SME
Nedeľa, 15. december, 2019 | Meniny má Ivica

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Umelej inteligencii trvalo len dni, kým sa naučila o hre Go tisícročné znalosti ľudí (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 > >>

Hodnoť

Operácie

Je ale treba dodať:

1. UI slúži iba na odhad pozície a lepší výber variánt. Samotný algoritmus "rozmýšľania" je prepočet variánt podľa algoritmu https://en.wikipedia.org/wiki/... Ten algoritmus sa používal aj predtým a aj predtým už dokázal poraziť silných amatérov.

2. AlphaGo používa hardvér, ktorý sám o sebe stojí asi 30 000 000 dolárov. K tomu asi 100 programátorov. Keď začnú robiť niečo seriózne (operácie ľudí a podobne) tak to touto metódou bude ešte drahšie.
 

 

1. Statistika a algritmy su tiez sucastou inteligencie. Aj clovek ich pri rozhodovani pouziva. Pointa je v tom, ze v tom, ze AlphaGo nema nijako napevno nadefinovane, ako a kedy ma tieto algoritmy pouzivat, rozhoduje sa sam na zaklade predchadzajucich vysledkov.
2. Podobne to bolo pred desatrociam s pocitacmi, jeden kus obsluhovali desiatky ludi stalo to nehorazne peniaze. Behom 20 rokov bolo vsetko inaksie. Teraz je doba este rychlejsia, A len nedavno sa zacalo s vyrobou prvych specializovanych cipov na AI.
 

McUH

Pointa je, že AlphaGo(Zero) má zadrátovaný algoritmus Monte-Carlo a nemôže použiť nič iné, ani keby chcela. Čiže stále je "blokovaná" ľudskými znalosťami (výber prehľadávacieho algoritmu). Naučiť sa úplne od nuly by znamenalo, že dostane naozaj len tie pravidlá, ale nie prehľadávací algoritmus - ten by si mala tiež vymyslieť sama. Toto je ale zatiaľ zrejme nerealizovateľné.
 

 

To nieje ekvivalentne porovnanie. Clovek ma takisto od narodenia zadratovene algoritmy reprezentovane zakladnymi prepojeniami mozgu. Takisto aj clovek musi byt ako maly programovany ludmi, teda rodicmi a ucitelni. Ci detom dame len axiomy a povieme nauc sa z toho matematiku? Pointa nieje v tom aby inteligencia vymyslela vlastny algoritmus. Aj ked aj to moze. Pointa je v tom aby ho vedela pouzit spravne v kontdxte. Resp. aby ta implementacia algoritmu v AI riesila danu ulohu uspesne.
 

pointa je v tom, či je ten

algoritmus "inteligentný" alebo využíva skôr "hrubú silu". Neviem posúdiť práve tento, ale drvivá väčšina počítačových algoritmov využíva práve tú hrubú silu.

Vyriešenie úlohy nestačí. To je ako v tom vtipe o skúškach do policajného zboru, kde súčasťou testu bolo prestrčiť kocku a guľu cez štvorcový a kruhový otvor. Niekoľko kandidátov prešlo testom vďaka nadpriemernej sile...

Procesor napr. nemusí vedieť násobilku, stačí že sčítava tak rýchlo, že je aj tak rýchlejší ako človek. S inteligentnými úlohami je to podobné - šachový automat môže prekonať majstra jednoducho tým, že si bleskovo prehrá všetky kombinácie v najbližších 10-20-50 ťahoch (limitom je len rýchlosť a kapacita počítača) a potom vyberie ten ťah, ktorý je začiatkom postupnosti s najlepším "skóre" (napr. najmenej stratených figúrok a najviac získaných). Ale to neznamená, že ten počítač vie hrať šach. On vie len ako sa ťahá figúrkami a aká je ich "hodnota". Inteligencia živého šachistu je napr. v tom, že on si nemusí v mysli prehrať všetky tie kombinácie, pretože o mnohých na prvý pohľad vie, že sú nezmyselné. Plus v tom, že si vie vypýtať kávu, požiadať o spacifikovanie neukázneného diváka a keď vyjde zo sály, tak ho nezrazí prvé auto.

Ak sa hovorí o samoučiacom algoritme, tak potrebujeme vedieť, ako vyzerá to "učenie" - či opäť nejde len hrubú silu využívajúcu to, že počitač si dokáže rýchlo pretriediť databázu víťazných postupností a nájsť zhodu.

Druhá vec je, že skôr či neskôr nás aj tá hrubá sila v kope činností porazí, resp. už poráža.

Alebo inak - v pondelok sme cestovali do Viedne s deväťročnou mapou v navigácii. Bola sranda sledovať, čo "pani" robila keď sme šli po úseku diaľnice, ktorý v mape ešte nebol. Trpezlivo prepočítala trasu akonáhle našla zhodu s kratučkým úsekom nejakej miestnej cesty, ktorú sme preťali. Ale ani na desiaty pokus ju "nenapadlo", že ak tam nie je cesta a my stále ideme 130,tak sme asi mŕtvi. Podobne ten program pre go si asi nevšimne, ak by si hru prerušil a obom súperom upravil pozíciu - pokračoval by, ako keby sa nič nezmenilo.
 

svaty gral.

hej, to uz by bola vseobecna AI. Keby si vedela vybrat algoritmus podla problemu. Resp. existoval nejaky jeden univerzalny, na vsetky problemy.
 

