písať o niečom o čom nemáš ani šajnu? Rozpadol sa Challenger aj Discovery, tak, že z astronautov našli len útržky kombinéz. Ten posledný Sojuz mal problém, ale záchranný systém zafungoval a prežili. A iný chytrák easyrider si hneď prisadí, že Sojuz skladajú pomocou kladiva a vodky a vlastne ani nevedia ako sa dostanú na obežnú dráhu. Keby ste mali aspoň trošku predstavu, aké je to celé zložité, tak by vám možno spadli sánky, ak by ste vôbec pochopili aspoň základy orbitálnej mechaniky. Pri takýchto operáciach sa nehody stávajú a som si istý, že ten ospevovaný Space X k nejakej poriadnej speje, zákony pravdepodobnosti nepustia. Jasné, že za to bude vinný Putin, kto iný, že? Mne sa v piatok nejako pridrela zadná brzda, a niektoré stopy ukazujú do Kremľa.
Easyrider asi narážal na ten incident, kedy technik KLADIVOM osadil akceleračný snímač na svoje miesto, ktoré bolo konštrukčne upravené, aby sa dalo nasadiť len v správnej polohe. Svojím počínaním počas štartu rakety dodával snímač zlé signály a raketa smerom k zemi ešte viac akcelerovala ..... toto ináč ako šlendriánsto sa nazvať nedá. A je veľké podozrenie, že podobne to bolo aj v tomto prípade. Ako to napísal Tomáš Přibyl z Letectví a kosmonautika (11/2018), odhaleniu chyby sa dalo ľahko predísť dôslednou kontrolou. Zároveň píše, že podobnými banalitami za poslednú dekádu už prišli zbytočne o lode a náklad ..... Podobný šlendrián bol aj s navŕtanou dierou na MS-09.... Ešte že dieru rýchlo našli.
Riziko existuje stále, najdôležitejšie ale je ho čo najviac znižovať .... či u Roskosmosu, či Space-X či NASA ....
ale tá má korene hlbšie. Je to trend, ktorý začal tým, že vznikla akási kasta univerzálnych manažérov, ktorí majú povrchné znalosti ale obrovské sebavedomie. Tí potom riadia čokoľvek len z jedného hľadiska - peniaze. Odborníci sú tak pre nich len ľudské zdroje, kontrolné mechanizmy a postupy nahradia tzv. samokontrolou a zamestnaním nejakého manažéra kvality, ktorý sa raz do mesiaca odbaví nejakou prednáškou a čiarkami za účasť. Niečo ako profesná hrdosť, dlhodobý rast sú považované za komunistické prežitky. Mám skúsenosti z letectva, čo je o dve ligy menej náročné ako kozmonautika, ale o ligu náročnejšie než napr. automobilový priemysel. LOT mal po rozpade ČSSR problémy s objednávkami, logické, keď sme mali odrazu len tretinové letectvo. Tak poprepúšťal skúsených ľudí, ktorí mali napr. také základné návyky, že na lietadle sa pracuje len s označeným náradím, že po ukončení práce sa náradie skontroluje na úplnosť, že každá práca sa pred zakrytovaním nechá skontrolovať, že ak nejaké náradie chýba, tak sa hľadá a nie nahradí niečim z Hornbachu, že sa ide presne podľa technologických listov a nejaké "zlepšováky" a "zrýchľováky" musí schváliť výrobný závod a nie kamarát podobného razenia. Keď sa potom nejaké objednávky obnovili, tak pobrali ľudí z pracovného úradu, zámočníkov, agromechanizátorov, ostatne kto by im za tie optimalizované mzdy v premrznutých hangároch robil. Kvalita opráv potom aj tak vyzerala. U nášho útvaru, keď sa lietadlo vrátilo z GO v LOT, tak ho náš hlavný inžinier dal ešte na tri dni do útvarových dielní na kontrolu, lebo ako povedal "mal nás rád" A takmer vždy nejaký šlendrián nášli. Veľmi časté boli odlepujúce sa textilné priechodky, lebo neodstránili staré lepidlo a neodmastili dôsledne, len strhli starú a nalepili novú obyčajným Chemoprénom namiesto originálneho ruského, mrazuvzdorného lepidla. Raz to spôsobilo aj zasekávanie vyvažovacích plošiek, ale pilot to nejako zvládol. Takže asi tak.
Už som to raz napísal, ten nový Dragov V2 vyzerá oproti Ruskému v deke zabalenému Sojuzu z roku 1950 ako Jachta pri plávajúcom tlakovom hrnci z CCCP. Zvnútra ani radšej nehovotím, trba pozrieť.... https://www.popsci.com/sites/p...
ono celkom pekné animácie má aj Roskosmos, akurát je otázne kedy resp. či vôbec budú prevedené aj do reality:)) https://www.youtube.com/watch?... Inak dúfam, že sa Dragonu bude dariť aspoň tak ako tomu hrncu, lebo konečne by to mohlo nakopnúť aj ostatných aby pridali :)
Obidve, Zelná aj Renáta!
nie je ti to hlúpe
... sa,ozrejme, že je to zložité ....
Riziko existuje stále, najdôležitejšie ale je ho čo najviac znižovať .... či u Roskosmosu, či Space-X či NASA ....
súhlasím, že je to lajdáckosťou
Mám skúsenosti z letectva, čo je o dve ligy menej náročné ako kozmonautika, ale o ligu náročnejšie než napr. automobilový priemysel. LOT mal po rozpade ČSSR problémy s objednávkami, logické, keď sme mali odrazu len tretinové letectvo. Tak poprepúšťal skúsených ľudí, ktorí mali napr. také základné návyky, že na lietadle sa pracuje len s označeným náradím, že po ukončení práce sa náradie skontroluje na úplnosť, že každá práca sa pred zakrytovaním nechá skontrolovať, že ak nejaké náradie chýba, tak sa hľadá a nie nahradí niečim z Hornbachu, že sa ide presne podľa technologických listov a nejaké "zlepšováky" a "zrýchľováky" musí schváliť výrobný závod a nie kamarát podobného razenia. Keď sa potom nejaké objednávky obnovili, tak pobrali ľudí z pracovného úradu, zámočníkov, agromechanizátorov, ostatne kto by im za tie optimalizované mzdy v premrznutých hangároch robil. Kvalita opráv potom aj tak vyzerala. U nášho útvaru, keď sa lietadlo vrátilo z GO v LOT, tak ho náš hlavný inžinier dal ešte na tri dni do útvarových dielní na kontrolu, lebo ako povedal "mal nás rád" A takmer vždy nejaký šlendrián nášli. Veľmi časté boli odlepujúce sa textilné priechodky, lebo neodstránili staré lepidlo a neodmastili dôsledne, len strhli starú a nalepili novú obyčajným Chemoprénom namiesto originálneho ruského, mrazuvzdorného lepidla. Raz to spôsobilo aj zasekávanie vyvažovacích plošiek, ale pilot to nejako zvládol.
Takže asi tak.
Terminológia sa dôsledne dodržiava
Tak ako NASA nie je Roskosmos...