SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Klik: O novej Tesle sa môžete len pohádať (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

hm, a coze sme to rozpravali od zaciatku, ked fantasti bluznili o lacnych bateriach pre auta?
ze su tam potrebne vstupy ktorych tazba a vyroba je obmedzena a pouziva sa na mnnozstvo inych veci a ze teda je naivne si mysliet, ze cena vyznamne klesne ak ma narast spotreba?
co uz my, co pouzivame zdravy rozum, mozeme vediet.

najpredavanejsie auta v usa za minuly rok:
1. pickupy Ford rady F
2. pickup Chevrolet Silverado
3. pickup Dodge RAM
spolu asi 2 miliony kusov.
vsetko velke obludy s vysokou prednou maskou a velkou presklenou kabinou.

kto z tychto ludi sa rozhodne pre auto, ktore vyzera, ze ho farmar doma pozvaral zo zvyskov plechoveho plota, mi je pomerne zahadou.
 

1551830 predtým 1466327 predtým MMe17

Vidím, že sa utešuješ zadosťučinením "vidíte, že sme mali pravdu 'my', ktorí používame rozum" a nie tí blázni, ktorí si mysleli alebo myslia niečo iné. Však účelom týchto článkov je vyvolať flame-war v tradičných bipolárnych otázkach, dokonca dnes to dali aj do titulku, však je víkend a počasie nelákajúce von, tak nech je tam pod tým článkom do pondelka aspoň 78 príspevkov, v ktorých sa ľudia budú navzájom obviňovať a osočovať. Však nevadí, len nech sa ten článok dostane do TOP 3 za posledné 3 dni, to bude jeho úspech a to bolo jeho cieľom.

Tak teda utešuješ sa zo záverov jednej štúdie (MIT, nov. 2019), ktorá na základe vlastných insajtov tak trochu rozporuje optimistické závery iných trochu starších štúdií z obdobia 2016-18 (tiež akademických alebo firemných), že cena lítiových batérií dosiahne alebo klesne pod 100 USD/kWh do r. 2025. Podľa MIT to bude neskoršie, najskôr r. 2030. No to je už len strašná rana pre elektromobily, asi to už nerozchodia, zrejme to skrachuje, lebo je to "nezmysel" a "slepá ulička", aspoň podľa tých, ktorý "používajú predsa rozum".

Lenže táto ich štúdia vychádza tiež len z niektorých predpokladov. Priznávajú síce, že jednotková kapacitná cena Li-ion batérií za posledných 10 rokov klesla viac, než predpokladali aj realistické scenáre (ktoré sa ukázali vlastne pesimistické), nehovoriac o tých evidentne pesimistických (zvyčajne od ľudí, kt. "používali rozum"). Lenže tento signifikantný pokles sa má čoskoro spomaliť až zastaviť, dosiahnutý vývoj nebude udržateľný a má naraziť na bariéru danú nedostatkom lítia a jeho rastúcou cenou pri zvýšenom dopyte.
Je zaujímavé, že iná odnož neprajníkov argumentuje proti e-autám tým, že vraj drancovanie potrebných priemyselných kovov poškodzuje prírodu a využíva (nie vykorisťuje - toto slovo oni nikdy nepoužijú) lacnú pracovnú silu (aj detskú), prípadne kradne Indiánom vodu, a tak pod. Nehovoriac o tom, že si tam pletú viaceré motívy súvisiace s e-autom len čiastočne (napr. Co v Kongu), alebo vôbec (napr. Nd v Číne), asi to nebude tak celkom pravda. Lebo keby bola, tak by sa tie lítiové bane rozširovali iným tempom pri daných investíciách než tomu bolo v nedávnej minulosti alebo v súčasnosti. Ak sa cena lítia postupne stabilizuje a neklesá naďalej rovnakým tempom, môže sa to interpretovať tak, že je ho v prírode nedostatok (nie je celkom pravda), alebo že je nedostatok investičných projektov do jeho ťažby. Alebo aj tak, že investície a spôsob ťažby berú ohľad na férovú ťažbu. Ťažba lítia sa totiž dostáva pod drobnohľad ich mimo-odvetvových konkurentov (prevažne fosílny priemysel), takže medializácia nejakej necitlivej ťažby lítia by nebola dobrá. Preto je tam nábeh na niečo ako Fair Trade, určite teda vo väčšej miere než pri fosílnych palivách, kde sme si na excesy už zvykli, resp. zabudli (Nigéria, ropovody, tankery, vojny, krízové oblasti, atď.). Inými slovami, zvykli sme si žiť vo svete, kde si fosílna energetika robí celé desaťročia svoje "nutné zlo" (a napriek tomu civilizácia nekolabuje) a aj preto je bezkonkurenčná a nedajbože, aby sa objavilo "nové zlo" od nejakých lítiových magnátov, ktorí by im chceli niekedy v budúcnosti hospodársky konkurovať. Toto nové zlo by sa počas energetickej transformácie (nutnej a pomalej) sčítalo so starým a civilizácia by mohla skolabovať. Kvôli tým zasr.aným progresivistom a neomarxistom samozrejme. Veď ako inak, že?
 

