SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Výskum klimatických zmien zastavila klimatická zmena (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Poloprázdný alebo poloplný pohár

Ľadu sa buď príliš veľa niekde uvoľnilo, potom ale niekde na severe musí chýbať, alebo.. sa ho príliš veľa vytvorilo, to potom ale nesedí do konceptu globálneho oteplenia. Tak ako prognozovaná Arktida bez ľadu ... http://www.national-geographic...
 
Hodnoť

 

Ešte než sem prídu rôzne dohady a rôzne dezinformácie, tak zopár širších kontextových faktov.
Loď kanadskej pobrežnej stráže CCGS Amundsen sa každoročne od r. 2004 využíva na projekt vedeckých expedícií do arktických morí v jarnom až jesennom termíne (teda často už od apríla až do októbra/novembra). Tieto expedície sú súčasťou multidisciplinárneho výskumu, ktorý je rozdelený na jednotlivé etapy. Napríklad v roku 2015 bol rozpis programu takýto: http://www.arcticnet.ulaval.ca...
Trasa lode sa každoročne plánuje inak a vopred, pretože program je súčasťou menších projektov a tie sú hradené z rôznych rozpočtov, takže sa to musí oficiálne naplánovať ešte pár mesiacov skôr. Tento rok bolo v programe http://www.arcticnet.ulaval.ca... preplávanie úseku z Quebec City do Churchillu (Manitoba) v termíne 31.5-6.7,, čo je v tejto časti roka dosť odvážny plán. V prvej polovici júna je ešte veľa ľadu pri severnom Newfoundlande a na vstupe do Hudsonovej úžiny, kde konkrétna situácia s pohybom a koncetráciou morského ľadu súvisí s aktuálnym prúdením morskej vody. Vzhľadom na to, že CCGS Amundsen nie je ľadoborec s jadrovým pohonom, ale len spevnená loď s dieselovým pohonom, ktorá má v charakteristike "ľadoborec a výskumná loď" (je to loď triedy Pierre Radisson, ktoré používa kanadská pobrežná stráž), dostali sa do silného prúdenia viacročného ľadu, ktorý sa tu často vyskytuje a uviazli spolu s ďalšími rybárskymi loďami, čo narušilo časový harmonogram.
Prvá etapa tohtoročného programu bola teda zrušená a celá misia upravená tak, aby ďalšie etapy mohli prebehnúť podľa plánu.
Prehľad expedičných programov, ktoré sa každoročne llíšia a získaných výsledkov za jednotlivé roky sa dá získať zo zverejnených expedičných správ: http://www.arcticnet.ulaval.ca...
Prehľad reginálneho vývoja plochy a rozsahu arktického morského ľadu v tomto roku a za niektoré uplynulé roky (nás sa teraz týka Baffin/Newfoundland Bay):
https://sites.google.com/site/...
https://sites.google.com/site/...
 
Hodnoť

celé trochu zvláštne, moja domnienka

Pozrel som si niektoré údaje a niečo mi v celom príbehu nesedí. Hlavnou uvádzanou príčinou nezdaru bola skutočnosť, že v úžine Belle Isle http://www.sailwx.info/shiptra... loď narazila na veľkú koncentráciu plávajúceho ľadu niekde až 8 metrov hrubého. Podľa satelitného snímkovania sa tu naozaj vyskytoval mobilný plávajúci ľad na konci mája a počas prvého júnového týždňa, https://go.nasa.gov/2twSaRD rovnako aj podľa navigačných máp kanadskej pobrežnej služby robených z leteckého prieskumu, http://iceweb1.cis.ec.gc.ca/Pr...
Ľad v tejto oblasti je zvyčajne zmes morského jedno- i viacročného ľadu a úlomkov či zbytkov ľadovcových hôr (icebergs) zo západogrónskych pevninských ľadovcov. Ak sa loď dostane do takéhoto prúdu, čo zvyčajne vopred avizuje miestna meteoslužba v správach o stave a pohybe ľadu, tak sa snaží zakotviť pri brehu alebo sa manévrovaním dostať na okraj ľadovcového poľa alebo sa nechá unášať (driftovať) s ľadom. Každopádne to môže spôsobiť jej zdržanie aj niekoľko dní oproti plánu. Ak je loď nepoškodená, môže plávať ďalej do cieľa svojej cesty. Družicové snímky ukazujú po 12. júni v priestore plánovanej dráhy voľné more i občasné mobilné ľadové polia, čo sú vcelku štandardné podmienky v tejto oblasti o tomto čase. Navyše loď ako CCGS Amundsen s vyše 20-ročnou plavbou v Arktíde a skúsenou posádkou určite už neraz prekonala takéto problémy aj vyššie na severe, tak prečo teraz zakotvila na pobreží ostrova Newfoundland a nepokračuje ďalej na sever a do Hudsonovho zálivu ako mala pôvodne naplánované? Veď niekoľkodňové zdržanie, ak by sa ho nepodarilo dohnať, nie je taký výpadok ako zrušenie celej jednej etapy misie. V minulosti sa muselo stať veľakrát, že niekam nestihli prísť presne načas. Tak prečo sa vedúci a hovorca výpravy David Barber necháva počuť v tlačovej správe, že ho zaskočila klimatická zmena, čo je vzhľadom na okolnosti dosť zvláštne zdôvodnenie.
A ak loď nepláva ďalej, nie je poškodená? Ale ak by bola, prečo by to nepriznal? Veď to sa predsa stáva, nepriaznivé okolnosti, nehoda, náhoda...
Hľadal som na YT niečo o lodi CCGS Amundsen. A čo mi ponúkol ako jedno z prvých videí? Zrážku tejto lode v r. 2010 s menším ľadovcom asi tak 15 metrov hrubým pri rýchlosti 20 km/h, čo sú 2/3 max. rýchlosti lode, https://www.youtube.com/watch?... . Zrážka vyzerá ako zámerná, turisti sú pobavení. Loď nie je dostatočne výkonná ani stavaná na prerážanie takýchto ľadovcov. Ak niečo takéto urobila posádka aj teraz na začiatku výpravy 2017, vôbec by som sa nečudoval, keby došlo k nejakému poškodeniu. Nemusí to byť priame poškodenie trupu ale skôr nejakého dôležitého prístrojového lodného či výskumného vybavenia (vezie laboratóriá a drahé vrtné zariadenia). Zlyhanie ľudského faktora v takejto situácii môže byť dôvodom na nezverejnenie skutočného dôvodu prerušenia cesty. Chcú pokračovať až v júli s vynechaním časti programu, čo vyzerá ako čakanie na opravu v prístave. Projekt je financovaný z grantov, súkromných i verejných peňazí, takže takéto správanie časti posádky by bolo pre PR neprípustné. Navyše na tom videu z roku 2010 ohrozili ľudí na palube, ktorí mohli spadnúť pri náraze z provy cez palubu rovno medzi čelo lode a ľadovec, čo by skončilo určite tragicky.
Teraz sa budú popierači posmievať: málo ľadu=klimatická zmena, veľa ľadu=klimatická zmena. A pritom vysvetlenie môže byť iné. Mobilný ľad je dnes riešiteľný, ľudský faktor asi nie. Ale môžem sa tu teraz aj mýliť, nebol som tam. Je to len moja domnienka.
 

