New York 15. mája (TASR) -
Podiel firmy na domácom trhu klesol v 1. štvrťroku tohto roka medziročne o 25 %, zatiaľ čo jej juhokórejskí rivali Samsung Electronics a LG Electronics zaznamenali rast o 21 %. Rovnako aj americký konkurent Apple zaznamenal rast svojich iPhonov, dodal analytik IDC Ramon Llamas.
Pri takomto vývoji firma, ktorá pred 25 rokmi stála na začiatku vzniku trhu mobilných telefónov, príde v USA o prvenstvo do konca roka 2008. To je pritom podľa Llamasa jediný trh, kde ešte stále vedie.
Zákazníci v Európe a Ázii už skôr prešli na mobily s dotykovým displejom od LG Electronics či na mobily od fínskej Nokie ponúkajúce satelitnú navigáciu. To všetko spôsobilo, že za minulý rok klesol predaj mobilov od Motoroly vo svete o 33 %. Teraz sa pripojili aj USA.
"Ani americký trh, ktorý je pre firmu základom existencie, už nie je schopný riešiť jej problémy," povedal Llamas. "Časy sa zmenili a mobilný telefón už nemôže byť iba obyčajný telefón ako kedysi. Samsung a LG Electronics prišli na trh s novými výrobkami, ktoré tento trend kopírujú a získali si mnohých amerických zákazníkov. Motorola, bohužiaľ, na tento vlak nenaskočila," dodal.
V 1. štvrťroku 2007 kontrolovala Motorola 37,7 % amerického trhu, zatiaľ čo Samsung 16,6 % a LG Electronics 16,3 %. Tento stav sa však podľa všetkého čoskoro zmení, pravdepodobne v 2. polroku tohto roka, povedal analytik Strategy Analytics Neil Mawston.
Na zmeny vo firme tlačí aj vplyvný investor Carl Icahn, ktorý kontroluje časť jej akcií. Práve v dôsledku jeho tlaku výkonný riaditeľ Motoroly Greg Brown v marci oznámil, že firma oddelí stratovú divíziu mobilných telefónov, aby sa mohla lepšie sústrediť na ziskovejšiu produkciu set top boxov, 2-way rádií a zariadení pre bezdrôtovú komunikáciu. Divízia telefónov totiž od začiatku roka 2007 stratila už 1,5 miliardy USD (30,82 miliardy Sk). Napriek tomu chce posilniť aj tento biznis a v budúcom roku uviesť na trh mobily s najmodernejšími prvkami.
Informovala o tom agentúra Bloomberg.
(1 USD = 20,549 SKK)