dokončenie

Ďalším argumentom je, že čo bude s likvidáciou hôr lítiových bateriek po skončení ich životnosti. Situácia je dnes totiž taká, že ekonomicky sa vyplatí ťažiť lacné prvotné Li z prírody, než recyklovať druhotné Li z batérií (pre iné kovy ako Ni a Co to tak nemusí byť a zväčša ani nie je). Lenže ak v niekedy budúcnosti vzrastie cena primárnej suroviny a zároveň narastú zásoby druhotnej (umožňujúce hromadnejšiu a teda lacnejšiu surovinovú recykláciu), tak sa krivky pretnú a bude parita, ktorá zmení situáciu.
Robil som si vlastnú rešerš o problematike asi pred rokom. Nemám ju teraz pri sebe, nemám ju v cloude ale na pevnom nosiči inde. Ale čo si pamätám, boli tam plány a projekcie firiem, ktoré chceli investovať do ťažby Li a dokonca prognózy o poklese ceny primárneho Li po navýšení investícií do zvýšenej ťažby po r. 2020. Lenže ak MIT teraz odhaduje, že tento vývoj bude iný, tak mi tam vychádzajú len dve vysvetlenia:
- zníženie efektivity investícií kvôli fair trade
alebo
- zníženie objemu plánovaných investícií kvôli zníženiu plánovaného rastu dopytu pri pomalšom náraste trhu e-áut
Lenže dynamika trhu s elektromobilmi závisí od rozdielu cien voči klasike, resp. vzdialenosti cenovej parity a/alebo od politiky subvencií (a to nehovorím o vývoji energ. mixu, kt. by mal mať vplyv na rozhodovanie). Vzdialenosť od cenovej parity zase závisí od cien elektromobilov, do ktorej sa premieta cena batérií, do ktorej sa premieta cena Li, ale závisí od mnohých ďalších premenných. A spomínaná štúdia MIT práve tvrdí, že ceny týchto ďalších vstupov sa darí minimalizovať, zatiaľčo cena Li zostane na nejakej neminimalizovateľnej úrovni, takže pokles cien e-áut narazí na bariéru primárnej surovinovej nedostupnosti. Pri takejto kruhovej prepojenosti, ktorú som vyššie naznačil, a v ktorej existujú viaceré kladné aj záporné spätné väzby, sa dá ale prognózovať úspešne len s veľkým šťastím. Zvlášť keď sú v hre aj subjektívne faktory ako preferencie zákazníkov a politické stratégie.
 

 

skus pisat prispevky a nie knihy. mozno si to potom niekto aj precita.
 

 

Pokiaľ máš problém s pochopením textu dlhšieho viac ako tri vety, máš seriózny problém.
 