 

Nie celkom, stačilo ak by sa naučila Go, čo je stále výrazne menej ako čokolvek. Ale bez toho aby dostala návod (Monte-Carlo). Myslím že podobné AI už sú pre nejaké staré počítačové hry (akôr automatové arkády), kde sa to naučili len na základe pravidiel bez nápovedy. Ale možno sa mýlim, už si ten projekt presne nepamätám.
 

 

asi toto myslis - vygoogli "Human-level control through deep reinforcement learning pdf". Ale to tiez pouziva Monte Carlo (Markov decision process).
Podla mna je princip rovnaky. V oboch pripadoch dostali AI ako input pravidla (legal actions). A ich kombinovanim sa naucili najlepsie strategie ako vyhrat. Monte Carlo je len sposob ako z obrovskej mnoziny moznych kombinacii vybrat tu najlepsiu v obmedzenom case, teda bez moznosti ich vsetky vyskusat.
Mozno aj nas mozog pouziva nieco ako Monte Carlo, len tomu hovorime intuicia.
 

 

Presne tak. Aj mozog používa algoritmy len na to mame iny slovnik a vobec do toho softu nevidime. Potom vznika nejaka predstava Cinskej izby. Ze clovek dokaze prist na nieco nove bez toho aby mu to niekto naprogramoval. Co je samozrejme nezmysel. Clovek potrebuje kopec ucenia/programovania kym niecomu zacne rozumiet a potom pouzivat. Len má výhodu abstrakcie a tak dokáze rozne zrucnosti prenásat do novych sytuacii.
 

 

niekde som cital, ze ked malemu batolatu ukazujes hracku, napr. medvedika, a poza nejaku prekazku ho plynule vymenis za lietadielko, je s tym absolutne cool, vobec ho to neprekvapi, lebo jeho mozog este nema ani ziadny koncept o fyzickych objektoch, o tom ze sa spontanne nemenia z jedneho na druhy. Rocne decko uz prejavi prekvapenie. Niekde medzi tym sa mozog ten koncept naucil, sam, bez expert knowledge, len pomocou zadratovanych algoritmov a pokusmi, interakciou so svetom. Pretty f***ing fascinating, presne toto sa snazi dosiahnut machine learning.
 

 

Ano ale nenaučilo sa to z ničoho ale z tých pozorovaní fungovania sveta. A to isté urobil tento Zero pre GO. Naučil sa hľadať vzory v dátach a potom na ne skúšal aplikovať svoje vstupy a sledoval ako to koreluje s výsledkom v hre.
 

 

Netreba tiez zabudat na to, ze zvycajne nie su ludske 3 dni rovnake obdobie aj pre AI. Pokojne to moze byt aj lifetime experience,kedze dokaze hrat paralelne niekolko hier,pripadne hra proti samej sebe paralelne hry a daleko rychlejsie,nez by hrala so superom ako clovek.
 

 

nie vsetko co vyzera malo seriozne je ozaj jednoduchsie. Toto je extremne komplexny problem, aj ked to vyzera ako len take tahanie figuriek hore dole.

Operacie ludi oproti tomu vyzeraju ako trivialna vec. Jedna z oblasti kde AI nastupuje je prave medicina. Vyskumy ukazuju ze vyhodnocovnaie rontgenov, MR scanov ludmi je velmi subjektivne a prave AI by v tejto oblasti mala velmi pomoct. A ak toto dokaze tak k skutocnej operacii je uz velmi blizko.

Samozrejme na druhej strane nemozme dat AI 100 000 ludi aby sa na nich ucila (operovanim). Hry, rozoznavanie vzorov su veci ktore sa velmi dobre ucia, lebo sa to da robit opakovanie a "vzorka" sa nenici, resp. vieme vygenerovat obrovske mnozstvo vzoriek....
 

 

Mohol by si dat AI mikiony operacii v perfektnom simulatore. Od vernosti toho simulatroa by zavisela aj realna pouzitelnost toho AI.
 

 

"len odhad pozicie a lepsi vyber variant". Neviem preco si tam pouzil "len", ked to je ten najvacsi problem celej hry, kde doteraz zlyhavali vsetky ostatne pristupy. Ako vyhodnotit na hracej doske kto vyhrava? Potrebujes v istom zmysle vidiet do buducnosti aby si vedel, ktory hrac ma postavenu pascu a ktory hrac sa zufalo brani. Napokon aj vystup z tohto kroku potom pohana cele Monte Carlo, lebo prave z tohto vyhodnotenia sa potom rataju tie pravdepodobnosti, ktore maju na starosti vyber stavov, ktore sa naozaj prehladaju.

Nemyslim si ze by bol velky problem nechat tu neuronovu siet ovladat aj vyber dalsich stavov, ale zrejme by to skonvergovalo k niecomu co sa prave na Monte Carlo velmi podoba.
 
Hodnoť

Trochu ma z toho mrazí.

.
 

 

mozno menej US filmov...
 

Ale veď ja pozerám len sovietske,

z Velikoj otečestvennoj vojny.
 

 

preto ta mrazi...
 

Ak ta z toho mrazi

tak mas nizke IQ a nerozumies statistike
 

1 2 3 4 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Tech