SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Cesty na zmenu klímy nie sú pripravené, asfalty nevyhovujú (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Na Slovensku bude stačiť,

ak nám upravia autá na tankové pásy. Potom už nebude nutné riešiť nejaký ten asfalt, ktorý je aj tak väčšinou polepený štýlom hrboľ-jama.
 
Hodnoť

Teploty rasti prilis rychlo?

O kolko stupnov Celzia je teplejsie ako v 50,80, 2000 rokoch? To uz vazne pianisti maju prehriaty mozog?
 

 

Priemerné odchýlky išli hore za posledných 100 rokov na SK o vyše 2°C a podstatné je, že klesá počet ľadových dní a rastie počet tropických dní a extrémnych špičiek.
 

No ale clanok spomina USA,

nie Slovensko.
.
Neviem, ako teraz je to na Slovensku teraz, ale par desatroci dozadu to bolo naozaj katastrofalne: cesta pocas letnych horucav uplne zmakla a lepila sa na podrazky.
.
V USA som v zivote nevidel maku cestu v letnych horucavach, stale si drzala pevnost.
Kludne mozes viacej rozviest, ako zasadne treba menit zlozenie vozovky pri zmene o 1 stupna Celsia, to by ma naozaj zaujimalo.
.
Pocet teplotnych extremov (horuce dni a teple dni) sa statisticky nijako zasadne nezmenil (ani na Slovensku nie). Navyse slovenski klimatologovia tvrdia, ze zimy by mali byt kvoli oteplovaniu extremnejsie.
 
Hodnoť

sci-fi off topic

Keby sa dalo teplo z asfaltových povrchov nejak odviesť a využiť... to by bolo... :-D
k téme: problémom nie sú len tepelné špičky, ale v rámci roka aj relatívne veľký rozsah: keď si spomeniete na teplotu z januára 2017... (-15 cez deň) a špičky leta 2016.... celkom nálož.
a navyše, slovenské cesty sa mi zdajú kapacitne poddimenzované. Chcel by som napr. vedieť porovnanie na aký počet áut/deň bola dimenzovaná 1/18 a koľko po nej chodí dnes (samozrejme, najmä úsek Vrútky - Žilina)
 
Hodnoť

To som as nasmial.....

To vazne niekto upravoval asfaltove zmesi a ich kvalitu vzhladom na to, ze nejaky asfalt bol ulozeny pri Nitre a druhy asfalt na Orave ?
A co asfalt na sliezsky dom, ten ma prispobenu skladbu vzhladom na teploty a sklon ?
A chce niekto tvrdit, ze asfalt je pripraveny na nanointervaly teplot a dlzky tychto amplitud v case ?
Nemyslim v labaku, myslim na ceste...
Milujem globalne oteplovanie a klimaticke zmeny, vplyva to negativne na vsetko. Pred "klimatickymi zmenami" nadaval cestar a vodic samozrejme na zimu, dazde, mraz / to sa vobec neda na SK predpokldat, co ? / a konecne sa vsetko vysvetli, najvacsi lump je klimaticka zmena.
Rakusky cestar sa moze rehotat.....

Moj kocur zacal zvlastne prdiet, to je tiez asi spobene zmenou klimy...
 

 

Áno, robilo sa to tak vždy a robí sa to aj teraz. Vozovky sa navrhujú pre konkrétne klimatické podmienky (priemerné ročné a denné teploty vzduchu a index mrazu) a vodno-teplotné režimy podložia.
 

 

ked je to tak ako píšeš,potom je chyba pri rozvoze asfaltu lebo tie naše cesty sú také japonské-samajama.tak ale my sa vyhovoríme na všetko možné.raz je zima raz teplo potom prší atď.a ked si človek pozrie videá na jútube tak sa čuduje,že inde sa dá všetko,len treba chcieť a trošku zainvestovať do nových technologii.ale načo,my vydržíme všetko
 

 

Súčasný zlý stav ciest u nás má viacero dôvodov, ale nesprávny návrh konštrukcie vozovky kvôli klimatickým podmienkam tam nepatrí, resp. rozhodne nie je na prvom mieste.
V prvom rade na vozovkách neprebieha riadna bežná údržba, súvislá údržba a opravy. To je hlavná príčina zrýchlenej degradácie až za mieru, kde už následné opravy nepomôžu a je nutná nákladná rekonštrukcia s výmenou kompletného spodku.
V druhom rade vozovky stavané za socializmu neboli stavané na súčasnú dopravnú záťaž. Hlavným vinníkom je ťažká nákladná doprava a predovšetkým ilegálne preťažovanie nákladných vozidiel nad rámec prípustných hodnôt po revolúcii. Ďalej, máme vozovky na cestách nižších tried (II., III.), ktoré nie sú postavené podľa správnych zásad, často ide o staré hradské a vicinálne cesty, na ktoré bola naliata asfaltová zmes bez dostatočného podkladu.
No a čo sa týka regionálnych ciest II. a III. triedy, je známe, že pri stavbách absentuje kontrola zo strany investora a v skutočnosti sa položí vždy o nejaké centimetre menej ako bolo navrhnuté a vyfakturované.
 

Tak potom je alebo

nanic metodika vypoctu, alebo sa "cestou" nieco strati / vid skrtotak /.
Aky je vysledok ? Kazdy vie.
Chapem, ze zmes vhodna do afriky, by neprezila v gronsku. Ale potom to asi niekto pocita plus minus 0,5 st celzia , ked existuje vyhovorka na klimaticke zmeny...
 

 

Odpoveď vyššie.
 
Hodnoť

 

Ako múdro, že sme posledné desaťročia cesty neopravovali. Nemusíme teraz rozmýšlať nad klimatickými zmenami a ich vplyvom na asfalt ciest.
 
Hodnoť

 

Užasné horúčavy. V lete musím prikurovať elektrinou a v auguste majú v Strednej Európe ranné mrazy.
 

 

A? co ste tym chceli povedat?
 

 

A to kde? Hriňovské lazy? Lomnický štít?
Za seba môžem povedať, že také odporné leto, ako toto, som zažil v Bratislave iba raz (2013). Cez deň 38 °C, o polnoci občas ešte aj cez 30 °C, ešte aj vodu v bazéne treba každý deň dopúšťať studenou, inak sa tam ani neplatí liezť.
 

a mozno preto

sa nam ta klima k**rvi, lebo kazdy potrebuje sukromny bazenn. To je podla mna chore.
 
Hodnoť

no nic..

Nasi ludia uz sedia v NDS ,tak treba zdovodnit uz dopredu kde zmiznu dalsie eura .........(bolsevikov vesat)
 
Hodnoť

V 70 rokoch

som videl od tepla roztopený asfalt častejšie ako teraz.
Myslel som, že to bolo nekvalitným asfaltom ... A to oteplenie.
 


Najčítanejšie na SME Tech