SME
Pondelok, 16. september, 2019 | Meniny má Ľudmila

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Elektráreň namiesto batérií? Autobusy budú jazdiť na kyselinu mravčiu (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

Chcelo by to viac informácii

Produkuje to CO2 (koľko?) a vodík (nedá sa využiť?). Ako zaťažuje výroba toho paliva a z čoho sa vyrába?
Aj autá na vodík vyzerajú na prvý pohľad super, ale reálne keď sa započítajú aj náklady/vplyvy výroby vodíka, je to skôr krok späť.. Elektrické autá sú super, ale z celkového pohľadu to tiež je len mierna úľava, aj keď je tam väčší potenciál ako pri klasických benzínových/naftových pohonoch..
Najväčší potenciál na zlepšenie života ľudí, je okrem ekologických áut vzdať sa vlastníctva auta a prenajímať si ho ako službu. Vyzerá to tak, že naše deti budú len krútiť hlavou nad tým, že niekedy mal každý auto zaparkované pred domom (a sedlák nemá kam nasadiť stromy, kvety)...
Vyzerá to že sme fakt na pokraji revolúcie v mobilite.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

chudáci mravčekovia

to kolko ich budú musieť povytláčať..
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Veru, mravcov caka smutna buducnost.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

už sa šľachtia nové druhy aby boli väčšie, plán je, aby boli veľké ako pes, budú sa klasicky dojiť
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ja som počul

že mravce plánujú dať do Metrixu. Už sa ani nebudú rodiť iba pestovať vo velkých poliach.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

no

Krok spät su skor elektromobily. Prve Porsche P1 bol elektromobil. Od vtedy sa vela nezmenilo. Akurat sa zacali pouzivat efektivnejsie LiIon baterie, ktorych vyroba je ale velmi toxicka a nedaju sa recyklovat. Kvoli nabitiu musis minimalne polhodinu stravit kdesi na nabijacej stanici a problem je s vyrobou, transportom a uskladnovanim elektrickej energie. Ak by sme vsetky dnesne auta nahradili elektromobilmi el. siet by skolabovala lebo odber by sa niekolko nasobne zvysil oproti dnesku a investicie do vyroby a prepravu el. energie by boli v bilionoch Eur.
Vodik sa da ekologicky vyrabat na moriach kde fuka vietor a na rovniku kde svieti silne slnko a nasledne prepravovat kde treba. Vodik je vlastne len medium na uskladnenie a prepravu el. energie ktore sa po upravach moze vyuzivat dnesnu infrastrukturu a natankujes to za par minut s porovnatelnym dojazdom ako dnesne auta. Toyota nezne elektromobily zavrhla, lebo vidi ze je to slepa ulicka. Elektromobily nie su ani ekologicke a ani efektivne. Sustredi sa na palivove clanky.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

1. elektromobily nie su krok spat.
2. vyroba baterii nie je velmi toxicka
3. baterie sa daju recyklovat
4. nie je problem s transportom elektrickej energie
5. siet neskolabuje ak budu elektricke auta lebo tie sa nabijaju v noci a siet sa prisposobi
6. investicie do energetiky budu i tak, lebo slnecne clanky nahradia drahe a neekologicke zdroje
7. vyrabat vodik na mori kde fuka je smiesne. Ako sa to bude vyrabat a ako sa to bude skladovat a prepravovat ? Nebude aj tam treba investovat biliony ?
8. takze na vodik bude nutne investovat do uprav. Tam uz nebude treba investovat biliony ?
9. Toyota musela nakoniec opustit vodikove auta a zvysit kapacitu elektrickych baterii u elektickych aut.
10. Toyota nevidi ze vodik je slepa ulicka. Presadzovala vodikove auta a nie nezne ale velmi agresivne.
11. Elektromobily su ekologicke a efektivne. Vodik a palivovy clanok je zbytocnost navyse.

PS. Prepac ze som napisal tieto body (velmi strucne a velmi zhruba), urcite mi bude zase vysvetlene ako sa mylim. Ved lahsie je svietit petrolejkou alebo vodikom ako mat elektriku. Taka pracka pohanana vodikom, vyrobenym niekde vetrom na mori to dokazuje. Len kde ju kupit ?
PS2. Zdroje a linky uz neuvadzam. Nema to zmysel. V minulosti som to robil, ale ludia mi potom klikali na minus karmu ako divy a chlapikovi co siril bludy zase na plusky, tak som od toho upustil. Ludia nemaju radi fakty.
PS3. Dik, ze si ma hned rano rozosmial. Za to ti tiez klikam na PLUS karmu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

