SME
Pondelok, 9. december, 2019 | Meniny má Izabela

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Prvý hyperloop v Európe začali stavať vo Francúzsku (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 5 6 > >>

Hodnoť

 

tak už aj v Európe ide niekto okrádať investorov ?
 

Preco okradat?

Preco okradat? Na tych testovacich tratiach v US bolo ukazane, ze to funguje. Takze nemas zaklad na ktorom by si nieco take mohol tvrdit. Isteze je to rizikova investicia ale o tom kazdy investor vie. Navyse je to sukromna firma takze ta to nemusi trapit.
 

 

Myslis tu osekanu Teslu, ktoru bez pasaziera strcili do trubky a pohybovala sa tam polovicnou rychlostou zvuku? Zvycajne sa v zodpovednych statoch nedotuju projekty, ktore este nie su ani vo faze prototypu. Zatial este nedosiahli ani slubovanu rychlost, o tom, ako je to (ne)bezpecne sa zatial tiez nehovori.

Polovicnu rychlost zvuku dosahol pred dvoma rokmi aj Shinkansen a to teda nie je ziadna nova technologia.
 

 

tolko nezmyslov v jednom prispevku OMG. radsej sa nevyjadruj k teme ak nic nevies.
 

 

Urcite mi rad vysvetlis, v com su tie nezmysly, inak mal tvoj prispevok nulovu hodnotu.

Dotovany Shinkansen je, len vlakova technologia uz tak nejak fungovala... Ked bol shinkansen dotovany, neriesili sa otazky, ako sa z vlaku bude vystupovat, ako sa kolajnice budu vyrabat a ci je vlakova doprava bezpecna. Rovnako tak je dotovana aj vlakova doprava u nas. Akurat ta doprava narozdiel od Hyperloopu uz tak nejak aj vozi ludi.

K dotaciam:
In January, a bipartisan group of U.S. representatives from Illinois, Ohio, and Pennsylvania sent a letter to President Donald Trump urging him to spend $20 million creating a Hyperloop Transportation Initiative. Last year, the Ohio State Legislature passed a resolution expressing support for the same idea.

Jeho firmy uz dostavaju asi 5 miliard USD a ziadna z nich nie je ziskova.
 

EU + SR zadotovalo 1,2 miliardy na

informatizáciu, a výsledky sú oveľa spornejšie.

Tých 5 miliard (ak si dobre spomínam, v tej sume sú zarátané aj príspevky na solárne panely a autá - čiže dotácie pre spotrebiteľov, nie Muskove firmy), je zas vyvážených kumulatívnymi tržbami cca 30 miliard.
Čo nie je zlý obchod, ak Tesla neskrachuje príliš skoro.

SpaceX je s najväčšou pravedpodobnosťou v zisku, takže ten z toho môžeš vynechať.

Ale súhlasím s tým, že Hyperloop je asi zbytočná odbočka. Uvidíme
 

 

Aj auta jazdili najprv pomalsie ako kone alebo vlaky a?
Ide o potencial, a tato ho ma vysoky. Vyssi ako shinkansen ktory uz narazil prave na ten limit ktory tato technologia minimalizuje.
Ze je v plienkach? No je.
Ze mozno neuspeje? Je to mozne.
Dotacie ake dostavaju?
Inak myslis ze shinkansen nie je dotovany? Skus si dohladat kolko do neho dali japonci.
 

 

Že to neuspeje je jasne už teraz. Už tu boli pokusy staré desiatky rokov s technológiou MagLev (Transrapid). Prax ukázala, že je to ďaleko za očakávaniami a existuje len pár reálnych "implementácií" a aj to v špecifických podmienkach.
Akonáhle by si to totiž chcel začať riešiť reálne a komerčne, narazíš na astronomické náklady s tým spojené a spolu s tým nepredajnosť tohto produktu.
Bez ohľadu na vysoké náklady na samotné trate je potrebné sa zamyslieť nad tým, že pokiaľ by to mal byť nejaký fungujúci systém, tak musí byť sieťový. A s tým sú spojené veľké terminály/stanice. A stačí porovnať cenu taj najmodernejšej koľajovej výhybky (vrátane prestaviteľnej srdcovky) s obyčajnou MagLev výhybkou ... A o hyperloope ani nehovorím ....
Treba si vždy uvedomiť, že technologický pokrok zaznamenali vždy vynálezy a nové technológie, ktoré sa oplatili hlavne finančne .... História je plná vynálezov a technológií, ktoré predbehli dobu a museli čakať niekedy aj desiatky rokov na svoj čas, a mnohé sa nedočkali nikdy. A keďže MagLev je tu už desiatky rokov a zatiaľ sa to nikam výrazne neposunulo, tak hyperloop na tom bude minimálne rovnako, pravdepodobne ale ešte horšie ....
 

