SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Od jedna po desať: päť čísel a čo o nich (asi) neviete (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

*** (príspevok porušil KÓDEX diskutujúceho)
 
Hodnoť

 

pekny clanok, iac detailov prosim
 
Hodnoť

:)

Kto vysvetli, preco nie je ziadny rozdiel medzi suctom a sucinom?
Priklad1: 2+2=2*2
Priklad2: 1+2+3=1*2*3
A skuste si do 8 miestnej kalkulacky natukat 9999999,9+0,1 a po vysledku 10000000 zase odpocitajte -0,1 a ak vam nevyjde zase 9999999,9 tak ju chodte reklamovat, ze nefunguje :)
 

 

Čo je to za otázku. Rozdiel nie je, lebo dávajú rovnaký výsledok.
 

 

Robim si len prcu. Samozrejme, ze nemyslim vazne tie otazky, vsak preto mam tam hore a dolu smajliky :)
 

 

takto sa správa každá kalkulačka, nech zobrazuje čísla na 8, 10 alebo 12 miest.
ide o obmedzenie techniky, dôjde k preplneniu buffera.
Problém by nevznikol, keby kalkulačky vnútorne používali o jedno miesto viac, teda keby pracovali na 9 miest (resp. 11 a 13)
 

 

Nesprava sa tak kazda kalkulacka. Napriklad Tesla MR 609 sa sprava ako pises - ma vnutorne este o jedno cislo viac a tak pocita spravne.
 
Hodnoť

K dispozicii bola aj algebra.

"Presnejšie, ako pri danej veľkosti kocky rýchlo nájsť dĺžku hrany ďalšej kocky, ktorej objem bude dvojnásobný.
...
Nezabúdajme, že pri antickom prístupe k matematike ste na riešenie takejto úlohy mali len kružidlá, pravítka a možno tak pieskový bazén."
.
Toto nie je pravda, k dispozicii bola aj algebra. Problem bol v tom, ze pouzivali iba racionalne cisla (podiel dvoch celych cisiel). Ked zistili, ze nieco tak jednoduche ako odvesna pravouhleho trojholnika s jednotkovymi stranami sa neda vyjadrit (racionalnym) cislom, zavrhli algebru ako zlu a zacali pouzivat iba kruzidla a pravitka.
.
Takze k dispozicii bola aj algebra, len sa nepovazovala za spravnu.
 
Hodnoť

 

U té √2 zapomněl autor napsat že je důležitá při výpočtech v elektrotechnice.
 

 

Chtě jsem napsat u té odmocniny ze 2
 
Hodnoť

 

V jednej televíznej reportáži ukazovali zábery z (Gréckej) dediny v ktorej sa narodil Pytagoras. Dedinčania naň boli veľmi hrdí a pritom uvádzali rôzne legendy z jeho života. Na otázku reportéra čo poznajú Pytagorovu vetu, zasmiali sa a hovorili, že Pytagoras povedal veľa viet, kto by si ich všetky pamätal. Skrátka a dobre nevedeli to najdôležitejšie, čo Pytagoras splodil.

Pytagoras v skutočnosti splodil (odhalil, ale následne utajil) prvú matematickú chybu, čím odňal matematike svätožiaru absolútnej dokonalosti. (A samozrejme bol z toho zúfalý, preto sa nikdy neoženil.)

Aby som bol presnejší, Pytagoras vytvoril prvú duálnu matematickú poučku, ktorej výsledok je, i nie je pravdivý. Tá dualita jedného matematického výsledku je opísaná práve v „slávnej“, ale nie vždy pravdivej
Pytagorovej vete: (a.a) + (b.b) = (c.c)

Dokonalosť matematiky o.i. spočíva aj v tom, že ak vynásobíme dve druhé odmocnín jedného čísla medzi sebou, (keď umocníme na druhú, druhú odmocninu čísla) tak dostaneme neodmocnené číslo.
Napríklad: 9*-2 = 3; 3*2 = 9;

Táto dokonalosť matematiky je v prípade Pytagorovej vety „fuč“.
Pre prípad trojuholníka (2.2) + (2.2) = 8; Pytagorova veta neplatí, presnejšie neplatí absolútna presnosť tohto matematického výsledku (neplatí uvedená rovnosť), lebo neexistuje také presné (konečné) matematické číslo, ktorého druhá mocnina by mala hodnotu čísla (8). Neexistuje štvorec o ploche (8). Najbližší štvorec je o ploche (9).

