SME
Pondelok, 16. september, 2019 | Meniny má Ľudmila

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Vyšetrujú prvú smrteľnú nehodu, šoféroval autopilot Tesly (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

Drahý pán Gigel.

Nesmierne Vám ďakujem za vyčerpávajúci popis tej tragickej udalosti. Vo svojom článku ste vysoko profesionálne opísal čo sa stalo, kde sa to stalo, doložil ste interaktívnu infografiku, citoval výrobcu aj špecialistou na AI a v neposlednom rade pripojil hyperlinkové odkazy na relevantné zdroje.

Drahý pán Gigel, nesmierne ďakujeme a želáme veľa, veľa tvorivých síl Vám a Vášmu kolegovi .kniežaťu Prokopčákovy.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ty si cely "špecialistou". Len znevazovat pracu inych.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

harvi

On sice urobil v tom slove chybu, ale ide o to ,ze ten clanok neopisal tu nehodu. Iba info biely naves a preziarena obloha. Ja si zas myslim ze AI nas uz zacina likvidovat kvoli vlade nad planetou...ale pokrocila..ci? :-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

sem sa predsa chodi clovek len pohadat v rodnej reci.

Stacilo napisal do google tesla accident a uz mi to same dopisalo dead a hned prvy odkaz:

https://www.theguardian.com/te...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ak chceš detaily

o tej nehode, choď na zahraničné weby. Radšej nech pán Gigel napíše 10 stručných článkov ako by mal dopodrobna preskúmavať iba jednu udalosť.
Nájdi si článok v angličtine, tie sú písané pre stá-milionový trh čitateľov.
Slovákov nie je ani 5 milionov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

usetri si kopec casu

ak da desat linkov a link na google translator
a my budeme mat lepsi obsah
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

*** (príspevok porušil KÓDEX diskutujúceho)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Vyvyjaju nieco co teoreticky nie je mozn

e.

Riadenie vozidla potrebuje plnu AI .

Ja naozaj podivne ze to nefunguje .
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

nepotrebuje... si ober ze to uz spravilo niekolko mil km... kolk km si ty najazdil v zivote? a kolko nehod si mal? imho to uz teraz jazdi ako priemerny sviatocny vodic....
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

nekonecna mnozina situacii

Nedaju sa simulovat vsetky situacie a preto sa to bude musiet rozhodovat . A nikto sa nepodpise pod to ked to sa "to" rozhodne zle.

nekonecna mnozina situacii= nekonecny stavovy automat = nemozne, okrem AI
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ani clovek nevie reagovat na nekonecne mnozstvo informacii.. ak raz system funguje lepsie ako clovek tak je rozumne ho pouzit ... zatial co sa tyka smrtelnych nehod je na tom lepsie ako clovek... a to je to co je dolezite

alebo ty by si akoze od toho cakal ze to neurobi nehodu nikdy? a ze sa vzdy najlepsie mozne rozhodne? kedze ani clovek sa nerozhodne vzdy najlepsie muselo by to byt "dokonalejsie" ako clovek a na to si este budeme musiet pockat...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Jasne ze clovek vie reagovat

na vsetko .

Pretoze premysla . Otazka je ci to stihne, otazka je ci sa rozhodne spravne. Otazka je ci ho za to odsudia.

Kto odsudi auto :)

A ked sa bavime o mnozstve situacii teoreticky je to obmedzene na situacie pri premavke . Co je ale zase nekonecne mnozstvo . :D