 

"Že to neuspeje je jasne už teraz"
Vidim ze o debatu nemas zaujem.
Aj ked zaujimave ze hned potom pises o technologiach ktore predbehli svoju dobu.
Trochu si protirecis. Ci toto nemoze predbehnut svoju dobu?
 

 

Ano, su technológie, ktoré predbehli dobu (lebo boli životaschopné, ale v danom momente nebola spoločenská, ekonomická, technická, ... potreba taká, aby sa presadili - napríklad hybridná loko TA 435 ČSD, ... ) ale doba dozrela a následne sa tieto dobré nápady oprášili a stali sa úspešnými. A sú nápady, ktoré sú už vo svojej podstate nezmysel (ako napríklad aj tento hyperloop). A tieto nedozrejú nikdy (aj keď sa možno niekomu zdajú pokrokové). Práve včera som videl krásny dokument o Parížskom metre ... a bola tam práve pasáž o tom, ako chceli riešiť dopravu v Paríži v druhej polovici 19. storočia. No poviem ti, za mnohé nápady by sa nehanbil ani Jules Verne (trate zavesené na balónoch/postavené nad strechami domov, ....). To proste boli nezmysly a nie pokrokové myšlienky ... a ani po viac ako 100 rokoch na tieto "nápady" nikto pohľad nezmenil ... Samozrejme, pri mnohých z nich nemožno uprieť autorom úprimnú snahu o inovátorské riešenia, ale asi týmto inovátorom chýbal talent a tak namiesto niečoho skutočne užitočného vymysleli len nezmysel ..... A žiaľ pri tomto hyperloope mám pocit, že ani tak nejde o nešikovnosť "inovátorov" ako skôr o snahu si zabezpečiť živobytie tým, že budem hľadať dobrú dojnú kravu ....
 

 

Inak to poviem. Tie veci co ludia chceli boli cast uplne hluposti ktore nemali ziadne extra vyhody, okrem wow efektu.
Hyperloop ale ma viacero vyhod(oproti sucasnym rieseniam) vdaka ktorym moze(nehovorim ze musi) mat buducnost.
Aj prudove lietadla maju vysoku spotrebu paliva oproti vrtulovym, ale vyhody predcili nevyhody.
1, extremne rychle cestovanie medzi blizkymi mestami(500-1000km), proste prides a ides, a priamo z centra mesta, nie z letiska vzdialeneho xy km daleko. Toto ludia chcu, ides len niekde do nemecka a cesta ti trva 5h. Tymto by si to dal za 2h.
2, strach z lietania. Nechce sa mi to hladat, ale je to nieco medzi 10-20 percent ludi co velmi neradi lietaju. Ti velmi radi presadnu do tohoto. Ja som jeden z nich:)
3, na pohon treba len elektrinu, co v dlhodobom horizonte moze byt velka vyhoda. trochu sledujem pokusy s dpravnymi elektrickymi lietadlami, ale to je utopia vacsia ako hyperloop. Nie su baterky a ani motor.
4, neustaly rast leteckej dopravy, jej pripadne zdrazenie kvoli ekologii.

Ano, ma to vela otaznikov, nedoriesenych technologii, ale nie je to nerealizovatelne.
A ked si porovnam tunelovanie slovenkso.sk s tymto, tak radsej by som za tu miliardu videl postaveny par km hyperloop ako ten paskvil co vobec nefunguje. Tym chcem povedat ze aj to ze aj ked hyperloop je ***** tak vela ludi sa pri realiziacii nauci kopu veci a mozno z toho nepriamo nieco vyjde(nejaky inzinier nieco vymysli co sa uplatni inde), pri slovensko.sk nezostane nic.
 