Ale zato pre prípad trojuholníka (3.3) + (4.4) = 25 Pytagorova veta platí s absolútnou presnosťou, lebo číslo 25 je druhou mocninou jeho druhej odmocniny, čiže druhou mocninou konečného čísla (5).

Pytagorova veta teda aj platí, aj neplatí s matematickou dokonalosťou, akou je napísaná, teda s rovnosťou pravej a ľavej strany rovnice. (V drvivej väčšine prípadov neplatí.)

Kto prepadol z matematiky, môže s úspechom žalovať učiteľa matematiky za to, že on ho dopredu ho neupozornil na to, že Pytagorova veta nedáva vždy presné výsledky, teda že Pytagorova veta nie je vždy pravdivá, že ona je mnohonásobne nepravdivá ako pravdivá.

V skutočnosti dali by sa uviesť viaceré matematické nezmysli, ktoré sa na školách a univerzitách SR vyučujú ako absolútne matematické pravdy, ktoré ale mozog normálneho človeka inštinktívne odmieta akceptovať, čoho výsledkom je to, že matematika je najťažší predmet vyučovaný na školách a univerzitách SR, lebo nič nie je ťažšie pre normálneho človeka, ako pochopiť nezmysly. (Hlavne matematické super nezmysly.)

GRSc. Alexander JÁRAY.
 

 

Choď preč. Tvoj trolling už dávno nikoho nebaví.
 

 

Nerozumiem tomu co ste napisal: 9 krat -2 nie je 3, ale -18. Ak ste myslel 9 na -2, tak to tiez nie su tri ale 1/81. Preto mi pointa vasho prispevku trochu unika. 9 na 1/2, resp. druha odmocnina z 9, je 3. Urcite nemozem suhlasit s tvrdenim "Pytagorova veta teda aj plati, aj neplati s matematickou dokonalostou akou je napisana, teda rovnostou pravej a lavej strany rovnice" Pytagorova veta strucne a jasne PLATI. A to vzdy. Vas priklad, ktory ste dal ((2x2) + (2x2) = 8) je toho jasnym dokazom. Prava a lava strana sa predsa rovnaju :) Vase cislo c je v tomto pripade "dvakrat druha odmocnina z dva". Ak ste myslel to, ze v starobylom grecku by sa im asi takyto (iracionalny) vysledok cisla c moc nepacil, tak s tym dokazem suhlasit, no napriek tomu Pytagorova veta plati a vzdy platit bude :)
 

 

Nic si z toho nerobi, JARAYovi nerozumie nikto...
 

nie som matematik.

ja mu davam K+ , za snahu.

v dejinach bolo prilis vela prikladov ked vacsina zavrhla jednotlivca a po (stovkach) rokoch sa ukazalo, ze on mal pravdu.

Jaray vo svojom prispevku chcel povedat asi to, ze druha odmocnina z dvoch je (iracionalne) cislo ktore neviete napisat na papier A4, lebo sa vam tam nezmesti. a teda ked to cislo z napisane na papieri umocnis na druhu, vysledok nebude presne 2, lebo vela desatinnych miest ti chýba.
v podstate ma pravdu.

ale nie som matematik, iba pouzivam intuiciu.
 
Hodnoť

ko to je ?

Traja študenti študenti si kúpili spoločne za 30 € kalkulačku. Každý dal 10. Po ich odchode si predavač uvedomil, že kalkulačka stojí len 25 a preto poslal učňa s 5 € za nimi. Nemali sa ako podeliť, tak každý zobral jedno euro nazad a učňovi dali 2 eura na zmrzlinu. Takže neplatili po desať, ale po deväť €. Perpetum debile je v tom, že 3x9=27 plus 2 učňovi =29. Kde je to jedno € ?
 

 

Som rad ze sem chodia a j deti zo zakladnej skoly.
 

 

Ale kalkulačka stála 25. 30-27+2=5. 25+5=30
 

 

Konecny prispevok kazdeho z nich bol ale 28/3 a nie 27/3, ako sa nas uloha snazi oklamat. Sice dostali euro naspät, ale stale si k vyslednej cene, ktoru kazdy z nich zaplatil, musia pripocitat rozdelenu stratu z tych 2 eur. (10-2/3)*3 + 2 = 30
 


Najčítanejšie na SME Tech