No a ano musi to byt dokonalejsie nez clovek . V podstate to chybu urobit nemoze!!!! . Co zase len podciarkuje nemoznost celej veci .
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

uz niekolko rokov existuju v psychologii ci technike situacie, ktore nie je mozne vyhodnotit ziadnou AI. jedna z nich je par desatroci stara modelova situacia, ked ide vlak ktory sa neda zastavit a blizi sa k vyhybke. na kolaji pracuje 5 ludi ktori mozno ked do nich narazi zomru a na druhej kolaji 1 clovek, ktory uctite zahynie. prehodit vyhybku alebo nie? to iste ako vyberie automobil medzi zabitim chodca alebo stocenim do priepasti (a ohrozenim a zabitim vodica - majitela?) ak bude soft nastaveny na zachranu chodcov, nevim kto si to bude kupovat, ak bude nastaveny na ochranu vodica, no povedzme si riadne svinstvo. takze ako ? takto bez automatu mne ked vleti pred auto napr. dieta, s kludnym svedomim kvoli svedomiu strhnem riadenie kdekolvek aj do protismeru. hovori sa tomu svedomie. Ake svedomie bude mat AI? strhne riadenie do protismeru alebo priepasti, ked tym dajme tomu na 70% zabije vodica?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

re:

vlak zastavi pred vyhybkou, pretoze bude vediet ze ani jedna moznost nie je bezpecna. Vlak ziska tuto informaciu pretoze ludia pracujuci na kolaji budu automaticky signalizovat, ze vlak tadial nemoze prejst.

BTW: tato technologia sa uz dnes pouziva
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ano a clovek v strese sunda chodcov a este sa aj zabije... ty vychadzas z toho ze clovek sa rozhodne v kritickej situacii racionalne a ze nezazmetkuje a nespravi chybu
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

lol si robis prdel? tz asi nechapes preco sa ludia postavuju pred sud... tam teoreticky nejde o to ich potrestat ale predist takymto situaciam v buducnosti... softwaru je jedno ci pojde do basy alebo nie cize tu sud nema zmysel a preto nemusi ist do basy nikto... basa ma zmysel aby soferi nejazdili rychlo a neboli ozrati atd...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Zatiaľ majú jednu smrteľnú nehodu na 130 miliónov kilometrov. Vo svete je priemer jedna na 60 miliónov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Statisticky je to velmi nespravne tvrdenie.


a) Ked povies priemer za cely svet, tak tam pocitas napr. Indiu, v ktorej zije 17,5 % svetovej populacie, jazdi sa tam v noci vo vsetkych moznych protismeroch bez svetiel a maju 16,6 umrti na 100 000 obyvatelov na rok (na vozokilometre neviem). A Tesla sa tam nepredava. Alebo Cinu, kde je to 18,8 umrti na 100 00 obyvatelov (na vozokilometre neviem). A v minulom roku po prudkom naraste tam mala Tesla len cca 10 % svojich predajov. Naproti tomu napr. v USA je to 10,6 umrti na 100 000 obyvatelov, v Europe 9,3.

Nerozvinute krajiny celosvetovy priemer tahaju dole, kym sa tam ale Tesla nepredava vobec alebo predava len mala cast celkovej produkcie. Pritom v USA/EU je to okolo 1 umrtie na 140 milionov kilometrov.

Ak by sme robili serioznu analyzu, za ktoru aj niekto zaplati, dali by sa dohladat predaje Tesly po svete (aspon na regiony, ked nie konkretne staty) a zistit vazeny priemer podla predaja cez jednotlive krajiny a dostali by sme presnejsie cislo, ale vseobecne mozno povedat, ze Tesla jazdi skor po tych cestach, kde sa ta umrtnost blizi ovela viac tym 1 na 130 mil. km nez 1 na 60 mil. km.


b) Mame len jeden datovy bod, to je statisticka nahoda a nevypoveda to o nicom. Ak o tyzden zramuje kamion Teslu so styrmi cestujucimi, mame zrazu patnasobnu umrtnost, ale to moze byt ojedinela Teslou nijako nezavinena udalost, ktora sa stane raz za dve miliardy kilometrov. Kym nie je dostatocna statisticka vzorka (najazdeny dostatocny pocet kilometrov), tak porovnavat to po prejdeni prave tej jednej priemernej vzdialenosti medzi dvomi udalostami je nezmysel. (Priklad: na rulete bez nuly pada cervena raz za dva spiny. Prides k ruletovemu stolu, posadis sa, trikrat padne cierna. O biase rulety nevies tvrdit vobec nic, sekvencia troch rovnakych farieb je predsa uplne bezna. Hint: Chodte do kasina alebo si zoberte certifikovany RNG s dostatocnou entropiou a zahrajte si system Martingale...).


c) Autopilot je stale experimentalny a je urceny na dialnice s oddelenym stredom, jasne oznacenymi pruhmi, za dobreho pocasia, bez ostrych zakrut. (Ano, niektori to zapinaju na okreskach a v mestach a natacaju si to, je toho plny internet, ale davaju si dobry pozor a nerobi to kazdy.)