 

No, tiež to skúsim trochu inak. Tie výhody čo popisuješ ponúkajú VRT. Keby existovala VRT z BA do DE, tak si tam za 2-3 hodiny. Prečo myslíš, že sa nemôžeš voziť po VRT rýchlosťou 350-400 km/h (a kľudne aj viac). Preto lebo je to technicky nemožné? Nie. Lebo je to totálne nerentabilné. Tak ako sa asi bude rentovať mnohonásobne drahší HPL ? Ako zabezpečíš prepravu veľkej záťaže na rôzne smery pomocou HLP? Pozri si, ako je vyťažená sieť TGV (LGV) ... Už aj Duplexy musia spájať po dvoch. Akú kapacitu bude mať HPL ? Jazdí sa na mnohé smery. Ako som písal v prvom príspevku, cena tej najsuper výhybky klasickej koľaje je zlomková oproti MagLev a oproti HPL ani nehovoriac .... Nehovoriac o tom, koľko by stálo vybudovanie samotných terminálov a príjazdových trás do centier miest .... Zhrnutie :
1. Existuje aj dnes - TGV, AVE, ICE, Shinkansen, KTX, Čínke VRT, .... Buduje sa ale len tam, kde je to rentabilné, a aj to sa nie všade reálne dokáže uživiť ...
2. Opäť bez problémov vlakom, VRT
3. U vlakov realita. Mimochodom, prognózy sú také, že s ubúdajúcimi zásobami fosílnych palív bude čoraz väčší nedostatok EE a bude tým pádom aj o dosť drahšia ....
4. Riešiteľné zasa VRT.

Ja osobne vidím budúcnosť v zlepšovaní úrovne a kvality VRT. Vzhľadom na jej výhody a pomer k nákladom, možnosť využitia existujúcej infraštruktúry v mestách, .....
 

 

A teraz trepnem, ale co ked stavba hlp bude stat tretinu z toho co vrt?
Ano mas pravdu ze je to komplikovane, ale prinosy su velke.
Mimochodom tri hodiny vo vlaku a menej ako hodina je velky rozdiel.
A vrt je nerentabilne na vysoke rychlosti prave preto lebo odpor vzduchu.
Tam uz nenormalne stupa spotreba.
Kapacita ano, ale interval ovela vyssi co ludom by vyhovovalo extremne.
Vyhybky by proste neboli, ludia by prestupavali v uzloch.
Ty to beries ako konkurenciu vlakom a ja ako lietadl :).
 

 

Nechcem ťa uraziť, ani to nemyslím v zlom, ale mal by si si skúsiť naštudovať problematiku VRT, lebo niektoré argumenty, ktoré si uviedol sú úplne chybné.
VRT sú nerentabilné nie pre vysoké rýchlosti, ale s ohľadom na množstvo prepravných prúdov. Preto sa oplatia len na spojenie veľkých miest. Preto v BA v dohľadnej dobe žiadna VRT nebude.
Na spojenie veľkých miest sú naopak VRT ideálne - a dokážu na seba dokonca aj zarobiť (samozrejme, nie všade rovnako).
Dôvodom vysokých nákladov nie je nejaký aerodynamický odpor (ten sa stáva viac menej okrajovou záležitosťou, lebo aerodynamika vozidiel je na vysokej úrovni - aj keď v podaní JR, AVE nie veľmi estetická - vec názoru). Dôvodom sú vysoké nároky a tým pádom aj náklady na infraštruktúru. Čím vyššia rýchlosť, tým menej možností využívať profil existujúceho terénu a tým pádom vyššie nároky na umelé stavby (estakády, viadukty, mosty, tunely). Fyzika nepustí (odstredivé sily v oblúkoch) a teda tým pádom čím vyššie rýchlosť, tým vyššie náklady ... U HPL mnohonásobné oproti VRT (aj v súvislosti s nutnosťou tlakovej izolácie celej trate).
Čo sa týka výhybiek, tak tie byť musia. Či sa ti to páči alebo nie. Je to proste technologická nutnosť. Ak viac porozumieš technológii železničnej dopravy (obehy, údržba súprav, ....) tak budeš vedieť prečo. Lebo je jedno, čomu chce HPL konkurovať, vo svojej podstate je to ekvivalent koľajovej dopravy len inak technicky riešený (rovnako ako MAGLEV). Mimochodom, ja som nechápal HPL ako konkurenciu VRT. Ale aj VRT je konkurenciou lietania (kde je to technicky možné, akonáhle je v hre more tak konkurencia neexistuje) a teda HPL by mal byť teoreticky náhradou VRT. A to nebude nikdy ....
P.S. A menej ako hodina? Never tomu. Je totiž veľký rozdiel maximálna rýchlosť a cestovná rýchlosť ....
 

