• Internet
  • Fotogalérie
  • TAHAJ.SME.SK
  • RECENZIE
  • TÝŽDEŇ VO VEDE

Týždeň vo vede: Vedci našli najstaršiu hviezdu

Vydané 1. 11. 2012 o 13:38 Autor: Tomáš Prokopčák

Astronómovia narazili na najvzdialenejšiu supernovu, banány by mali nahradiť zemiaky a spojili sme vedu a technológie. Pozrite si pravidelný prehľad Týždeň vo vede.

Foto: ILUSTRAČNÉ - NASA

Svet banánov

Banány by mohli nahradiť zemiaky. Platí to aspoň pre rozvíjajúci sa svet, pre ktorý sa pre prebiehajúcu klimatickú zmenu môžu stať banány kľúčovým poľnohospodárskym produktom. +Čítajte viac na BBC

Objavili ďalekú supernovu

Astronómovia objavili najvzdialenejšiu známu hviezdu vo vesmíre. Presnejšie, supernovu stonásobne hmotnejšiu ako naše Slnko, ktorej svetlo k nám letelo viac ako dvanásť miliárd rokov. +Čítajte viac na Science

Displej z papiera

Vedcom sa čiastočne podarilo vytvoriť displej z obyčajného papiera. Ten však museli ešte predtým pokryť tenkou vrstvou fotochromatického materiálu. V skutočnosti tak môžete čosi nakresliť na papier a počítačom následne dofarbovať plochy. +Čítajte viac na Phys.org

Skleníkové plyny

Až tretina skleníkových plynov, za ktoré je zodpovedný človek a ktoré sa podieľajú na prebiehajúcej klimatickej zmene, pochádza z poľnohospodárstva. Môže za to nielen obchod s produktmi, ale aj využívanie hnojív či balenie potravín. +Čítajte viac na Nature

Vzkriesenie

Hubblov vesmírny ďalekohľad potvrdil existenciu planéty Fomalhaut b. Predchádzajúce tohtoročné štúdie pritom tvrdili, že prvá údajne priamo pozorovaná exoplanéta môže byť iba náhodným zhlukom prachu. +Čítajte viac na SME

Spustili sme TECHsme

Nebolo to ľahké rozhodnutie. Ale vydavateľ denníka SME sa rozhodol spojiť vedu a ďalšie technologické sekcie, a vytvoriť TECHsme. Nájdete tu všetko podstatné zo sveta vedy a technológii. +Čítajte viac na SME

Týždeň vo vede je pravidelný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta vedy.

Ďalšie novinky

Na Cerese objavili záhadné svetelné škvrny

Čím je k trpasličej planéte sonda Dawn bližšie, tým je pre vedcov teleso väčšou záhadou.

Čína bojuje proti USA, nechce americké firmy

Komunistická krajina chce pomôcť čínskym firmám a uškodiť jej americkým rivalom.

Hlavné správy

V Moskve zastrelili politika a Putinovho kritika Borisa Nemcova

Opozičný líder vyzýval k účasti na protivládnom proteste, pár hodín potom ho zastrelili. Putin vraždu označil za provokáciu.

ZAHRANIČIE

Spoplatnený obsahIslamský štát rozmlátil múzeum, teroristi ničili artefakty aj predtým

Odborníci na starovekú históriu hovoria o nevyčísliteľných škodách.

KULTURA.SME.SK

Zomrel Spock zo seriálu Star Trek

Herecký predstaviteľ pána Spocka, Leonard Nimoy, známy zo série Star Trek, podľahol pľúcnej chorobe.

Z DOMOVA

Spoplatnený obsahZima má menej obetí na cestách

Hoci počet dopravných nehôd túto zimu neklesol, smrteľné nehody sú menej časté. Z celkového hľadiska počet úmrtí klesá len mierne.