Cize ked takto porovnavas umrtia na kilometre, tak vo vseobecnom pomere pocitas kilometre najazdene za hmly, burky, na snehu, v p rdelakove na 3 metre sirokej klukatej okreske typu vlavo strom vpravo utes, v pomere pre Teslu pocitas az na uplne vynimky (ked niekto experimentuje) idealne podmienky...


TL,DR: Ratat priemer krajin, kde Tesla naozaj jazdi, nie cely svet. Prilis mala vzorka. Najazdene km nie su v porovnatelnych podmienkach.


That being said, aj ked to mozno vyznieva proti Tesle, je to len o tom, ze tieto data sa takto absolutne nedaju interpetovat. Samotna nehoda sa vysetri, zbytocne spekulovat (najma kamion prechadzajuci kolmo cez dialnicu - wtf?).
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

V USA je to jedna smrteľná nehoda na 94 miliónov míľ (aj ten údaj ohľadne nehodovosti Tesly mal byť v míľach - 1 na 130 miliónov).

So štatistikou sa dá čarovať ako len chceš. Keď to obrátime a ako "jednotku" zoberieme míľu a pravdepodobnosť smrteľnej nehody na nej, dostaneme štatistiku Tesly so 130 miliónmi údajov. Takýto postup je aj správnejší podľa zdravého rozumu, lebo zmysel má výskyt nejakého javu "na počet míľ". To je už dosť veľká vzorka, nie? Je to ako 130 miliónov hraní rulety a len raz padla čierna.
Keď hrá (šoféruje) človek, padá čierna o trošku častejšie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

"So štatistikou sa dá čarovať ako len chceš."

Neda, pokial sa nedopustis logickeho klamu ci ako sa aktualne preklada "fallacy".


"Keď to obrátime a ako "jednotku" zoberieme míľu a pravdepodobnosť smrteľnej nehody na nej, dostaneme štatistiku Tesly so 130 miliónmi údajov."

a) Preco sa zastavit na kilometroch? Ked pojdes na metre, tak mas zrazu 130 miliard udajov! Ked pojdes na milimetre, tak mas zrazu 130 bilionov udajov! Zdravy rozum!

b) Kazdopadne, bez ohladu na to, ci pojdes az na mikrometre a dalej, pri Tesle mas najazdenych:
208 milionov udajov (prepocet na km)
Pri ostatnych nehodach mas len v USA:
2 700 000 milionov udajov (v km, 2007)

Mozes si to otocit ako chces, ale zanedbatelna velkost vzorky zostava.


"Je to ako 130 miliónov hraní rulety a len raz padla čierna."

Nie. Cierna pada v 1 z 2 spinov (resp. 18/37 s nulou alebo 18/38 s dvojitou nulou, aby malo aj kasino z coho zit). Toto je 130 milionov hrani rulety a padlo cislo mozno 70 000 000, mozno 130 000 000, mozno 220 000 000. Je to ako ked si sadnes k rulete, nula padne v 50-tom spine a budes tvrdit, ze na rulete je patdesiat cisel a mas 50 udajov, ktorymi to podporis!


"Takýto postup je aj správnejší podľa zdravého rozumu,"

'Zdravy' rozum zvycajne produkuje confirmation bias, availability heuristic a dalsie.


PS: Ako sa da otocit to, ze autopilot sa zapina len v dobrych podmienkach?
 

1 2 3 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Tech