SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený
Táto diskusia je moderovaná. Nové príspevky sa zobrazujú až po schválení moderátorom diskusie. Viac informácií

Všetky vitamíny od A až po K. Ktoré potrebujeme a ktoré nám škodia (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

U niekolkych latok som sa docital, ze vegetariani a vegani mozu mat problm s ich nedostatkom. Tak to mi tento sposob stravovania nepride nejako zdravy.
 

 

Som vegan uz skoro 2 roky a je pravda, ze na niektore vitaminy a mineraly moze byt veganska strava chudobna. Tu vsak ide o iny problem...Nemozes vyhodit zo stravy maso, mliecne vyrobky, vajcia a nicim ich nenahradit.Do stravy som pridal riasy, rozne semena a orechy, tempeh, tofu, hromadu strukovin.
Jediny vitamin/mineral, ktory sa nenachadza v cisto rastlinnej strave je B12. Ten v malom mnozstve produkuju bakterie hrubeho creva a tam sa aj vstrebava do tela. Telo ma urcitu zasobu B12 a ta vydrzi aj roky. Ocakavam, ze bakterie vyhlasia poplach a zacnu B12 produkovat ovela viac. Ak nie, jedna tabletka tyzdenne ma nezabije.
Dolezite su hlavne orechy a semena, tie su povazovane za maso vegetarianov a veganov. Na mineraly su skvele riasy, to je taky filter oceanu, ktory hromadi vela mineralov. Velke plus je, ze obsahuju jod, ktoreho zvyknu mat ludia v tychto koncinach nedostatok, lebo sa hojne vyskytuje hlavne v daroch mora.


Ked uz sme pri tom veganstve, spomeniem najlepsie veganske zdroje tychto vitaminov a mineralov:
A - sladke zemiaky, mrkva, salat
B1 - slnecnica, orechy, psenica
B2 - tempeh, soja, spenat
B3 - arasidy, huby, slnecnica
B6 - slnecnica, pistacie, banany
B9 - strukoviny, salat, brokolica
C - paprika, kiwi, pomarance
D - slniecko :)
E - slnecnica, mandle, rastlinne oleje
K - listova zelenina, bylinky

Zelezo - tekvicove semeno, orechy, horka cokolada, sezam
Zinok - melasa, tekvicove semeno, orechy
Vapnik - mak, tofu, orechy
Horcik - orechy, strukoviny, horka cokolada
 

mňa by zaujímalo ako je to

s predpisovaním vitamínov u lekára
- ešte sa mi nestalo, že by mi lekár pred napísaním vitamínu robil test na to, či mi vitamín chýba
- lekár mi napísal E vitamín a K vitamín bez merania
?

Je to OK?
 

 

Podľa mňa je to ok, ono totiž nedostatok konkrétnych vitamínov sa prejavuje nielen pri meraní nejakým testom, ale aj fyzicky a dobrý lekár tieto prejavy vidí.
 

 

Ked sa hlasis k vojakom, tak mas nejake vstupne testy a tam sa dostatok/nedostatok vitaminov a mineralov zistuje cez pecenove testy.
Moj lekar mi tiez povedal, ze je viac-menej zbytocne robit tieto testy beznemu cloveku, lebo ak nejaky nedostatok mas, hned sa to prejavi nejakou chorobou. Tie choroby smrtelne nie su, pripadne by si to musel velmi dlho ignorovat, aby sa ti nieco stalo. Aspon tak som to pochopil.
Ja osobne som si ziadne vitaminy nedaval predpisovat u lekara. Ked som nieco chcel, kupil som v lekarni. Chodim darovat krv, tak by mi snad povedali, ze mi nieco chyba.
 

 

A prečo si sa stal vegánom? Fakt by ma zaujímala motivácia niekoho sa ním stať (bez irónie).
 

