SME
Nedeľa, 5. apríl, 2020 | Meniny má Miroslava

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Protipovodňové opatrenia ublížili krajine. Ako vracajú život na Moravu (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

.

dobre sa to cita.......
 

áno, horšie je to

so skutočnosťou .... stromy okolo riek padajú drevoštiepkovej lobby v rámci "protipovodňových opatrení" ..... Len nedávno pri Turci vyťali vrby, lebo poskytovali tieň lavičke. Z jednoduchého dôvodu - protipovodňová ochrana .... len kry v toku rieky nechali.... kto sa bude do tej vody trepať kvoli nejakým konárikom, keď zotneme väčšie stromy ....
 

 

Presne tak, v Nitre tiež okolo rieky vyrúbali všetko, čo tam rástlo a vyrobili púšť. Nasadili malé stromčeky, všetky rovnaké, ako inak, ale z toho budú stromy za dlhý čas. Takže úplne sa zmenilo prostredie aj pre vtáky a zvieratá, ktoré tam boli. Okolo jediného potoka, čo v Nitre tečie, urobili cyklotrasy, takže to tam všetko rozbagrovali, vyrúbali, brehy zničili v ich prirodzenej podobe, tiež to bolo miesto, kde hniezdilo veľa vtákov, boli tam obojživelníky, liahli sa tam ryby, boli tam mäkkýše, potočníky, rástli tam zaujímavé rastliny a pod., to už nejaký čas mizlo, pretože pri stavbe priemyselného parku potok zaniesli bahnom, teraz to dokonávajú s tými cyklotrasami. Mala som pocit, že nové vedenie mesta bude mať lepší vzťah k prírode a životnému prostrediu, ale zatiaľ som sklamaná.
 
Hodnoť

 

To, čo sa deje v "malom" na riekach, sa koná vo veľkom na malých potokoch a riečkach. Tam sa najviac mení krajina, voda uteká do veľtokov a krajina vysychá.

Nehovori sa nič o premene rizikových záplavových zón na stavebné pozemky. Potom už je revitalizácia tokov a brehov úplne nemožná. Návrat do prírodného stavu by ohrozoval súkromný majetok.

Samozrejme menej majetní vlastníci pôdy na nej dobre zarobia a movití novodobí zbohatlíci kupujú a stavajú a nútia samosprávy k ďalším reguláciám tokov a brehov.

Ľudovít Štúr povedal „Naspäť cesta nemožná, napred sa ísť musí.“, ale posledne slovo bude mať príroda, "Napred cesta nemožná, naspäť sa ísť musí!"

Ale to nás už zuby bolieť nebudú. Preto sa správame tak konzumne, majetnícky, megalománsky, skrátka hlúpo.
 

 

Perfektne napísané.

V takých prípadoch by sa človek spoliehal, že múdri ľudia rozhodujú správne a prekazia kšefty bioštiepkárom, staviteľov v záplavových územiach, developerom, betonárom, budovateľom betónových tobogánov namiesto riek.
Lenže štát je impotentný a spravujú ho hlupáci a kšeftári.
 
Hodnoť

ďalší módny trend mimo reality

príklad toho, ako je zdegenerovaná vodná politika na SK je neúrekom. 30 rokov na to upozorňujem a to ako by hracho o stenu hádzal. Mašíneria degradácie sa znásobila, odkedy prišli eurofondy, ktoré sa používajú na ešte väčšie regulácie potokov. písal som o tom na sme veľa krát. Príkladov toho je dosť. Jeden je napríklad tu: https://kravcik.blog.sme.sk/c/...
 
Hodnoť

cast z tych prekazok na Vahu je ekologic

ked v spicke vyrobia polovicu elektriny ako jedna atomka. A ano, umoznuje to staviat priamo pri rieke - kde nezatopi ani pri extremne zlom pocasi, ale az niekedy po zaniku ludstva prasknu neudrziavane priehrady.
 

Tazko najst rozumnu hranicu.

Lebo na jednej strane je pravda, ze tam kde nie su ludia a zasahy do prirody priroda prekvita, staci si pozret napriklad ako sa zmenila oblast Cernobylu len za par desatroci, ako sa tam vratil povodny zivot. Ale na druhej strane ak by sme nepretvarali prirodu, tak by sme este stale zili v jaskyniach, a nepoznam nikoho kto by sa k takemu sposobu zivota chcel vratit.
 

 

Rozumna hranica je spotreba.
Mohla by byt ovela mensia.
Ale mame sukromne firmy, kazda chce zisk, vyraba nove a nove modely, obrovske mnozstva vyrobkov, ktore nikto nepotrebuje a este ich reklamou tlaci loudom.

Naco je dobre mat stovky modelov osobnych aut? Mobilov? Pocitacov? Vysavacov? Potravin? Oblecenia? Kazdy mesiac nove a nove.
Vyrobit, zahodit je dnesna filozofia.