az tak by som ten vodik

nezavrhoval. vyrabat sa da jednoducho tam kde je voda a elektrina. najnovsie studie realizovane na MOFs ukazuju ze bude mozne ho skladovat pri relativne nizkych tlakoch adsorpciu. je to sice stale narocne a drahe ale raz to bude mozno realita. a samozrejme elektricke auta s bateriou tiez
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

elktromobil, krok spat ?
Elektromotor - aj pre pohon elektromobilu je najefektivnejsi stroj na pohon tocivych strojov. Ucinnost=vyse 90%, jednoduchost vo vyrobe a tym nizka cena, totalna spolahlivost, ziadne naroky na udrzbu a velmi dlha zivotnost, pomocou elektroniky vynikajuca ovladatelnost vykonu a otacok (napr. FM-frekvencnymi menicmi), max. tocivy moment od 0 otacok, buducnost pohonov automobilov je jasna - elektromotor, otazkou je iba zdroj el. energie, ale to sa v kratkom case vyriesi
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

No

A co si myslis, ze je auto pohanane palivovymi clankami?
To je tiez elektroauto akurat neblaci 300kilovu bateriu a nemusi sa nabijat pol hodinu, ale si vyraba elektrinu podla potreby.
Ja nie som proti elektroautam ako takym, ale elektroauta ko ich vyraba Tesla nie su buducnost. Nedokazu nahradit dnesne auta na rozdiel od aut na vodik.
Su ekologickejsie pri vyrobe a praktickejsie pri prevadzke. Zajdes na cerpacku a za par minut si prec a ides dalej.
Ale mozno sa mylime vsetci a buducnost su zdielane auta, ktore si zaplatis cez mobilnu aplikaciu a odvezu ta z bodu A do bodu B autonomne.
A vobec ta nebude zaujimat ci je tam poltonova bateria alebo palivovy clanok.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

a kde som sa ja vyjadril, ze vodikove clanky nie je elektromobil? ved pisem, ze elektromotor je najefektivnejsi pohon aky existuje a zakratko vytlaci spal. motory, len napajanie sa este vyspecifikuje
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nikto dnes nevynašiel lepší motor ako elektromotor z pohľadu efektivity, prevádzky a údržby a nákladov na konštrukciu. Ty krok späť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

No

A teraz si nastuduj co vyuziva automobil pohanany palivovymi clankami a hanbi sa v kuze ty mudrc. Existuju tevhnologie, ktore ti umoznia pouzivat elektromotor, pricom nemusis vlacit 300kg toxicku. LiIon bateriu, ktora pri najmensom mechanickom poskodeni upali teba aj s rodinou. Samsung a aj Tesla vedia o com hovorim.
Navyse nemusis kazdych 400km polhodinu stat na nabijacej stanici ale mozes po par minutach pokracovat.
Su tiche a z vyfuku vychadza vodna para. Vodik sa navyse da vyrabat cisto slnecnou alebo slnecnou energiou stiepenim molekul vody.
Aj v tomto ohlade su dnesne elektroauta pohanane el. Energiou z velkej casti uholnymi a atomovymi elektrarnami ekologicky horsie ako auta s palivovymi clankami.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

aj tu sa zbytocne rozculujes, kde Ti rellok pise , ze automobil pohanany palivovymi clankami nema pohon elektromotor. Ty mas zle napisane, ,,co vyuziva automobil pohanany palivovymi clankami" mas mat, ,,elektromobil pohanany palivovymi clankami "
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ten clanok je trochu zavadzajuci

Ak sa nemylim, Kyselina mravcia (Formic acid) nie je nicim inym ako katalyzatorom pre produkciu vodika.
Takze auta pojdu na vodik, ale prave ta kyselina napomaha v produkcii vodika v palivovyxh vlankoch.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

marshle,

ak sa diskutuje o neakom alternativnom zdroji energie proti benzinu, ludia hned davaju negativnu otazku, ako zatazuje prostredie vyroba toho zdroja.
Spravne by otazka by mala zniet: zatazuje vyroba noveho zdroja menej ako vyroba benzinu ?? Vopred ti odpovedam nie. Posobil som v rafinerke, tak mne je to 100% jasne - nezatazuje viac.
Vznik benzinu:
1. najprv vytazis zo zeme, tam znecistis vsetko, zem ci more (na vychode protestuju iba proti vyskumnym vrtom)
2. prepravujes tisicky km ropovodmi alebo tankermi - znecistenie c.2
3. vyroba v rafinerke - velka spotreba el. energie, velka spotreba vody na chladenie a vyrobu pary, znecistenie miestnej vody
4. distribucia na benzin pumpy - dalsie miestne znecistovanie
5. spalovanie v spalovacom motore, co2, smrad-znecistenie vzduchu
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Jasné..

