SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Roboauto sa zrazilo s autobusom, očakávalo od neho prednosť (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 5 > >>

Hodnoť

zdvorilosť

No, na ceste funguje aj zdvorilosť, ale automat by to nemal mať v programe, mal vyhodnotiť rýchlosť autobusu a svoj čas potrebný na obídenie prekážky. Takto sa správal ako blondína.
 

nejak tak

rychlost 3km/h nepovazujem za dostatocnu na obidenie prekazky vcas
na druhej strane ked uz pustil niekolko automobilov aby ho obislo, tak nemali aj niektore automobily pustit jeho?
myslim ak je prekazka tak by mal platit system zipsovania a nie ze ja budem cakat pol dna kym prejdu vsetky auta, hmm?
 

mozno aj v Emerike

su na tom ako v BA na pristavnom moste smerom z Petrzky! ;-P
 

 

Na Prístavnom moste smerom z Petržky nemáš povinný zips, v tom je ten rozdiel... Nie je tam značka Striedavé radenie, ani prekážka.
Tým netvrdím, že by sa tam zipsovať nemalo, tomu sa už vraví slušnosť nad rámec zákona, ale môžeme diskutovať, či pako v bavoráku či inom nablýskanom fáre s XYZ koňmi pod kapotou, sa môže správať ako idiot a predbehnúť všetkých idúcich predpisovo cez voľný pruh a zaradiť sa v mieste zlúčenia jazdných pruhov pred všetkých, ba priam si to trúbením vynucovať. Ak by predpisy dodržiaval, nepredbehol by ich. Pravda, nemôžeme poznať dôvody konania paka v bavoráku, ale v 99% za tým určite nie je smrteľné zranenie ani pôrod...
 

Prave ze toto je nezmysel

Ten volny pruh je tam na to, aby sa mohol vyuzivat a aby napomahal plynulosti premavky. To, ze sa vodici postavia vzdy ako ovce do jedneho pruhu, je ich problem. Niektori "vychovavaci" sa dokonca postavia do polky volneho pruhu, aby po nom nejaky "nespratnik" nemohol prejst, pricom tak sami porusuju predpisy. Samozrejme, ak nie je predpisane striedave radenie, nie si povinny takeho vodica vpustit do priebezneho pruhu, ale to, ze ten vodic vyuziva volny pruh, ta nema preco hnevat, on tym predpisy neporusuje. Podla mojho nazoru by malo byt striedave radenie predpisane na vsetkych takychto miestach, premavka by bola plynulejsia a vodici kludnejsi.
 

 

aicom sa myli - ten pako v bavoraku ma plne pravo "volnym pruhom" ovce obehnut. ale ma pravdu v tom, ze mu to nedava automaticke pravo na zaradenie, a uz vobec by si to nemal "vynucovatô. na druhej strane slusnost kaze v takej situacii vodica pustit, aj ked to nekaze dopravny predpis. podla mna by mal.
trochu ina situacia je na moste snp, kde "volny" pruh odbocuje vpravo (resp. rovno len autobusy smu). tu sa ti obiehaci vpravo spravaju bezohladne - ta uprava je tu preto, aby upchata staromestska neblokovala prave odbocenie, aby sa z nabrezia na staromestsku dalo zaradit a aby boli autobusy aspon trocha zvyhodnene. jazda cez autobusovy pruh sa tu vsak toleruje, policia sa tvari ze to nevidi...
ale spat k robouattu. tie drcnutia zozadu jasne ukazuju chybu softveru. treba ho preprogramovat tak, aby na oranzovuci zaciatok cervenej nezastavoval, ale dupol na plyn. "zivi" vodici zjavne nie su zvyknuti na dosledne dodrziavanie predpisov... ;-)
 

mas uplnu pravdu

ale je tu aj nieco ako slusnost, ak viem ze tam je zapcha vzdy na tom mieste, snazim sa ju plynulo prejst, a najlesie cez zipovaci system, idealne je ak sa dodrziava aj slusnot kdo prvi pride moze sa prvy zaradit... pretoze ak pride pak.o na bmw a vsetkych trhne a v 85 prednbehne 3 auta a tam sa zacne tlacit je to este ok, ale predstav si ze tam pride 10 takychto aut... ako to mopoze tej zapche? takymto spravanim len spravia vecsiu zapchu....

na druhej strane je aj problem ze lida v hlanom pruhu sa tvaria ze ten pripajaci neexistuje a tak auta z pripajajuceho pruhu sa vecsinou nemaju kde zaradit... lebo im nesravia miesto...
 

