Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Rusko dokončilo motor pre budúcu raketu Sojuz (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Z toho sa už len mužíkom polepší život...
Ako vždy pri Dostiženiach narodnovo chozjajstva...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

...

Vždy to je lepšia investícia ako do zbraní
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Netes

sa tie motory, alebo motory odvodene sa daju pouzit do balistickych rakiet.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

áno, ale do balistických rakiet takéto výkonné motory Rusi veľmi nepotrebujú. Tento motor by bol do ICBM zbytočný. Rusko je dosť veľké a navyše má aj ponorky, ktoré môžu odpaľovať rakety s jadrovými hlavicami, takže aj 40 rokov staré ruské motory sú dostatočne silné na to, aby na ľubovoľné miesto na zemi dopravili jadrovú hlavicu, ktorá úplne zničí ľubovoľné mesto. Rusko má takýchto rakiet dostatok už teraz na zničenie ľubovoľného množstva cieľov na zemi. Tento motor, aj keď jeho parametre neboli zverejnené, len ťažko môže Rusku ponúknuť nejakú strategickú výhodu v potencionálnom jadrovom konflikte.
Som zvedavý, kedy a či vôbec tento motor niekedy uzrie svetlo sveta, či bude mať také skvelé parametre, ako tvrdí Rogozin a či vôbec s ním niekedy poletí nejaká raketa. Na základe toho, čo ruský raketový priemysel predvádza posledných 30 rokov, je dosť dôvodov domnievať sa, že najbližších 10-15 rokov tento motor žiadnu raketu poháňať nebude.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Preco? Budu zakazky, bude praca, bude zamestnanost, budu aj peniaze pre muzika. Napriklad americky zbrojarsky a letecky priemysel zivi celkom slusnu cast americkej priemyselnej vyroby, a takisto prispieva k rozvoju vedy a vyskumu.
Dufam iba ze neuvidime tento motor tlacit pred sebou nuklearnu hlavicu rovno nad nasimi hlavami.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ziadne zakazky bohuzial nebudu, Rusi su beznadejne pozadu. Ani s tymto motorom nedokazu konkurovat terajsim firmam. NEjde totiz o to, postavit co najvykonnejsi motor, ale co najlacnejsi.
Momentalne su v trende mensia a mensie satelity. Letov mimo obeznej drahy Zeme, na ktorych by sa dalo zarobit neexistuju. Ak chcu zakazky, musia ist s cenou letu pod 50 mil dolarov a to nie v 2022, ale teraz. Rogozin slubil Putinovi, ze tento rok poletia minimalne 44 krat, co je absolutne nesplnitelny slub, budu radi, ak poletia aspon 25x.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Sak na vynasanie satelitov maju celu rodinku novych rakiet Angara
https://cs.wikipedia.org/wiki/...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ano? Kedy Angara nieco realne vyniesla? Kedy letela naposledy? Kolko stoji jeden let? Pozri si statistiky za posledne 2 roky, kto mohol, svoj let preniesol ku SpaceX. RUsi leteli len so svojimi vlastnymi statnymi satelitmi, kde v podstate ziadny zisk nie je. Dokonca Kazachstan, ktory ma od Rusov specialne ceny kvoli prenajmu Bajkonuru pouzil 3. decembra SpaceX na vyvoz ich 2 druzic, lebo to vyslo lacnejsie.
https://www.inform.kz/en/kazak...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nuz SpaceX ma obrovske dotacie na vyvoj a vynasanie od US vlady, tak si moze popri tom hadzat dumpingove ceny na komercne ksefty aby podusila konkurenciu. Ked sa skoncia dotacie, tak budu musiet Xsaci vratit ekonomicke ceny.

Najviac to pocitia frantici s Ariankou ako Rusi
https://vtm.zive.cz/clanky/fra...

Tu mas zatial ohlaseny plan letov na 2019 a Rusi tam maju aj zopar komercnych na vynesenie satelitov OneWeb a O3b.
http://starty.kosmonautix.cz/

Angary by mali zacat lietat od tohoto roku 2019, tri starty
https://en.wikipedia.org/wiki/...(rocket_family)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

SpaceX nema ziadne dotacie na vyvoj svojich zariadeni. Jedine co ma su platne kontrakty na sluzby, rovnako ako ich maju Rusi. Kontrakt na zhotovenie Dragon 2, kontrakt na vyvoz materialu pre ISS. Vyvoj Falcona, vyvoj Falcon Heavy, ci vyvoj Starship, alebo motorov ako je Merlin, ci terajsi Raptor su plne hradene SpaceX.

