• Internet
  • Fotogalérie
  • TAHAJ.SME.SK
  • RECENZIE
  • TÝŽDEŇ VO VEDE

Týždeň vo vede: Vedci našli najstaršiu hviezdu

Vydané 1. 11. 2012 o 13:38 Autor: Tomáš Prokopčák

Astronómovia narazili na najvzdialenejšiu supernovu, banány by mali nahradiť zemiaky a spojili sme vedu a technológie. Pozrite si pravidelný prehľad Týždeň vo vede.

Foto: ILUSTRAČNÉ - NASA

Svet banánov

Banány by mohli nahradiť zemiaky. Platí to aspoň pre rozvíjajúci sa svet, pre ktorý sa pre prebiehajúcu klimatickú zmenu môžu stať banány kľúčovým poľnohospodárskym produktom. +Čítajte viac na BBC

Objavili ďalekú supernovu

Astronómovia objavili najvzdialenejšiu známu hviezdu vo vesmíre. Presnejšie, supernovu stonásobne hmotnejšiu ako naše Slnko, ktorej svetlo k nám letelo viac ako dvanásť miliárd rokov. +Čítajte viac na Science

Displej z papiera

Vedcom sa čiastočne podarilo vytvoriť displej z obyčajného papiera. Ten však museli ešte predtým pokryť tenkou vrstvou fotochromatického materiálu. V skutočnosti tak môžete čosi nakresliť na papier a počítačom následne dofarbovať plochy. +Čítajte viac na Phys.org

Skleníkové plyny

Až tretina skleníkových plynov, za ktoré je zodpovedný človek a ktoré sa podieľajú na prebiehajúcej klimatickej zmene, pochádza z poľnohospodárstva. Môže za to nielen obchod s produktmi, ale aj využívanie hnojív či balenie potravín. +Čítajte viac na Nature

Vzkriesenie

Hubblov vesmírny ďalekohľad potvrdil existenciu planéty Fomalhaut b. Predchádzajúce tohtoročné štúdie pritom tvrdili, že prvá údajne priamo pozorovaná exoplanéta môže byť iba náhodným zhlukom prachu. +Čítajte viac na SME

Spustili sme TECHsme

Nebolo to ľahké rozhodnutie. Ale vydavateľ denníka SME sa rozhodol spojiť vedu a ďalšie technologické sekcie, a vytvoriť TECHsme. Nájdete tu všetko podstatné zo sveta vedy a technológii. +Čítajte viac na SME

Týždeň vo vede je pravidelný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta vedy.

Ďalšie novinky

Žena so ženou, muž s mužom. Pozrite si výber toho naj na internete

Láska v rôznych farbách, univerzálny adaptér aj umenie z mydlových bubliniek. Najkrajšie na internete.

Spoplatnený obsahKrídla lietadiel by mohli pripomínať kožu jedovatých žiab

Nová nemrznúca zmes sa inšpirovala toxínmi žiab. Má ochrániť lietadlá.

Hlavné správy

KULTURA.SME.SK

Spoplatnený obsahEvanjeliá, ktoré hovoria iné: Čo v Biblii nenájdete

Pred sedemdesiatimi rokmi rukopisy z Nag Hammádí našli pastieri. Odvtedy zamestnávajú historikov, biblistov, ale aj autorov literárnych bestsellerov.

KOMENTÁR MÁRIUSA KOPCSAYA

Spoplatnený obsahRuská propaganda na amerických motorkách

Jazda Nočných vlkov si má pripomenúť osloboditeľov. Pôjde však o akciu ruskej propagandy.

EKONOMIKA.SME.SK

Spoplatnený obsahSmer odvoláva Figeľa, na Váhostav mu ostalo pár dní

Zákon o Váhostave začnú poslanci riešiť až v utorok. V Zbierke zákonov musí byť o deväť dní neskôr, inak Váhostav obíde.

AKTUALIZOVANÉ

Premiér chce prerušiť reštrukturalizáciu Váhostavu

Postavenie nezabezpečených veriteľov by sa malo posilniť a správcu by nemali vyberať firmy v reštrukturalizácii.