SME
Štvrtok, 27. február, 2020 | Meniny má Alexander

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Falcon Heavy stratil ústrednú časť rakety. Spadla do vody (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

cele to bolo asi inak. Je mozne ze pri pristavani ten centralny prvy stupen d®bol do mora, pretoze VELMI PODOZRIVO zrovna ked isiel pristat, tak im "same od seba" vyplo kameru. Ake prihodnee... A ked sa kamera do 3 minut zapla, tak uz tam raketa akoze krasne stala. Velmi podozrive. Cize je mozne, ze to padlo do mora uz pri pristavani, oni o tom samozrejme dopredu vedeli, ze sa netrafi, resp. ze dochadza palivo, tak vypli kameru a nasimulovali pre tento ucel dopredu pripraveny obraz. Ano, konspiracia, ale asi lepsia, nez to, co dali von, ze im ten stupen padol do mora pri prevoze, chudaakom babraakom. Ako som uz raz pri podobnej prilezitosti pisal, neverme vsetkemu co tieto vesmirne agentury daju von. Deje sa tam zrejme viac veci, o ktorych nemame mat ziadne tusenie.
Už na stopi je šecko
<< < 1 2 3 > >>

 

Pocas pristavania sa spojenie doposial prerusilo vzdy. Po par sekundach ale obraz naskocil a bolo vidno, ze to tam stoji. Tak neviem, co riesis.
 

 

Mas pravdu! Je vela veci o ktorych nemas tusenie.
 

inspire, don't conspire

Tu je to vysvetlené, lež v angličtine, a aj keď je tam názorná grafika,
https://www.youtube.com/watch?...
tak pre istotu ešte komentár po slovensky, o čo tam ide. Plávajúca plošina je druh automatizovanej lode (drone-ship) fungujúcej bez personálnej obsluhy na palube. Táto má viac kamier a z jednej z nich streamuje priamy prenos z pristávania cez satelit pomocou smerovaného signálu priamo naň. Hoci je tam dobre programovo eliminované bežné kolísanie lode ako aj kurz samotnej lode a satelitu, predsa len pri pristávaní stupňa sa do plošiny oprie tlak výtokových plynov a spôsobí jej dodatočné nepravidelné rozkolísanie, takže smerový signál sa dobre netriafa na satelit a vysielanie je prerušované. Okrem to je tam aj priame lokálne rušenie rádiového signálu ionizovaným plynom z trysiek (to je analogické rozžeraveniu tepelného štítu pri brzdení kozmickej lode v atmosfére pri návrate, vtedy je rádiové spojenie pristávacieho modulu s pozemným strediskom úplne prerušené aj niekoľko minút).
Navrhované budúce riešenie tohto problému: dostatočné rozšírenie vysielaného rádiového lúča alebo použitie všesmerového vysielania, príp. použitie ešte jednej vysielacej lode spojenej s pristávacou plošinou pevným elektrickým vedením.
No a nakoniec, keďže technici potrebujú vidieť a analyzovať každé jedno pristávanie, je tam minimálne jedna farebná kamera so záznamom, ktorá zachytí priebeh pristávania, takže dodatočne sa dá pristátie pozrieť. Niekedy SpaceX uverejňuje aj tento záznam, napr. aj na YT je niekoľko takých videí, toto je z F9 z roku 2016:
https://www.youtube.com/watch?...
Na kvalitu záznamu nemajú ionizované plyny ani trasenie lode veľký vplyv, pretože rušenie rádiového signálu sa ho príliš netýka.
Záber z FH 11.4.2019 som zatiaľ nenašiel, ale určite bude neskôr k dispozícii.
Neúspešné pristácie centrálneho prvého stupňa FH 6.2.2018 zverejnili tiež:
https://www.youtube.com/watch?...
 

Otazka

Zda sa ze sa v tom vyznas, tak sa ta spytam, ze preco ten centralny stupen pristava na vode a nie tak ako tie 2 mensie na pevnine?
 

