SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Okienko do budúcnosti. Slovák vytvoril program, ktorý ovláda kresliaceho robota (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

wau. skvela praca.
 
Hodnoť

 

Trochu mi v tom clanku chyba informacia co znamena ze '...počítačový program vykonáva prácu programátora'? Jedine, ako mi to dava zmysel, je ze program ako taky zoberie fotku, prezenie ju nastrojmi na vektorizaciu, nasledne zoberie vygenerovane vektorove data a vytvori program, ktory sa nahra do kontrolera tej robotickej ruky. V konecnom dosledku to ale podla mna nie je ze by program programoval ale skor "prekladac" alebo dalsi konverzny nastroj pre zmenu vektorovej grafiky do ovladacieho kodu.

Druha moznost fungovania a podla mna jednoduchsia, by bolo nahrat tie vektorove data do ovladacej jednotky robota spolu s kodom ako ich vykonavat. Ale potom mi uz ta veta nedava zmysel vobec.
 

 

a mozno tam malo byt: "Je to také malé okienko do budúcnosti, v ktorej počítačový program vykonáva prácu animatora"
 

 

Skor tam malo byt: "Je to take male okienko do minulosti lebo plotre tu su uz roky rokuce, rovnako ako prekladace bitmapovych dat do vektorovych."
 

 

Človek ktorý nastavuje priemyselné roboty sa volá programátor priemyselných robotov. Ten robot čo kreslí je priemyselný robot takže program ktorý pre toho robota vygeneruje inštrukcie je programátor. To čo sa po slovensky volá programátor je v skutočnosti softvér developer.

To znamená že tá veta by mala znieť: Softvér developer vyrobil program ktorý vykonáva funkciu programátora priemyselných robotov.
 

Vdaka za

jasne a pochopitelne zostrucnenie clanku.

+
 

 

Podľa http://www.automa.cz/cz/web-cl... to vyzerá, že autor tohto riešenia použil vlastné optimalizačné postupy, keď najprv z množiny vektorových kriviek generovaných pomocou komerčného rastrovo-vektorizačného procesora (Adobe Illustrator) generuje pomocou ďalšieho softvéru kód pre pohyb ramena robota a tento pohyb resp. trajektórie optimalizuje pomocou jedného z algoritmov riešenia "problému obchodného cestujúceho" - pomocou suboptimálnej metódy "heuristiky najbližšieho suseda". Táto optimalizácia nie je súčasť jemu dostupných použitých softvérových nástrojov, takže ju naprogramoval sám.
Prínos a pridaná hodnota jeho snaženia ako aj návrh na ďalšie zlepšenia sú zrejmé z posledného odstavca záveru linkovaného článku.

Nešlo o to snahu nahradiť prácu plotra (čo je špecializovaný stroj na desaťročiach starom princípe, ale určite nie taký flexibilný a univerzálny ako robot, ktorý vám môže nakreslený obrázok ešte zabaliť a zaviazať stuhou s mašličkou :) ale vyskúšať si optimalizačné postupy, ktoré sa dajú všeobecne využiť v automatizovanej výrobe pri preprogramovávaní robotov pri zmenách výrobných požiadaviek a automatizovať aj samotnú optimalizáciu, ktorá síce vyžaduje výkon procesora a trvá nejaký čas, ale takto "stratený" čas sa určite doženie pri opakovanej výrobe určitého počtu výrobkov a zrejme tak šetrí energiu a možno aj materiál pri procese výroby.

Viem si predstaviť, že takéto heuristiky by boli súčasťou nejakého širšieho "výukového programu" či "školy robotov", kde by sa buď samotné roboty učili na vlastných chybách (náročné na čas, energiu a materiály), alebo by ich učili a kontrolovali iné roboty tak ako učitelia žiakov v školách. Viem si predstaviť selekčný tlak na evolúciu takýchto robotov, kde tie šikovnejšie by išli ďalej a tie menej šikovné nie. Koniec koncov, presne takto fungujú aj ich súčasné biologicko-molekulárne analógy, ktoré nazývame "život".
 

 

Tak neviem, ale optimalizaciu trajektorii zvlada uz dlho Douglas-Peucker. Hociaky generator G kodu sa snazi generovat podla najblizsieho suseda. Toto som neprogramoval, ale vyzera to, ze vzdy voli jeden smer. Lepsie na priemyslove nasadenie a ludskejsie by vyzerali Voroneho diagramy.

Je niekde seriozny popis alebo zdrojak na porovnanie s inymi technologiami?
 

mohol by si prosim prestat

s tym volenim smeru?
 

 

Kresliť pomocou priemyselného robota je ako voziť tehly v kufri najnovšieho modelu BMW
https://www.bmw.sk/sk/all-mode...
inač to nemá zmysel a žiadny význam.
 
Hodnoť

nooo

nechcem ti kaziť radosť, ale niečo podobné som videl už pred rokom...
https://www.youtube.com/watch?... 0:42
 

:)

vsak na STU sme take (jednoduchsie) robili uz v minulom storoci :P (sice to kreslilo len olympijske kruhy, ale je to podobne). ale aj tak pekne to urobil, kedze to prekresluje hocijaky obrazok :)
 

 

tie olympijske su trochu jednoduchsie, nemyslis? ;) par Point-To-Point prikazov a mas to :P
inac nie je ten robot trochu overkill? ako sa hore spomina 2D ploter sa pouzival na taketo ulohy este v 90tych rokoch :)))

a inac nepouziva sa podobny princip (optimalizacie trajektorie) aj v 3D tlaciarniach? Tie tiez 'kreslia' ale vlaknom a vysledok je trochu plastickejsi ;)
 

:)

vsak som pisal ze jednoduchsie, pozri si tu zatvorku ;)

on to treba zobrat takto - aby sme vytvorili robota podobnemu cloveku, bude sa musiet vyvijat vsetko co robi clovek a tento aspekt je jeden z nich.

aj tak sa mi ta aplikacia paci - image processing + robotics.
 
Hodnoť

Chybaju dake infosky

Simuluje program ktory preklada fotky do ciar sposob, akym by to spravil clovek?

Je pouzita aj ina hrubka ciar podla coho robot zvysi pritlak (spicka fixky nizsie na ose Z)?

Vie robot vyuzivat tvar spicky na rozne kreslenie z uhlu?

V com je to vlastne specialne?
 
Hodnoť

 

Úžasné aký sme mi dobrý ci pana.
Japonci na nás nemajú
 
Hodnoť

A přitom taková

blbost!...
 

 

..a umelci na ulici nebudou mit co zrat...:))
 

:)

haha - umelca to nenahradi. na to mu chyba vlastny umelecky styl :P
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Tech