Okrem toho Roskozmos nie je ziadna sukromna firma, je to statna firma a dostava velmi velke peniaze z rozpoctu. Pretoze ale je ruska, korupcia a plytvanie je tam neskutocne. Staci sa pozriet, kolko vyhodili za novy kozmodrom.

Europske Ariane na rozdiel od Ruskych su aspon spolahlive, mali v podstate len jednu havariu. Ale ano, budu mat velmi takze casy. Ale cenovo su na tom lepsie nez Rusi. Rusi totiz stale vyrabaju tie supervykonne RDcka kotre su superkomplikovane a super drahe. Ako tak sa ich da vyuzit na vyvoz najvacsich satelitov, na vsetko ostatne su ako kanon na vrabce. Pozri sa na SpaceX motory. Maju sice patinovy vykon oproti RD, ale desatinu ich vahy. Pomer vykonu ku vahe, co je snad najdolezitejsi udaj pre raketovy motor, je 2x vyssi. Cena smiesna a dokazu ich vyrabat ako na beziacom pase vsetko u seba v hangari. Rusi zhanaju polovicu sucistok hocikde po svete vratane Ukrajiny.
A tie tri planovane lety to je presne co som povedal, zakazky od Ruskej vlady, ziadny vysutazeny komercny zarobok. Ti zakazky su garantovane, takych bude tak 10-15 za rok. Rogozin slubil, ze tento rok poletia 44 krat, na tom sa da len zasmiat.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Aj

ruske Protony a Sojuzy su spolahlive. Ako preukazalo vystreovanie, za havarie mohlo sledrianstvo pri vyrobe a naslednej kontrole a nie nejaka konstrukcna chyba.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Proton-M ma zatial uspesnost startov 89,2 %. Jeho predchodca Proton-K mal uspesnost 88,4 %. Popravde, to je na zabehnutu nosnu raketu ktora absolvovala dohromady vyse 400 startov dost otrasna statistika.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Angary zatial mozu startovat len z Plesecka a kedze tam nie je zazemie pre komercne starty tak im zostavaju len vladne vynasky.

Na Vostocnom sa mala zacat stavat rampa pre Angaru koncom minuleho roka ale kedze v januari zrusili zmluvu s dodavatelom a tender sa zacina nanovo tak Angara si na komercne vynasky este pocka...a aj ked uz bude rampa tak je otazka nakolko bude komercne atraktivna, ked ze cenu ma aktualne kolo 100 M$ za start a je otazne nakolko ju vyssia seriovost znizi. Opat sa dostavame k tomu ze ak len vyrobna cena (bez marze) motorov prveho stupna stoji 40 M$ tak je tazke dosiahnut rozumnu koncovu cenu nosica.

Mimochodom Angara ma zase sklz, tie tebou avizovane 3 starty su davno neaktualne. Ak angara vobec tento rok poleti tak to bude koncom roka len dalsi testovaci kus s hmotnostnym simulatorom.

Btw len nedavno sa dostali na verejnost informacie ze Angara A5 celi vaznemu problemu, ukazalo sa ze RD-191 na centralnom stupni pri minimalnom tahu (startuje sa tak ze bocne stupne pracuju naplno a stredny je tesne po starte priskrteny a setri si palivo na neskor) sposobuje nebezpecne vybracie a hrozi strukturalny kolaps celeho nosica. Energomash zatial prisiel len s docasnym riesenim a nie je iste ci funguje na 100 %. Ak to nevyriesia, bude musiet centralny stupen pracovat pri vyssom tahu v menej efektivnom rezime co bude mat dopad na nosnost.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Co sa tyka komercnych vynasok Ruska, to ze este nejake stale maju je sice pekne, ale faktom zostava ze za posledne 2-3 roky sli Rusku komercne vynasky dole o 50 %. Aby bola skaza dokonana, tak Arianspace uz ohlasila ze Sojuzy v Kourou budu koncit s nabehom Ariane 6 a navyse ESA a EU avizuju ze budu naklady vynasat dominantne na europskych nosicoch. Minuly rok sa napriklad skoncil projekt Eurockot, EU a ESA uz bude na vysnasky miesto Ruskeho Rockotu vyuzivat Vegy.

