SME
Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Žiaci sa nevedia učiť. Ako rodič im môžete pomôcť (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Cakal som skor take rady...

Ze neucte deti tak, aby vynikali vo vsetkych predmetoch. To co ich bavi ich naucte na 200 percent a to co nie aspon na tych 50.
 

 

presne tak - uz iks rokov sa baziruje na znalosti vsetkeho - maly genius v matematike moze skaredo kreslit a otrasne spievat a mat blbu grmatiku - ale vyslednu zlozenu znamku bude mat posahanu. a uz ma blby priemer. pretoze clovek, ktory ma zaujem venovat sa napr v IT nevie pekne spievat, alebo nepreskoci kozu v telocvicni ...
 

pobavilo

vedieť spievať, či preskočiť kozu - to sú zručnosti a nie znalosti :)
Ale hlavne, že sme všetci odborníci :)
 

 

ale su za to znamky - cize sa v nasom skostnatelom systeme pocita celkovy priemer znamok aj z tychto veci. ako je kreslenie, speivanie, behanie ...
 

 

Mozem s tebou suhlasit s.tym, ze vaha znamky ma byt podla skoly kde sa ziak hlasi. Ale mali by sa vediet aj hybat ,lebo zdegenerovanych telesne ich budeme mat mraky.
Decká sa nechcu ucit aj preto lebo system ani nechce , aby sa ucili. System potrebuje ovce, nie samostatne uvazujucich ludi. A tento trend je aj v rodinach.
 

 

to je ta dilema - aj maly nadejny chemik by sa mal hybat a nemat ospravedlnenky z kazdej hodiny telesnej. ale znamky z telesnej by my neali branit tomu, ze bude chemikom. co sa dnes deje (alebo aspon ako si pamatam )) )
 

 

Ja si také niečo nepamätám. V živote som nedostal z diktátu lepšiu známku ako 4, ale nebránilo mi to ísť na elektrotechniku, tam mi slovenčina tiež kazila priemer, ale akosi sa na tom nebazirovalo. Neskôr som si dával semináre práce kontrolovať babám z pedagogickej, ale to bola skôr zámienka :)
 

 

ano - na nejake gymple sa robili "talentovky" - robil som ich aj ja na GJH, aj ked som mal priemer tusim 1,2. ale vacsina strednych skol sa kukala len na priemer znamok. a to je podla mna zly system - uc sa na ZS, a potom chod na aku skolu len chces - urob tam prijmacky bez ohladu na tvoje znamky zo ZS. a detto na VS. ale stale je ten chory system, ze sa pozera na tvoj priemer s predoslej skoly. (hoci ti to pokazili predmety, ktore v zivote nepouzijes)
 

Ale no!

Na iných miestach kričíme, že už berú na gymnázia resp. vysoké školy každého a tu toto?
Realita je taká, že dnes, snáď okrem medicíny, každý môže ísť u nás na takú školu, akú si vyberie. Nejaké kreslenie, hudobná, či telesná mu v tom absolútne nebráni.
 

Malo ziakov

Matematika nepusti. Rodi sa malo deti. Neni moc z coho vyberat. Uz aj na vysokych skolach je latka nastavena dost nizko.
 

To je na diskusiu

dlhu a zrejme aj "vášnivú"

Vždy je z čoho vyberať. Je to o nastavení systému.
Napr. mohlli by sme povedať, že ani Oxford nemá z čoho vyberať, lebo tam študuje "kopec" zahraničných študentov.

Nízko je latka oproti dobe spred cca 30+ rokmi. Kedy študovalo cca 15% absolventov SŠ na VŠ.
Otvorili sme sa svetu, prispôsobili svetu, zvýšila sa dostupnosť VŠ vzdelávania, samozrejme, intelektuálne schopnosti študentov išli dole. To je prirodzený proces. Môžeme kričať, že je to zle, ale máme nedostatok vysokoškolsky vzdelaných ľudí v mnohých odvetviach.
Mimochodom, návrat k 15% by nič nevyriešil - jednoducho by odišli študovať, kde by ich zobrali.
 
Hodnoť

utopia

Rodicia mozu naucit svoje deti maximalne to, co sami ovladaju. A ake % rodicov sa dokaze ucit efektivne? A ake % rodicov aj dokaze svoje vedomosti/skusenosti detom aj odovzdat?
Na toto nestaci si len precitat nejaku mudru prirucku, ako sa ucit. To treba naozaj vediet, mat to vyskusane.
Preto hlavne skola by to mala deti ucit! Studovani ucitelia by to mali ovladat.
Ale ked vidim, ako su moje deti v skole skusane testami (a/b/c), na kazdy predmet maju pracovny zosit ..., vazne pochybujem o schopnostiach a zaujme ucitelov nieco nase deti naozaj naucit.
 

Neprotirečíte si tak torchu?

Pracovné zošity sú (často veľmi dobre overené) pedagogické postupy veľmi dobre erudovaných učiteľov. Presne to, po čom voláte! A zároveň to požadujete zrušiť? Divné.

A čo máte proti testom? Vo všeobecnosti - testy sú ďaleko objektívnejším meraním dosiahnutých znalostí ako ústna odpoveď.
 