Pocas vojny sa USA rozhodli, ze potrebuju lahke terenne auto. Navrhli JEEP. Vyrabalo ho viac firiem. Preto sa vyrabal lacno, hromadne a dal sa lahko opravit, lebo vsade boli nahradne diely.
 

Mna by zaujimal vyskum

pre koho sa robi viac takychto zbytoznych, len reklamou pretlacanych inovacii. Pre zeny ci pre muzov.

Tiez si myslim, ze by stacilo ovela menej modifikacii vyrobkov.
Ziskali by tym ludia aj priroda.
A este vacsia standardizacia by bola prospesna.
Pre masovo produkovane vyrobky. Ale aby sucasne inovacie neboli umelo obmedzovane.
Niekto by povedal, ze to urci trh, lenze absolutny trh ani absolutne naplanovanie nefunguje. Ide i to, aby sa stale hladal rozumny pristup. Lenze rapr reklamne masirovanie klamstvami, by sme nemali toleravat.

(Boh zabudol dat 11 prikazanie - neoklames blizneho svojho.)
 
Hodnoť

 

... Napríklad severovýchodne od bratislavského Volkswagenu bol na Morave kedysi veľký meander. Oblúkovú odchýlku od hlavného toku odpojili a dnes po ňom ostala iba malá vodná plocha v tvare polmesiaca. ...

Neviem si predstavit, ze by Morava bola kedysi tak daleko od sucasneho koryta. Ten meander by sa musel nachadzat az pri sucasnej dialnici D2.
Zrejme je tam chyba a spravne to malo byt severozapadne od VW.
 

Autor článku

Naplácal piate cez deviate. Zobral z fundácie podporu a tým to pre neho skončilo. Zajtra napíše čokoľvek za čo nejaká fundácia zaplatí. Iste nebýva a nikdy nebýval pri Morave, či podobnej rieke, nikdy mu nevytopilo ani pantofle v detskej izbe keď zapršalo cez zle zavreté okno. Bez problémov využíva internet, hoci jeho predkovia v 19. storočí svietili petrolejkou.
 

Bratislavčania - myslím Bratislavčanov

a nie Blavákov z valalu - tak Bratislavčania vedia, že jazero Štrkovec je vyústením Mlynského ramena z malého Dunaja a vzniklo ťažbou štrkopieskov na výstavbu Štrkovca. Čiže Dunaj bol v strede Ružinova, to je, čo?
.
A vieš že Dunajská ulica sa volá preto tak, alebo tade tiekol Dunaj v jednom zo svojich nespočetných ramien?
.
Apropó...Morava sa vylievala na lúky v okolí Záhorskej Bystrice, čiže aj VW,pravidelne každý rok. Bolo to záplavové územie. Za socíku tam bol vstup zakázaný, bolo to už dva-tri kilometre od hranice a vstup bol len na špeciálnu povolenku. Družstevníci tam chodili kosiť druhú trávu a vraveli, že po záplavách sa tam chytali ryba spôsobom napichnúť na vidly v tráve. Poľovníci chodili ako doprovod pre členov ÚV KS%C, ktorí si tam chodili ukojiť svoju poľovnícku vášeň, nakoľko to bola nedotknutá divočina A obyvatellia Vysokej alias Hochštetna môžu potvrdiť ako sa zmenili vody Gálinka, Prašivá jama a ďalšie, ktoré boli voľakedy spojené s moravou.
.
Dodnes nepochopím kto dovolil ľuďom stavať v záplavovom území riek, aby sa teraz sťažovali na povodne. A najväčší paradox je v tom, že častokrát tí "vytopenci" v nových barákoch sú tí, ktorí klčujú lesy alebo svoje podiely v urbáre predali a v záplavovom území si postavili dom.
 
Hodnoť

Keby

sa rieky neregulovali, tak je napr. Považie každých 10 rokov vytopené. Opatrne s tým návratom do "pôvodného stavu".
 

 

Chce to nájsť rozumný kompromis. Je jasné, že návrat do pôvodného stavu v plnom rozsahu nie je možný, na druhej strane, časť úprav, robených v minulosti nebola nevyhnutná a zo spätného pohľadu narobila viac škody ako osohu. Tie treba zrušiť.
 

Problém

je v tom, že ak to budú robiť "experti", hrozí prúser.
 
Hodnoť

 

Pochádzam z Mor. Sv. Jána. Keď som chodil do zákl. školy mal som rybársky lístok za 25 Kčs. Morava sa tedy vylievala každý rok na jar a postupne voda upadla. V jej okolí zostala voda v jazierkach a ramenách po celý rok, kde bolo veľa rýb, vtáctva a zverí v okolí. Príroda bola dosť divoká a na poliach bolo vlahy po celý rok.Dnes sa všetko len plieni a betónu je a to je vraj podnikanie. Je to už v štádiu ťažko zastavitelneho obra, v ktorom sa vezú najmocnejší. Toto je však cesta na likvidáciu.
 


Najčítanejšie na SME Tech