 

Lebo sa letí východným smerom nad Atlantik, centrálny stupeň na rozdiel od oboch postranných boosterov sa oddeľuje oveľa neskôr, keď už je príliš ďaleko od pevniny a má len toľko paliva, že môže po nejakej trajektórii dosadnúť na plávajúcu pristávaciu plošinu v oceáne, niekoľko stoviek km od pevniny. Na to aby doletel k pevnine už nemá palivo, a ak by ponechali v nádržiach toľko, aby sa ešte mohol vrátiť, museli by ho odpájať skôr, čím by nesplnil svoj primárny účel - urýchliť druhý stupeň s nákladom na potrebnú rýchlosť a umiestniť na plánované miesto na trajektórii letu, kde úlohu preberá druhý stupeň. Graficky to vyzerá takto: https://17kgroup.it/wp-content...
Ešte sa zachytávajú oba postranné kryty nákladového priestoru, ktoré sa odhodia po oddelení prvého stupňa a pred oddelením druhého stupňa. Kryty sa pomocou spomaľovacích trysiek a padákov pomaly vznesú na morskú hladinu, kde ich odchytáva iná loď. Môžu sa opať použiť. Druhý stupeň po oddelení satelitu po jeho konečnom umiestnení pokračuje v trajektórii letu. Ten sa už v celku nevracia, nerecykluje, nepoužíva znova. Zostáva na orbite nejaký čas ako železný šrot a ako napr. v prípade F9 z 22.2.19 robí obehy s nízkym perigeom, takže je predpoklad, že do pár mesiacov zhorí v atmosfére, http://stuffin.space/?intldes=...
 
Hodnoť

To co je za sprostost...

Je to len presne to iste ako raketoplany.

1. poskodi sa to pri pade(horet v atmosfere)

2. treba to chytat!!!
Chytajte nieco v oceane, vobec nie jednoducha vec..

Podotykam ze raketoplany boli nakoniec drahsie ako ruske rakety a toto neskonci inak. Totiz nechcel som to hned pisat ze nikde nie je napisane ze kolko sa usetri .. Najskor nic ... A je to njskor drahsie..

Vyhadzovanie penazi danovych poplatnikov..
 

 

Falcon Heavy vyvinula SpaceX za svoje a toto bol komerčný let pre súkromného investora.
 

 

Predpokladám, že tento príspevok si písal v roku 2010 a asi omylom sa ti sem zatúlal. To by som pochopil, lebo napísať to dnes je prekvapivé.
K dnešnému dňu SpaceX úspešne pristál už s 37 prvými stupňami. Už 19 ich letelo opätovne, jeden zatiaľ maximálne 3 krát.
SpaceX je už roky aj vďaku opätovnému použitiu prvých stupňov najlacnejší komerčný dopravca a jednoznačne dominuje komerčnému trhu. Jediný kto má potenciál mu konkurovať bude Blue Origin - takisto americká firma vlastnená najbohatším mužom sveta Jeffom Bezosom, zakladateľom amazon.com.
Ak si nenašiel koľko sa ušetrí opätovným použitím prvého stupňa, asi si len nemal šťastie pri hľadaní. Pozri si elonx.cz záložku SpaceX a dozvieš sa všetko potrebné o spaceX.
 
Hodnoť

Cela vec je vlastne nebezpecna

Kedze neviete nakolko sa stupne pri prvom starte poskodili, neviete povedat ci nevybuchnu rovno na zemi...

Kolko startov akoze maju vydrzat? BTW. Ked viac , asi budu kvalitnejsie a drahsie...

No a ked bude burka ebne im ta kvalita do vody.

Ruzove cele len v propagande..
 

 

Stupne maju vydrzat viac ako 10 opakovanych startov len s malymi opravami. Nie je to to iste ako raketoplan pretoze raketoplan sa vracal z orbitalnej rychlosti, kdezto pri Falconoch pristava len prvy stupen. Teplotne zatazenie je tam mnohokrat mensie. Podla vyjadreni SpaceX je znovupouzitie stupna uz teraz podstatne lacnejsie ako novy stupen.

