné i ťažké. Ale to, čo sa deje teraz, nemá obdobu.

EKONOMIKA.SME.SK

Spoplatnený obsahLeo Express chce voziť východniarov. Postráži ich SBS

Sedačkový nočný vlak bude súperiť s autobusmi aj ležadlovými vozňami.