 

Ja ti tie veci beriem, nehovorim ze HPL bude fungovat, stale iba mi ide o potencial.
Hypoteticky, ak cena infrastruktury HPL bude nizsia ako VRT(neries ci je to mozne, mozno fakt nie je), tak stale myslis ze by nemala potencial ta technologia?
Lebo mne ide len o to ze podla mna potencial ma. VRT rychlejsie nepojde, narazilo na hranice(ci uz fyzicke, alebo nakladove).
kazda ina preprava narazila uz na svoje limity(hlavne asi nakladove). Lietadla, vlaky, auta sa uz zlepsovat razantne nebudu.
 

 

No, hypoteticky predpokladať, že cena trate HPL bude nižšia ako VRT je rovnaké, ako hypoteticky predpokladať, že cena Airbus A380 bude nižšia ako cena teplovzdušného balóna .... :-)
VRT rýchlejšie ísť môže (reálne boli dosiahnuté rýchlosti blížiace sa 600 km/h), ale vždy je to o tom, či má zrýchlenie prepravy o pol hodinu za cenu trojnásobných nákladov zmysel. Detto platí pri HPL. Aj tam musíš pri daných rýchlostiach zabezpečiť bezpečné vedenie a stabilitu vozidla (bez ohľadu na to, že si v "rúre" - asi sa to nebude trieť o steny, nie?). A Zrazu pri potrebe reálnej aplikácie zistíš, že nestačí si voziť nejakú jednu kapsulku, ale potrebuješ celého hada kapsulí pre 400 a viac ľudí. A to už je zasa iná káva.
Stále mysli na to, že limity VRT, leteckej dopravy, áut, ... nie sú technické. Ale finančné. Z pohľadu najlepšej efektívnosti systému. Prečo pred rokmi skončil desaťročia starý koncept Concorde? Kvôli limitom ? Kdeže, však spoľahlivo lietal .... skončil kvôli peniazom .... (a tá samotným Conordom nezavinená nehoda určite nebola príčinou, ostatných lietadiel padlo oveľa viac) ....
 

 

Som vedel ze nedokazes ani chvilu rozmyslat mimo skatulky ktoru si si vytvoril.
 

 

neskutočne sa mi páči, ako máš zmáknutý ich biznis plán, ako presne vieš koľko to vynáša a nevynáša. A ano, máš pravdu. Pokusy staré desiatky rokov. V tom je ten trik. Ešte raz a pomaly - spred desiatich rokov. Chytáš pointu? No nič, nevadí... nabudúce :)
 

Hyperloop-filizmus

spamatajte sa pani.. cely tento bullcrap ma nielen kopu technologickych trhlin ale aj ekonomickych

naco nam to je.. lietadla maju daleko vyssiu priemernu rychlost a mnozstvo pasazierov nez tato hovadina kedykolvek bude mat a ekonomicky je to vyriesene.. o bezpecnosti ani nehovoriac

Najrychlejsia komercna maglev trat na svete v Shanghai ma priemernu rychlost iba 250 km/h, co je smiesne za tu cenu... ved skuste ziskat dostatok pozemkov na krasne rovnu trat (co je nonsense, ak sa ma po nej nieco premavat 1200 km/h musi byt sakra rovna a dokonala) a este spravte to bez medzizastavok, co uplne zabije akekolvek komercne vyuzitie...
 

 

Ich plan je postaveny na dotaciach a rizikovych investoroch. Hyperloop uz "skumali" aj medzi Brnom a Prahou, v Indii, Juznej Korei, Saudskej Arabii a dalsich miestach. Vzdy islo o studiu, ktoru zafinancovali dotacie. Z rozhovorov so sefom HTT je vidiet, ze oni chcu predat viziu a konkretny plan nemaju ani po studiach za miliony eur. Iba tolko, ze by to skusili, ked stat zafinancuje fabriku a vystavbu. Ved preco nie, je to pre nich bez rizika.
 

1 2 3 4 5 6 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Tech