Doporucujem nastudovat si aspon zaklady a az potom vypisovat sprostosti po internetoch...
 

 

zjavne prahneš po informáciách. Naštuduj si elonx.cz záložka SpaceX a nájdeš odpovede na všetky tvoje otázky.
 

 

on si žiadne informácie hľadať nebude.
pozri si jeho príspevky, je to ťuťko zaťažený na "vrahov z volstítu" očividne.
SpaceX musí byť totálna kravina a prázdna propaganda už len z princípu - veď to je americká firma predsa.
 

 

dal som mu zdroj, v jazyku ktorému aj on rozumie a nie som prvý ktorý túto stránku uvádza. Ja fakt super ako sa za tie cca 2 roky vypracovali.
Ak ten zdroj nevyužije, jeho chyba on zostane neinformovaný a jeho príspevky aj tak budú vyzerať. Ale už nebude mať možnosť sa na niečo vyhovárať, ak tu bude vypisovať hlúposti a nebude sa môcť urážať, ak ho ľudia budú označovať za ťuťka:)
Ináč je fakt zaujímavé ako sa takíto ľudia doslova boja prečítať nejaké nové informácie a boja sa dozvedieť niečo nové, čo sa nezhoduje s ich presvedčením. Mi to pripadá doslova ako nejaká sekta, ktorá nemá dovolené stýkať sa s okolitým svetom.
 
Hodnoť

 

Sa mi zda alebo CCCP uz zacina platit aj "tech" trolov? :D
 
Hodnoť

mne to pripadá

celé až také veľmi americké. Každý tĺk si ľahko osvojí myšlienku, že ak niečo použijem dva aj viackrát, tak to vyjde lacnejšie. Paradoxom pritom je, že USA sú štátom, kde vynašli a milujú jednorázovosť, od pohárikov a príborov po plienky. Ale keď sa to správne podá..:-)
S opakovaným použitím sa už raz Amíci spálili, Shuttle bol oveľa drahší než klasické jednorázové rakety, navyše nikdy nebolo jasné, čo všetko bude potrebné prerobiť a ako dlho to bude trvať. Klasická jednorázovka ako napr. Sojuz sa dala načasovať na pol dňa presne.
Celé to SpaceX mi pripadá také "vyhnané práškami". Viem, že dnešná elektronika je o tri ligy vyššie, než bola pred 20 rokmi, ale gravitácia a fyzikálne zákony sa nezmenili. A prosím vás, kto uverí tomu, že kozmická loď dokáže pristáť na nejakej plošine uprostred oceánu a potom ju vlny strhnú do vôd? Však to by nedopustil ani náš murár Fero, čo má ZDŠ a dva roky učňovky!
Takže sa asi veľmi netrafila a drbla do vody niekde okolo. Ono tá myšlienka je naozaj dosť náročná, plávajúca plošina, letiaca raketa, riadi to niekto pár tis. km vzdialený. Priestor pre chyby je tu naozaj obrovský.
 

 

skús si niečo k tomu prečítať tu:
https://www.elonx.cz/rozbouren... a lepšie tomu porozumieš.
 

díky za link

zaujímavé čítanie.
 

 

rado sa stalo:)
 
Hodnoť

 

Nie som technik, mozno je to blbost ale co ak by po pristati ten stupen rovno zlozili do vodorovnej polohy?
Je to mozne z hladiska fyziky, statiky a podobnych zalezitost?
 

 

nie je ziaden dovod aby ho po pristati hned zlozili. po pristati ma velmi nizko tazisko, takze az tak lahko sa neprevrhne. a ked sa uviaze k plosine tak sa nema preco prevratit. a to bol tento pripad. pri pristavani nieje koli bezpecnosti na plosine nikto. a po pristati sa personal koli velkym vlnam nemohol dostat na plosinu a zaistit stupen takze sa prevratil. takze by ho ani nemohli poskladat, aj keby boli na to vybaveny, lebo sa k nemu ani vobec nedostali.
 

<< < 1 2 3 > >>

Najčítanejšie na SME Tech