Suhlasim s vami oboma, len

dodam, ze ja nemam problem s tym, niekoho pustit, ked sa chce zaradit, pokial sa nesprava ako dement, zasadne nepustam tych, ktorym nestaci obehnut cez volny pruh vsetkych a este zajdu aj na zebru a preraduju sa cez plnu ciaru, tam uz idem na svojom starsom aute (musim kupit nove, kua) kludne do rizika, zrazky a nepustim, ani ked sa tlaci. Co mi este lezie na nervy je, ak sa ja idem zaradit do priebezneho pruhu na dialnici a idem az na zaciatok prerusovanej, pricom "nedockavec" za mnou sa uz radi cez plnu, to sa mu tam tiez pichnem, lebo viem, ze v pripade nehody by bol na vine on. No a samozrejme, osobitna kapitola su "setrici smeroviek", resp. prstovych klbov. To by som vrazdil...:)
 

to je klasika co pises

trochu slusnosti a ohladuplnosti by nezaskodilo... ale to od niektorych vodicov asi tazko ockavat.

Mne sa tiez velmi paci a to uz niekedy zacinam trubuit, ked niekdo na velkom aute sadne do auta zacne telefonovat a pritopm cuva... nie aby si to dal na hlasito alebo pockal kym vycuva a potom volal ale presne v momente cuvania, cize mu to trva asi 3x tolko... zasadne toto vidim na velkych mega SUV autach, asi si nekupili hands free alebo nevedia si sparovat telefon.
 

Poznam dost miest

kde je jasne vyznacena hlavna a vedlajsia cesta a nie su tam semafory ale v praxi to funguje tak ze ak sa na vedlajsej vytvori dlhsia kolona tak vodici na hlavnej ktori tiez idu v nepretrzitej kolone ich dobrovolne pustaju, vacsinou tak kazde druhe auto ale samozrejme nerobia to vsetci, ziadny predpis im to neprikazuje. A casto to ze niekoho pustia signalizuju bliknutim alebo jednoducho gestom ruky. A rad by som videl ako by to fungovalo keby boli vsetky auta riadene len softverom. Asi by sa ti na vedlajsej na hlavnu nikdy nedostali. lebo ti na hlavnej by ich ignorovali.A ak by aj nahodou nejake auto na hlavnej zastalo, tak ti na vedlajsej by asi nepochopili ze ich pusta lebo by mali naprogramovane ze smu ist az ked je hlavna cesta volna. Alebo by to dopadlo ako v tomto clanku. Nic proti pocitacom, ale je vela situacii, ked aj kyvnutie ruky, hlavy alebo aj zatukanie na celo je jasny signal pre cloveka ale nie pre pocitac, nepochybne by vzniklo mnoho tazko riesitelnych situacii ktore pri riadeni aut ludmi nevznikaju.
 

Jednoduche

Ak by boli vsetky auta riadene softwarom, tak by nemali vobec ziaden problem sa na danej krizovatke dohodnut a nemuseli by si ani blikat :D
 

A pravne otazky vyriesi prvy sud.

...doteraz o zodpovednostiach filozofovali len pisalkovia a ini "nezavisli" (lebo od nich nic nezavisi :-)

...teraz mozno pride prvy sud - co pri u.s. pravnom systeme znamena, ze sa to vyriesi raz a navzdy

V tom pripade to mozno aj urychli nastup automatov na cesty :-)
 

 

Zakony, ktore riesia tuto situaciu existuju. Nevravim, ze legislativa v tomto smere nepotrebuje napredovat, ale to nie je nic neocakavane. Toto nie je zdaleka prvy robot, a urcite nie prvy, ktory sposobil nehodu. To, ze tym robotom bolo auto, nic zavratne nemeni.
 

 

Neviem o pripade kedy by doslo k tomu ze zariadenie funguje presne tak
ako bolo nadizajnovane a napriek tomu sposobilo nehodu.
Viem o pripadoch ze napriklad piloti lietadla necakali co spravi automatika a preto sa stala nehoda. Ale tieto nehody boli vzdy v situaciach ked spravila chybu aj obsluha alebo necakane spravanie automatiky bolo sposobene nejakym inym technickym problemom (vadny vyskomer...).
Ak ty o nejakej takej nehode vies a vies ze sa to dostalo na sud, tak daj prosim link, rad sa nieco nove dozviem.
Nehody sposobene pokazenym zariadenim (napriklad nefunguje brzda na vytahu) a podobne nie su z tejto kategorie, lebo v nefungujuca brzda = porucha,
ale roboauto nemalo ziadnu poruchu a napriek tomu sposobilo nehodu.
 