Ja to chápem, len si pozri diskusiu vyššie - ľudia pozrú na malú časť celého reťazca a podľa toho posudzujú. Ďakujem ti za reakciu, lebo práve na toto sa rado zabúda, nie len samotná prevádzka auta znečisťuje ale celý 'ekosystém' od výroby auta, infraštruktúry a aj paliva/elektriny. Málokto sa venuje problematike komplexne, z tých útržkov, čo sa tu človek dočíta, je ľahké dospieť k mylnému záveru.

Môj laický záver je taký, že elektrický pohon je účinnejší ako spaľovací, otázka je len ako tú elektrinu uskladniť resp. vyrobiť z iného média (napr. vodíka) čo najefektívnejšie s ohľadom na životné prostredie. A keďže možností sa tu ukazuje veľa, javí sa mi to na dosť skoré nahradenie spaľovacích áut autami s elektromotormi. Na základe nejakej staršej dosť odbornej diskusie si nemyslím, že to bude vodík, kvôli jeho pomerne neefektívnej výrobe. Vodík má najväčšiu výhodu v 'rýchlom natankovaní', inak skôr komplikácie (už spomínaná neefektívna výroba, výbušnosť, limity pri premene na elektrinu v palivových článkoch a pod.) Samozrejme sú riešenia na tie komplikácie..
Ďalšia možnosť je elektrinu si voziť v batérii, s čím sú tiež spojené komplikácie - obmedzená kapacita, dodatočná hmotnosť, rýchlosť nabíjania, dostupnosť energie dostatočne rýchlo zo siete a preťaženie siete, riziko vznietenia batérií a tak ďalej. Tu ja vidím väčší potenciál na pokrok ako v prípade vodíka. Človek číta o množstve nových typov batérií, ktoré sú ľahšie, menšie, s väčšou kapacitou, rýchlejšie sa nabíjajú, prípadne sa celé články menia a tak ďalej..
Keď si to tak zhrniem, keď dnes jazdím s dieselom, tak počas jazdy nejako zaťažím životné prostredie, toto sa dá čiastočne znížiť keď to auto vymením za ekologickejšie, pravdepodobne niektoré z elektrických..
Ale stále bude moja uhlíková stopa väčšia ako keby som auto nemal a cestoval vlakom, alebo aj busom,prípadne taxíkom. No ale vlaky, ani busy všade nejazdia, takže autá tu asi ostanú. Ďalšia vec je statická doprava a údajné 'ústavné právo' môcť si tú plechovku zaparkovať na ulici bezplatne.
Takže asi to bude revolúcia na viacerých frontoch súčasne: efektívnejšie pohony (preč od spaľovacích motorov), efektívnejšia dodávka energie (ešte sa uvidí), efektívnejšie vlastníctvo (pravdepodobne skôr vo forme služby ako vlastnej plechovky, hlavne v mestách) a efektívnejšie šoférovanie (pravdepodobne autonómne, bez vplyvov hormónov)
Na to všetko si ešte chvíľu počkáme.
Teraz už len vysvetliť 7 ročnému synovi, že jeho sen vlastniť taxík asi bude treba trochu upraviť ;)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

takze

ty vopred odpovedas ze nie?
A to uz ako? Na aku studio sa odkazujes? Kde je porovnanie dopadov tazby litia, a inych prvkov potrebnych pri vyrobe elektromotorov? Skladkovanie a recyklacia opotrebovanych baterii, zvyseny dopyt a teda vyrazne vyssia vyroba elektrickej energie?

Zrejme vies aj aky dopad na ekologiu, ekonomiku a geopolitiku bude mat enormne zvyseny dopyt po medi (okrem toho ze si svetove zasoby poistuju cinania) ?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

nedavno tu bol clanok, ze nasli novu technologiu umoznujucu lacno premenit co2 v atmosfere na kyselinu mravciu, cim chcu spomalit/zastavit oteplovanie. spominali tam aj moznost pouzivat ju nasledne v baterkach, cim to ale stracalo zmysel, kedze tym sa zase to co2 uvolnilo do atmosfery
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Čiže co kde ako? Autobus bude ťahať prívesný vozík s generatorom čoho? Kyseliny? Elektriny? A do autobusu pôjde kyselina?
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Tech