PVM

Som z teba fascinovaný!

Takže ty si odborník nielen na klamatológiu, meteorológiu, ekológiu, metrológiu, matematiku, fyziku, štatistiku, biológiu, družicovú techniku.....ale dokonca si odborník na lodnú výskumnú dopravu so špeciálnym zameraním na malé ľadoborce....!!!

Kto si!? Márne pátram v pamäti, kto je na Slovensku tak erudovaný polyhistor! Ako to, že nie si na špičke vedeckého alebo spoločenského života s takými všeobecnými zároveň podobnými znalosťami? Nebudeš ty ten náš večne usmiaty, všetkými milovaný a obľúbený premiér Robinko?

P.S. Ak si dobre spomínam, ( ľutujem, že som si to neuložil ) si nám si pred 2 rokmi ( ak sa nemýlim, lebo čas beží ) sľuboval verejne nejaký fascinujúci, prevratný objav v klamatológii, ktorý nás všetkých pochybovačov presvedčí. Už nastal?
 

 

Pokiaľ ti ide o metrológiu, len som vtedy použil prvosemestrálne učivo zo základov merania a štatistiky. Som rád, že si to pamätáš, je to v histórii, môžeš si to nájsť. Vtedy si sa vydával za "plus/minus pol-dielikového" znalca presnosti merania teplôt a poučoval Lapina, že to čo tvrdí on, nemôže byť pravda. Nakoniec som nadobudol presvedčenie, že si robil maximálne tak elektrikárskeho údržbára v metrologickom ústave a že si na pive občas niečo pochytil od metrológov. Teraz sa vydávaš za energetika, lenže od čias, keď si vymieňal žiarovky v ústave, už nejaký čas pokročil, ale ty stále ospravedlňuješ "kúrenie žiarovkami". Takže nie si ani len ten odborník na energetiku.
Pokiaľ ide o "prevratný objav v klamatológii", tak to bude najskôr jedna z tvojich prekrútených interpretácií, s ktorými tu operuješ ako so zaručenými pravdami a nikto zo súdnych ľudí, sledujúc tvoje zaujatie, ti v tom nechce protirečiť. Zrejme ide o nejaký matný odraz na moje tvrdenie, že tzv. stagnácia rastu priem. glob. teploty za posledných XY rokov sa skončí. A ona sa naozaj skončila, ale ignorant to nechce brať na vedomie, lebo má plus/mínus pol-dielikovú barličku, s ktorou tu skacká ako invalid, čím sa vraciame na začiatok nášho príbehu.

No a stratil som jeden príspevok. Skús sa vyjadriť aj k téme, nerieš mňa a nebuď fas cínovaný.
 

S PVM sme v mnohych veciach na noze,

co ale neznamena, ze neuznam, ked napise dobry prispevok a nedam mu za to K+
.
Napisal hodnotny prispevok bez emocii, ktory ma ovela vyssiu informacnu hodnotu, nez napisany clanok.
Paci sa mi, ze sa kriticky postavil k retorike veduceho vypravy viniaci klimaticku zmenu, ktoru bez zamyslenia prebral aj samotny clanok. Som rad, ze sa v tomto pripade zhodneme, ze pricina bude v ludskom faktore, nie v klimatickych zmenach.
.
Video zamerneho narazu z roku 2010 je naozaj sokujuce (ak by slo o nehodu, neboli by v predu palube cumilovia), za to mal ist niekto do vazenia.
.
Podozrivo znie aj tvrdenie, ze vedecka vyskumna lod pomaha kanadskej pobreznej hliadke rozrazat lady: tych 17 milionov dolarov bolo urcenych na ine veci ako hranie sa na ladoborec.
 

 

Tiez si myslim, ze toto si dobre napisal. Uz aj z dovodu, ze pri citani clanku som mal pocity, ze to cele ako je uvedene nie je v poriadku, ale nechcelo sa mi to dalej skumat. Ze to video vdaka. Otrasne a infantilne! Aspon vidime, ako vyzeraju obcas tie "vedecke" misie. Tie posledne vety o popieracoch si mohol vynechat.
 


Najčítanejšie na SME Tech