Štvrtok, 21. november, 2019 | Meniny má Elvíra

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Za objav kvázikryštálov ho aj vysmiali. Nakoniec dostal nobelovku (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

Neuveriteľné

Väčšina ľudí sa neobťažovala preskúmať kváziperiodické materiály, takže otázka stála na tom, či uveria Linusovi Paulingovi.Dali prednosť autorite pred dôkazmi?To nie sú vedci,ale sekta.

Hodnoť:   mínus indicator plus

To nie je sekta, to sú ľudia z mäsa a kostí. Takí istí ľudia ako zvyšok ľudstva.

Hodnoť:   mínus indicator plus

Chápem čo tým chcete povedať.Sme ľudia a nie dokonalé bytosti.Keď zlyhá jednotlivec,je to v poriadku,V tomto prípade ale zlyhala väčšina.Ani neviem či je slovo zlyhať správny výraz.Zlyhať môže sudca,ktorý vezme úplatok.3ofér ktorý neodhadne situáciu.Ako nazvať "vedca"ktorý odmietne dôkaz?Ako nazvať mníšku,ktorá prostituuje?

Hodnoť:   mínus indicator plus

Nie je to také dramatické. Linus Pauling bol veľká autorrita a spor bol skôr o to, či treba nejaké úplne exotické materiály uznať ako plnoprávnych občanov kryštalografického sveta, alebo či ide o nejaký divný artefakt. Pohľad na to sa u vedcov menil, ako postupne chápali stále lepšie, o čo sa jedná. V čase, keď to bola úplná novinka, nebolo úplne ľahké hodiť do koša mienku človeka, ktorý disponoval renesančnými vedomosťami a predtým v iných veciach preukázal brilantnú intuíciu. Verejnosť miluje vedecké superhviezdy, ale práve ich omyly môžu spôsobiť škodu. Nie je dobré očakávať od človeka neomylnosť v priveľa veciach, ale je to prirodzené a pohodlné.

Hodnoť:   mínus indicator plus

Ja si to pamatam dost dramaticky,

na nejaku diskusiu, kde sa preberalo ci je podvodnik vs. ze predsa ked nieco nameral, tak to treba akceptovat, aj ked je to neuveritelne. Pokial sa pamatam, tak mu hrozil aj vyhadzov.
.
Krystalografia 5-fold symetriu explicitne nezakazovalo, akurat s periodickymi strukturami sa vsetko nadherne zjednodusilo (a tak nejak sa predpoklada, ze co je jednoduche je aj spravne). Navyse malokto si vedel predstavit, ze velka (nekonecna) struktura moze byt poskladana z malych buniek tak, aby sa to periodicky neopakovalo.
.
Takzechvilu to trvalo, kym sa tato paradigma zmenila. Nobelova cena mu udelena aj ciastocne ako ospravedlnenie a ocenenie, ze si stal za tym, co experimentalne nameral, napriek silnym talokm.

Ale no tak,

trochu prehanas. Neboli dokazy, boli len pozorovania, ktore nesuhlasili s vedeckou paradigmou. V takejto situacii je v 99.99% pripadov chyba v experimentoch (vid. napriklad nadsvetelne neutrina).
Vynimocne tvrdenie vyzaduje vynimocne dokazy.
.
Veda je tvorena vedcami. To su ludia, co robia chyby ako kazdy iny. Nie je teda uplne imunna voci chybam, iba ma zavedeny system, ktory ich minimalizuje.
.
Nobelova cena bola cistocna aj o ospravedlneni a oceneni ukazkoveho striktneho dodrziavanie vedeckej metody...

bavime sa o 80tych rokoch

vtedy urobiť pokus (rádovo stovky meraní a vyhodnotení) na elektronovom mikroskope nebolo jednoduché IMHO ani dnes nie.
Ale niekto by si mal zobrať na vedomie toto:

Zistil som, že potrebujeme viac vedcov a inžinierov. Deti musíme učiť o vede už od škôlky. Pre všetky vekové skupiny detí potrebujeme tiež skvelých učiteľov. Musíme im ukázať, že veda je úžasná. Ak deti pochopia svet okolo seba, budú myslieť rozumne a budú sa chcieť stať vedcami, svet bude lepším miestom pre všetkých.

Žiadnych právnikov, ekonómov, masmediálnyc neviem čo, ale hlavne INŽINIEROV (ekonómovia majú u nás titul ing. naozaj omylom!) a VEDCOV a skvelých UČITEĽOV , žiadne platobné agentúry a všelijakých prizdisráčov .

Spojiť UK a STU vytvoriť silnú univerzitu nechať jednu v BB a po jednej v PO a KE. SAV zrušiť a pričleniť k vysokým školám. Ostatné zrušiť a vytvoriť prostredie na výchovu zdatných ľudí a nie takých karikatúr ako zlodej Danko, akože docent Fico, ukradnutý titul Richter, fašista Uhrík - dokonca s Phd. - a nevie povedať ani súvislú vetu, rôzny mgr. z rôznych vysokých škôl, čo nedosahujú úroveň lepšej strednej a samozrejme podvodníka Kmotríka, ktorý prečítal menej kníh ale zato je podľa titulov takých 8 hodín denne na vysokej škole

P

Ok.

Toto berem.Keď to už aj neospravedlňuje,aspoň vysvetľuje.

Veľmi šarmantný pán.

A má za sebou naozaj silný a inšpiratívny životný príbeh.

hadajte ktory narod

ma uz 200 Nobeloviek a ktory ziadnu... Ale cudzie nechceme a svoje si nedame a este aj ukradneme eurofondy na vedu...

Hodnoť:   mínus indicator plus

A ukradneme ich hrdo, odborne a slušne

Neviete prečo je tu taká neskutočne vysoká koncentrácia ľudí s absenciou sebareflexie a sebaúcty ?

Hodnoť:   mínus indicator plus

Podľa mňa je rozdiel v národnej ambícii. My sme odhodlaní skákať okolo vatier, ujúkať a tlačiť bryndzové halušky, a keď sa okolité národy o nás zle starajú, či už Maďari, Češi, Rusi, alebo EÚ, škaredo im vynadáme a vieme ublížene roniť slzy nad našim národným údelom. Pamiatku SNP sme rýchlo nechali sprivatizovať gardistom, komunistom a teraz kotebám, pretože pre nás nie je pohodlná. Volíme si Mečiara a Fica, pretože lichotia našej národnej sebaľútosti a sľubujú, že oni nahradia zlých zahraničných opatrovateľov. Židia to mali oveľa jednoduchšie. Bolo im jasné, že musia permanentne bojovať o prežitie a nezaváhať v tom ani na sekundu. Vedeli, že sa ich v kritickej chvíli nikto nezastane a svoje prežitie musia zabezpečiť sami.

Nobelovky

Hm, tu je tabulka podla narodnosti: https://www.worldatlas.com/art... Aj ked sa o tejto tabulke da polemizovat, o nasich susedoch tvrdi toto:
Rakusko 22
Polsko 19
Madarsko 13
Ukrajina 6
Cesko 6
(Slovensko 0) - s touto krajinou daco nebude v poriadku...

Hodnoť:   mínus indicator plus

Rad by som si o objave kvazikrystalov a Schechtmanovi precital nieco v cestine alebo v slovencine. Vyslo nieco, nevie niekto?

O Nobelovke za kvazikrystaly

bola relacia Lampa/ Pod Lampou, ktora bola dost vydarena.
Bohuzial ju narychlo neviem dohladat.
;(