 

Na druhej strane keď máš nejakú životnú situáciu tak málokedy pred teba niekto predostre možnosť a,b,c... Veľakrát tie možnosti musíš zistiť sám a následne si vybrať nie správnu ale tú najlepšiu.... Čiže test je fajn, ale nemal by úplne nahradiť ústnu odpoveď. To je proste úplne iná forma a skúšajú sa tam zároveň aj iné schopnosti...
 

Prezradím tajomstvo

existujú aj testy (presnejšie otázky v testoch) s otvorenou odpoveďou - a aj sa používajú ;)

Ústna odpoveď je zase o inom - má to byť hlavne o rozvoji soft skills - aby sa študent učil prezentovať získané vedomosti - ale rozumiem, že v našich končinách sa to takto zvyčajne neberie.
 

testy a pracovne zosity

Testy: Vyber spravnej odpovede z niekolkych moznosti je ovela jednoduchsi, ako schopnost odprezentovat svoje vedomosti. Zjednodusuju pracu ucitela a deti nenutia ucivu naozaj rozumiet.

Pracovne zosity: Zadavanie uloh ustne/pisomne nuti deti ucit sa porozmiet ucitelovi. Nepouzivanie formularov nuti deti nachadzat sposoby vypracovania/prezentacie jednotlivych uloh. My sme namiesto mechanickeho vyplnania formularov v pracovnych zositoch museli trochu rozmyslat aj ako co urobit. Nielen, co doplnit do prazdnych okienok. A potom sme nemali problemy s nejakym "citanim s porozumenim".
 

NO, ak si myslíte

že urobiť poriadny test je jednoduchá záležitosť, tak sa pekelne mýlite.

"Pekným" príkaldom toho je NUCEM, kde na testoch robia celé kolektívy odborníkov, jednotlivé otázky prechádzajú "oponentúrou", kalibráciou ("odskúšanie" otázky) a aj tak sú problémy. Je jednoduchšie povedať - podstatné mená a čakať čo študent/ka odverklikuje a ja potom za "pekné modré oči" dám jednotku alebo "za krivé nohy" - trojku. Ústna odpoveď nezanecháva stopu, hodnotenie je strašne subjektívne a s jeho výsledkom sa nedá ďalej pracovať. Je to vlastne hodnotenie umeleckého dojmu.

Naopak, test stopu zanechá a je možné skúmať jednotlivé otázky, ako ich študenti zvládajú. Nepdoceňujte testovanie - odborne sa tomu hovorí - certifikované meranie a píšú sa o tom celé knihy.

Pracovné zošity - no ak si myslíte, že ste lepší odborník na pedagogiku ako napr. experti z Cambridge, odkiaľ pochádzajú pracovné zošity pre ich učebnice angličtiny, tak ťažko potom oponovať. K tomu môžem povedať, že ja, keď som sa svojho času učil angličtinu na ZDŠ, učili sme sa z originálnych kníh (Eckersly alebo tak nejako) a žiadne pracovné zošity neboli. Objavili sa neskôr. A keďže stále ešte nezanikli, tak ja, laik, predpokladám, že majú svoje opodstatnenie.

Mimochodom, aj v pracovnom zošite sa dá rozvíjať čítanie s porozumením ;)
Všetko je to o cieľoch, ktoré si v tej ktorej úlohe ako autor "pomôcky" stanovím
 

 

Spôsob výuky toho ktorého učiteľa nie je kompaktný s filozofiou testov a preto sú žiaci neúspešný Priemerný učiteľ nemôže použiť test špičkového učiteľa.
 

V prvom rade

ak si niečo o tvorbe testov prečítate, tak sa dočítate, že tvorba testu je "tímový projekt".
Testy sa nemajú robiť tak, že si sadnem, "zbúcham" 10 otázok, ku každej pridám možnosti A/B/C/D a je vymaľované (Bohužiaľ, často sa tak robia a zdá sa, aj vaša predstava o tvorbe testov k tomu smeruje). Ak niečo viete o Bloomovej taxonómii, tak skúste pohľadať, ako k nej (na základe čoho) Bloom dospel.

A teraz k veci - (kognitívny) test má merať dosiahnutú úroveň znalostí, prípadne mentálnych zručností. O čo sa jedná, určuje vzdelávací program. Je jedno, ako (akým spôsobom) žiak k daných znalostiam a zručnostiam dospel. Dôležité je zistiť, či ich má alebo nemá.

Mimochodom, ak tvrdíte, že test má každý učiteľ robiť pre svojich žiakov sám, tak ste práve popreli Monitor 5 a 9, online maturitu a aby sme neostávali len doma, tak napr. aj americké GRE (https://www.ets.org/gre) či ruské EGE (Yediniy gosudarstvenniy ekzamen - https://en.wikipedia.org/wiki/...), čo sú celoštátne testovacie programy, ktoré sa používajú pre prijímanie na univerzity.

Prajem príjemný deň.
 
Hodnoť

To by naše školstvo

nesmelo byť v stave v akom je. Na niektorých základných školách sa účivo len prezentuje, neučí. Množstvo hodín suplovaných.
A potom sa ide rodič doma zblázniť aby jeho dieťa aspoň niečo vedelo.
 


Najčítanejšie na SME Tech