Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Objavili signál z inej galaxie? Vysvetlením je záhadný pulzar (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

Niečo mi nesedí

Jednu vec som nepochopil. Pulzar má údajne len 1700 rokov a je vzdialený 163 tisíc svetelných rokov. Ak je toto pravda, ako je možné, že ho teleskop zachytil? Je nejaké žiarenie, ktoré je takmer 96x rýchlejšie ako svetlo???

Asi myslia nasich pozemskych 1700 rokov. Vek bez pripocitania vzdialenosti sv. rokov.

Nie, je to určite chyba. Svetelný rok je vzialenosť, ktorú svetlo prejde za jeden rok. A keďže zatiaľ vychádzame z toho, že nič nie je rýchlejšie ako svetlo, potom v prípade, že spomínaný pulzar má len 1700 rokov by ho teleskop mal šancu "uvidieť" až za 163000-1700 rokov. Ak tým mysleli, že žiarenie ktoré zachytili má 1700 rokov, tak to by znamenalo že samotný pulzar má 163000+1700. Ale je to vlastne jedno, článok je o inom:)

Prečo by to tak malo byť?

Vychádzaš z inej definície toho, čo je "teraz". Rovnako dobre môžeš povedať, že "teraz" je to, čo práve vidíš. Dokonca to má výhodu, že sa tým vyhneš takýmto sporom :-)

Druhá vec je, že pri žiarení sa nedá hovoriť o "veku". Pre fotóny (a čokoľvek, čo sa hýbe rýchlosťou svetla) čas neplynie, všetko sa odohráva naraz a v tom istom mieste.

Nie, mne je úplne jasné, že nikdy nevidím to čo je práve "teraz". Že zelenú na semafóre vidím o nejakú tú 1,6 x 10-8 sekundy neskôr ako tá zelená skutočne zasvietila. Je to celkom fajn cvičenie na uvedomenie si relativity tej našej reality:)

A druhá vec, je mi aj jasné, že ti fotóny, ktoré dopadli do šošovky teleskopu nemali žiaden vek, ale je mi aj jasné, že kým oni nezostarli, pulzar už mohol dávno zaniknúť.

preto

ked sa chces vidiet mladsi, daj si od seba dalej zrkadlo;

Teleskopom sa pozeráme na obraz pulzaru tak ako vyzeral pred 163 000 rokmi, keď mal 1700 rokov.

Vdaka za tuto jednoduchu vetu, uz tomu rozumiem. Nick ti presne sedi :)

No, veď to som si myslel, takže v článku by bolo vhodné nepísať, že pulzar má 1700 rokov, ale že pozorujeme pulzar vo jeho veku 1700 rokov. Lebo v skutočnosti má 164700 rokov:) Dík

ako sa pocita vek?

Podobne ako Michal_V, to by aj mna zaujimalo, ako sa pocita vek vesmirnych telies, ktore su tisice svet . rokov daleko od nas, ale su stare len 2000 rokov. Ako sa to vypocita?

a

pocul si uz ze pozorovali galaxiu vzdialenu napr. 10mld. svetelnych rokov?
podla toho kolegu hore ked je taka vzdialena tak svetlu trvalo 10mld. rokov kym prislo, navyse ta galaxia musi mat teraz min. 10mld. rokov aby vtedy davno mohlo od nej to svetlo byt vyziarene, takze podla analogie by mala mat dokopy vyse 20mld. rokov? ;-)

Ved preto sa pytam ako to je a cakam odpoved, nie zmurkajucich nicnevysvetlujucich smajlov... Neva, kolega hore to vysvetlil.

okrem smajla som pouzil aj nespravnu analogiu, ale to len v duosledku toho, ze som nechapal co na tom nie je niekomu jasne, ano, je to jednoduche;

Inymi slovami: moja otazka bola taka blba az ti z nej rozum zastal :))) tak sa ospravedlnujem :)

To je kravina čo hovoríš. Najstaršie svetlo ktoré myslím bolo pozorované malo nejakých 13,7mld rokov, to ale neznamená, že to, čo to svetlo zobrazilo má teraz 2x13,7mld rokov:) Vysvetlením je to, že podľa posledných vedeckých teórií vesmír už ako nekonečný vznikol. Nevznikol so singularity ako sa dlho predpokladalo, ale "objavil sa" už s prívlastkom nekonečného priestoru. Preto ak pozorujeme galaxiu vzdialenú 10mld sv, rokov, znamená to, že svetlo jej obrazu v našom vnímaní času letelo priestorom 10mld rokov, čiže pozeráme sa do minulosti pred 10mld. rokmi. Ten obraz neohovorí nič o súčasnom stave tej galaxie. Tá galaxia mohla zaniknúť pre 9,99 milardami rokov, ale jej zánik uvidíme až o 0,01 mld rokov:) Zjednodušene povedané, všetko čo pozorujú naše vesmírne teleskopy je ďaleká minulosť. Nevieme nič o súčasnom stave vesmíru okolo nás.

suhlasim

uz vyssie som uviedol ze nespravne som pochopil z tvojich prispevkov co povazujes za problem a nasledne som pouzil nespravnu analogiu;
ale vesmir zo singularity nie je tymto vyluceny, vdaka vseliakym rozpinaniam a inflaciam to svetlo by aj tak malo dost casu na cestovanie;
a na rozdiel od casu (veku) je v tejto oblasti vaecsi problem so vzdialenostami, to co preslo svetlo sa asi nebude zhodovat s tym ako daleko bol zdroj v case vyziarenia, ale to uz je dost komplikovane :-)

62x za sekundu

Pulzar by sa otacal 62x za sekundu, keby neplatila vtr. Pulzar sa otaca vzhladom na svoj cas relativne kludnou rychlostou, ale v dosledku zakriveneho priestorovasu tam cas plynie rychlejsie ako u nas. Navyse jeho povrch sa v dosledku vtr pohybuje inou rychlostou ako jadro, preto ma extremne magneticke pole.