Dalsi pruser ma Chrunicev a ILS. S velkou slavou ohlasili Proton Medium a Light za vyhodne ceny. Projekt sice medzicasom zrusili, ale borci medzicasom stihli predat niekolko letov, ktore teraz budu musiet realizovat na velkych Protonoch. Tak ze Chrunicev, ktory je uz teraz na pokraji krachu zase ostruha.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

hovoriť o tom, že spacex dostáva obrovské dotácie je v súvislosti s ruským raketovým programom keď Rusko len nedávno ohlásilo, že minie 25mld dolárov na vývoj novej ťažkej rakety je prinajmenšom zvláštne.
www.parabolicarc.com/2018/08/19/russian-spend-decade -25-billion-super-heavy-launch-vehi cle/
Takisto je to zvláštne, že to píšeš teraz keď SpeceX nedostal ani dolár od armády USA v novom kole tendra na podporu vývoja nových rakiet za 2,3 mld USD. V tom tendri dostal 500 mil dokonca aj Blue origin, ktorý sa ešte nikdy nedostal na orbit.
https://spacenews.com/military...
Myslím, že vo svetle týchto informácii sa dá pokojne konštatovať, že SpaceX v porovnaní s inými hráčmi dostáva minimálnu podporu od vlády USA a napriek tomu dosiahol za posledných 10 rokov suverénne najviac.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

*** (príspevok porušil KÓDEX diskutujúceho)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Vies toho strasne malo a snazis sa to vyvazit agresivitou a vulgarnostou. NASA na ziadnych motoroch od RUska zavisla nie je, kedze nikdy on nich nijake nekupila. Ruske motory kupuje akurat ULA, co je jeden z vyrobcov rakiet, ktorych je v USA mnozstvo. Taky SpaceX nepouziva ani jednu rusku skrutku. Ako som uz dalej povedal, rtuske motory nemaju konkurenciu iba v mazimalnom vykone. Z hladiska spolahlivosti, ci pomeru tah ku vahe su prekonane. Samotny vykon nie je cisto pozitivna vlastnot, kedze napirklad pri pristati prveho stupna, ako to robi SpaceX, musis sithnut vykon na minimum, kvoli tomu, ze pristava uplne prazdny stupen, co s ruskym motorom nie je mozne, ma prilis velky vykon.
Co sa tyka samotnej zavislosti na doprave astronautou na ISS, islo o dobrovolne rozhodnutie NASA, kedze to bolo lacnejsie nez udrziavat SpaceShuttle program. Viez to trapi patriotov, ako samotne NASA, kedze za par milionov tam kozmonoutov dostanu. Nie je to o tom, ze by to nedokazali, kedze vo vesmire bolo celkovo 3x viac americkych astronoutov nez ruskych kozmonautov. Takze to je taky smiesny argument, pre hluopakov, co tomu nerozumeju.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

:-)

Myslim, ze zrovna Sojuz si na seba vie celkom slusne v dnesnej dobe zarobit, kedze emericky muzik uz x-tym rokom nema raketu co dokaze na LEO vyniest cloveka. ;-) A aj potom bude najskor celkom konkurencieschopny co sa tyka pomeru cena/vykon
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Sojuz na seba zarobit nevie a Rusi su v koncoch. Za posledne 2 roky zazili brutalny prepad (50%) v pocte letov. SU na hisotricky najnizsich cislach od zaciatkou vesmirnych letov, horsich, nez po rozpade ZSSR. Nedokazu konkurovat sukromnym firmam. NASA sovjimi zakazkami ich drzi nad vodou, ale to o 1-2 roky skonci.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nuž tak drahý CNN

pred 50 rokmi (!) američania lietali na Mesiac raketou Saturn V vybavenou na 1 stupni 5 motormi F1. Ťah motora F1 bol 677 ton a jeho hmotnosť bola 8,7 tony. Nový ruský motor má ťah 740 ton a jeho hmotnosť je 9,3 tony. Pomer ťahu/ hmotnosť motora u ruského motora je 79,57 a pomer ťahu F1 pred 50 rokmi bol 80,59. Takže ruskí géniovia dokázali za 50 rokov vytvoriť motor ktorého pomer výkonu ku hmotnosti je NIŽŠÍ ako u motora používaného USA pred 50 rokmi. Takže sklapni a študuj, veľmi to potrebuješ. Okrem nadšenia pre sovietsku techniku treba aj trochu zdravého úsudku. Ale nevzdávaj sa!
 

1 2 3 4 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Tech