Ja naopak dufam,

ze prvy velky sud raz a navzdy (alebo aspon do konca mojho zivota) zamedzi blbost ako autonomne auta.
Ved to nefunguje ani u vlakov, kde je rozhodovanie radovo jednoduhcie - kolaje su dane, mali by byt zname polohy kazdeho vlaku a napriek tomu sa stavaju nehody.

A treba si uvedomit aj to, ze pocitac nikdy nebude mat pud sebazachovy (aj keby sa nam to snazili vyrobcovia nahovorit). Auto bez sofera (ale aj lietadlo bez pilota na palube ci vlak bez rusnovodiva v rusni) znamena, ze tam nie je nikto, kto moze auto riadit a zaroven mu velmi zalezi na tom, aby to on sam prezil. Do takeho auta by som naozaj nerad sadal.
 

 

Kedysi pred autami museli ist bezci a mavat cervenou zastavkou a dnes to uz nikoho nenapadne.
Ale pokrok nezastavis.
O par rokov budu roboauta radovo bezpecnejsie ako ludsky soferi.
Nebudu bezchybne, ale budu bezpecnejsie ako ktorykolvek bratislavsky taxikar, takze aj ty si do nich rad sadnes.
 

 

co myslis. co robi vodic metra v Prahe???
skoro nic...
prazske metro je napriklad plne automatizovane...
myslim ze nebude jedine...
 

hm, neviem... a co napr. Cernobyl?

V cernobyle odvesili automat a nepomohol ani pud sebazachovy - zahucali prakticky vsetci
...a dalsich >100tis ludi sa muselo stahovat ..a to dost nalahko.

Ide o to, co je vacsie riziko: masina alebo ludsky faktor?
...sadne si tam ozraty borec a pud sebazachovy je ta-tam...
...(alebo staci pisat SMSku? :-)
...alebo tomu zacne velit sebaisty, autoritativny karieristicky kreten (ako bol Djatlov v Cernobyle) a je tu nehoda, aku by ziadny automat nenamrvil.

Este je tu dost dlha cesta...
...denno-denne sme svedkami ako mrzne pocitac, ako 'funguje' rozpoznavanie hlasu, pismen alebo predmetov a ako napr. inteligentny system odhalovania teroristov (z mimiky pohybu) na letiskach oznacil za teroristu skoro kazdeho :-) .....
...to trochu podpokava doveru v tieto masiny

Ale uz dnes je kopec veci, na ktorych zavisia zivoty ludi automatizovana a ani netusime, ktore systemy to su a ze sa s nimi rapidne zvysila spolahlivost.

Ja som skor presvedceny, ze je len otazkou casu, kedy sa taky system stane podstatne bezpecnejsim ucastnikom premavky ako clovek.

Titanic ... Niekedy je aj pud sebazachovy kontraproduktivny:
...keby sa nesnazili vyhnut ladovcu, ale by to don rovno napikovali, tak je velmi pravdepodobne, ze by to vsetci prezili.
...znicili by len spicaty predok lode (tzv. predny kolizny priestor) a mozno za nim jednu komoru ... lod sa vedela udrzat na hladine so zaplavenymi 4-mi
...a tiez je otazne, ci by sa nerozhodli skusit ho oboplavat aj keby jasne vedeli, ze sa to neda: s pudom sebazachovy, sa bije napr. aj snaha predist 'trestu' ... napikovali by to do ladu, zdemolovali by predok, poriadneby ich pokefovali, uz by si nestrkli... neskusime to radsej? mozno sa presmykneme a nebude pru*er... Automat by v tomto pripade nezavahal a nehazardoval

..hadam netreba byt tak skepticky.
 

 

Kazdy den sa stane dost prikladov na to, ako soferi s pudom sebazachovy robia velmi kriticke rozhodnutia.
 

bolo to na dialnici a tam sa pustat

druheho moc neda ked ide za tebou v tvojom pruhu viac aut.Vyzera ale ,ze autobus ho pustal a googleauto to neskoro rozpoznalo a predsa vyrazilo .Inac zodpovedny je ten vodic ako keby bol s autoskolou mal softwer upozornit.
 

1 2 3 4 5 > >>

Najčítanejšie na SME Tech