Hodnoť

 

Ak bude tým úzkym hrdlom kobalt, tak to môže byť celkom reálne a všetko tomu zatiaľ nasvedčuje. Je pravda, že táto generácia autobatérií používa na katóde okrem lítia aj kobalt a nikel. Tieto kovy sa dajú z batérií recyklovať, problém je, že autobatéria vyrobená napr. v 2016 pôjde do recyklácie až niekedy v 2030-35 (autobatérie po skončení svojej životnosti a znížení kapacity sa dajú ešte nejaký čas používať ako záložné zdroje v domácich PV systémoch). A tento použitý kobalt by sa dal recyklovať aj na 90%. Lenže dovtedy bude treba uviesť do obehu ďalšie objemy tohto kovu, ktorý treba zrejme primárne vyťažiť, lebo nie je toľko sekundárneho z recyklácie. Ale to je známy fakt, preto sú už vyvinuté nové typy batérií bez obsahu kobaltu, len nie sú ešte industriálne zavedené, ich čas môže prísť až okolo r. 2030.
Takže nejaké to meškanie po takmer "raketovom" nástupe elektromobilov po r. 2013, nejaké to spomalenie príde a je dokonca potrebné, pretože hlavný uvádzaný argument je zníženie uhlíkovej stopy v doprave. Lenže ak zaostáva transformácia energetiky v globálnom merítku oproti tomuto vývoju, tak tento hlavný argument stráca závažnosť. Elektromobil jazdiaci na elektrinu vyrobenú z fosílnych zdrojov má vyššiu uhlíkovú stopu než klasický spaľovák. Ak dnes v niektorých krajinách prevádzka EV znižuje emisie CO2, hromadné nasadenie EV po celom svete v desiatkach percent by bolo z hľadiska uhlíkovej stopy kontraproduktívne. Energetický mix pri výrobe elektriny sa musí zmeniť zvýšením podielu bezemisných alebo nízkoemisných zdrojov, prípadne musia byť zavedené účinnejšie zachytávače emisií pri fosílnych zdrojoch. Ak toto všetko vyžaduje viac času, samotné automobilky sú pružnejšie. Po tom, čo Tesla začala so svojou výrobou a marketingom doplneným o pokročilé autonómne riadenie, aj ostatné automobilky sa rýchlo prebudili a teraz neprejde týždeň, aby sme nečítali správy o novom EV modeli nejakej automobilky a rôzne jednostopé elektropojazdy vidíme pribúdať zo dňa na deň. Je možné, že prvá generácia zákazníkov si elektromobil kúpi zo záujmu, je to presne tá, ktorá nepozerá na každý jeden dolár či euro ale chce niečo nové aj za vyššiu cenu. Lenže táto spotrebiteľská vlna sa oslabí a druhá čaká na zníženie cien. Dnes by sa dalo citlivou reguláciou pomocou subvencií postrčiť elektromobilitu tam, kde dáva zmysel. Ale subvencie sú často necitlivé alebo zneužiteľné a sú predmetom sociálnych a politických treníc. Ak by došlo k cenovej parite, neboli by potrebné. Lenže zároveň by došlo k masovému prechodu na elektromobilitu aj v krajinách s nevhodným energetickým mixom. Dočasný zákaz predaja, nákupu či zdanenie EV napr. v Poľsku by to neriešilo. Teoreticky totiž nejaký Poliak, ktorý by si nabíjal svoj EV povedzme aspoň zo 70% z vlastnej fotovoltaiky by ho mohol prevádzkovať, ak to chce a vyplatí sa mu to. Zakazovať mu to alebo klásť prekážky by nebolo vhodné.
 

 

Oceňujem tieto analytické príspevky, nebolo by niečo podobné aj o výhľade vývoja cien batérií s pevným elektrolytom, alebo iných perspektívnych batérií? Robiť predpovede budúcnosti batérií výlučne z hľadiska lítiových batérií je trošku ignorantské. Možno v roku 2030 už žiadne lítiové batérie nebudú vyrábané.
 
Hodnoť

No a čo ?

Čo na tom, že sklo prasklo, veď je normálne, že sklá praskajú....dobrá správa je, že tá guľa, ktorá sa tam hodila nevošla do auta dnu, sklo teda splnilo ochranný účel...
 
Hodnoť

 

Cybertruck má 200 tis. rezervácií za deň, pesimisti sa ťažko sekli.
 


Najčítanejšie na SME Tech