Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený
Táto diskusia je moderovaná. Nové príspevky sa zobrazujú až po schválení moderátorom diskusie. Viac informácií

Vedci možno narazili na prvý dôkaz paralelných vesmírov (Späť na článok)

by mohla fyzika fungovať inak

To by chcelo nejaký príklad. Tma sa dá zacloniť ako u nás svetlo? Hmota je odpudzovaná a odpudzovanie rastie zmenšovánim vzdialeností? Svetlo má inú rýchlosť? Jadra lietajú okolo atómového obalu?

mal si v case inflacie preskocit do inej bubliny

To funguje aj v našom vesmíre. Svetlo je vlastne iba vlnenie. Ak teda vytvoríš svetelnú vlnu s opačnou amplitúdou, dve vlny sa navzájom vyrušia a vznikne tma. Na tomto princípe fungujú tzv. tmelivky.

vieme, že fyzika funguje inak

Je hmota, ktorá existuje, ale nie je ju vidieť (tmavá hmota), je sila, ktorá pôsobí proti gravitácii a odpudzuje hmotu (tmavá energia) a to odpudzovanie rastie(!) so vzdialenosťou (vzdialenejšie hmoty sa odpudzujú viac ako bližšie). Iba 5 % nami pozorovaného vesmíru funguje podľa fyziky, ktorú teraz poznáme, vrátane tej relativistickej.
A koľko percent tvorí nami pozorovaný vesmír z celého multiverza, to sa ani odhadnúť nedá.

navyse este aj z tych 5% pozorovatelnej (baryonovej) hmoty podla astronomov "chyba" polovica (nevieme ju pozorovat), co je dost velky problem.

To je ako z Čiernych barónov

Ty vieš úplne presne niečo čo nevie nikto. Nikto nevie aký majú vzťah sily silnej a slabej interakcie, el.magnetizmus a gravitácia. U gravitácii sa hypoteticky predpokladajú gravitóny, ktoré tú silu sprostredkovávajú ale nikto ich ešte neobjavil a nedokázal. Používame kvantovú fyziku na popis mikrosveta, počítame ale nikto nevie ako to funguje! Čiže o podstate vecí sa vie veľmi málo a ty tu hovoríš o nejakej novej tmavej hmote. Prosímťa väčšinu hmoty nieje vidieť čo to je za kritérium? Veď hmota može byť a) veľmi ďaleko, preto ju nevidíš b) môže byť niečím zakrytá c) má formu ktorú nieje vidieť napríklad žiarenie určitej vlnovej dĺžky, plyny, číre kvapaliny alebo len atomy. Naša Fyzika funguje všade, problém je že nie všade sú rovnaké podmienky a niektoré sa nedajú predvídať či ich ani nedokážeme pochopiť napr. čo sa deje v čiernej diere? preto našu fyziku tam nevieme implementovať či ju prispôsobiť daným podmienkam. Tak je to aj s paralernými vesmírmy, veď mi iba veľmi čiastočne chápeme ten náš ako budeme vedieť, že to čo sme objavili je paralerný vesmír?

Aký majú vzťah sily medzi sebou - to nie je potrebné vedieť na to, aby sme popísali ich účinky a fyzikálne zákony, ktoré o nich platia. Napr. nepotrebujeme poznať "gravitóny", aby sme napísali Keplerove zákony, alebo Všeobecnú teóriu relativity. To je jasné, nie?

"väčšinu hmoty nieje vidieť čo to je za kritérium"
Nie je vidieť našimi metódami. Nie som fyzik, dôvody nepoznám, ale fyzici hovoria, že táto hmota nie je tvorená "atómami", resp. nie je tvorená baryónmi. Preto "nie je vidieť".

Sám hovoríš, že niekde sú také podmienky, čo "ani nedokážeme pochopiť". To je inými slovami povedané, že naša fyzika tam nefunguje.

Však v pohode

ide mi o to, že nepoznáme kopec vecí s ktorými sa bežne stretávame, ako napríklad oná gravitácia. Zrazu však niekto mirnix dirnix začne točiť o niečom takom vzdialenom ako paralerný vesmír , veď ani nedokážeme povedať ako by taký vesmír mal vyzerať, prečo niekto s takou teóriou uvažuje. Napríklad teória strún má riešiť problémy s energiou a čo rieši paralerný vesmír? Je jednoduché vymyslieť si niečo a obecne o tom vykladať a tváriť sa ako že je to vedecká téza a potom napísať o tom článok. Je to ako keď SME písalo o prekonaní rýchlosti svetla, pričom si neuvedomovali, že ak by to bola pravda potom celú našu fyziku môžu spláchnuť do hajzlíku.

S týmto súhlasím. Paralelné vesmíry patria zatiaľ skôr filozofom ako fyzikom. Aj mňa prekvapilo, s akou ľahkosťou a samozremosťou sa v článku píše o "priestore medzi paralelnými vesmírmi" a ich "zrážkach". Je to smiešne.

to vies,

alebo sa domnievas?

To všetko viem, vrátane toho, že sa to ani odhadnúť nedá.

podla mna pojmom "ina fyzika" sa rozumie ine vlasnosti zakladnych stavebnych castic hmoty nasho sveta: ina hmotnost, iny naboj, iny spin atd. Tym vzniknu ine vlastnosti hmoty, cize ina fyzika.
Pripadne kompletne iny paralelny vesmir zlozeny z anticastic, aj ked vtedy paradoxne, budu platit presne tie iste vlasnosti hmoty ako v nasom vesmire.

toto tvrdenie nemá logiku,

pokiaľ sme to schopní vnímať, tak to nemôže byť paralelný vesmír, ale náš.

Ale no tak. Iba toť teraz sme ho možno objavili a hneď si ho privlastňujeme?

Pre upresnenie:

škvrny o 4500 krát jasnejšia je 4501 krát jasnejšia. :-)

červený trpaslík

a pritom stačilo pozerať seriál Červený trpaslík