(:

to aj mna zaujima, teda okrem tej stravovej casti. veganska a vegetarianska strava je fakt chutna a ked som mal obdobia, ked som ju len tak, z chuti a potreby vypnut od masa praktizoval, citil som sa fakt dobre (: zabijackova slaninka ma sice vcera potesila ale treba si dopriat tieto ich recepty - su fakt vyborne:)

inak, ja istym sposobom chapem veganov - z moralneho hladiska je to ista forma vlastneho protestu proti podmienkam v akych ziju chovne zvierata - mal som moznost vidiet, co sa deje so sliepkou pri procese jej spracovania - a su to jatky. na druhej strane je maso velmi skvela vec a vajcka a mlieko si dam rad tiez. je v tom kus sebeckosti.
 

 

Vzdy som bol vasnivym bezcom a dlho som koketoval s myslienkou, ze budem behavat ultramaratony. Nakupil som si rozne knizky o ultra bezcoch a najviac ma zaujala zijuca legenda Scott Jurek. Postupne prechadzal od normalneho stravovania k vegetarianstvu a neskor k veganstvu. Tiez ma fascinovalo, ze vsetci kenski bezci su vegetariani a nejedia ani vajcia. Ultramaratonci behaju skoro stale(200km tyzdenne a viac), takze nejaka slanina, klobasa ani nepripada do uvahy. Zivocisne produkty sa dlhsie a tazsie travia.
Dlho som s tym koketoval tak, ze som maso jedol len 1-2x mesacne, ale stale som sa bal. Az ked som spoznal jedneho chalana, ktory bol veganom 2 roky, povedal som si, ze idem do toho. Zacal som o tom vela studovat a postupne sa k tomu pridali aj rozne ine dovody: ekologia, politika, udrzatelny rozvoj, ekonomika, etika, biologicke dovody. Teraz som zaryty bylinozravec a nemenil by som.
Nie som ale ten typ vegana, ktory by kazdemu rozpraval, ze to je nespravne, ze zabija zvierata, ze... Beriem to tak, ze je to kazdeho osobna vec. Mne staci, ze ludia okolo mna vidia, ze nieco take existuje a da sa s tym zit.
 

 

"Na mineraly su skvele riasy, to je taky filter oceanu..." - no ked si uvedomim to rastuce znecistenie oceanov, tak mi na tie riasy prejde aj chut.
 

ja som vegetarian

uz dlho, jediny problem moze byt vitamin B12, no aj to sa da riesit.
 

pudingovi vegetariani

Jedna znama hematologicka pouzila pojem pudingovi vegetariani. To su ludia, ktori hlavne z etickych dovodov prestali jest maso, ale neriesili zmenu straovania. Hlavne mladi ludia v tom kritickom veku na strednej skole. Maso nie, ale dalej sa stravuju na vyprazanych syroch v bufete, hranolky, keksiky, kolaciky, biele pecivo, cipsy... Skutocne takyto ludia mozu a casto mavaju problemy. Ak vsak do toho nejdes hrr systemom v puberte, ale nieco si k tomu dostudujes, tak sa to cele otoci. A dietologovia dospeli k zaveru, ze spravne zostavena a vyvazena vegetarianska a dokonca aj veganska strava je nielen plnohodnotna, ale aj zdravsia, hlavne, z hladiska vyrazne nizsieho vyskytu civilizacnych chorob u takto stravujucich sa ludi. Nohus ukazal par prikladov, co odkial ziskat.
 
Hodnoť

 

V tejto súvislosti by Vás mohla zaujať nasledovná stránka o výživových doplnkoch:
http://www.informationisbeauti...
 

 

Vďaka, zaujímavá stránka.
Čo sa týka článku,niekedy je menej viac. Keby sa zaoberal menším množstvom informácií detailnejšie, bol by zaujímavejší. Potreba vitamínov a minerálnych látok je individuálna a závisí od mnohých faktorov. V niektorých situáciách, podmienkach, pri ochoreniach, zvýšenej záťaži a pod., sa ich potreba mení. A ich príjem závisí od stravovacích návykov. Je fakt, že niekedy si ľudia môžu veľmi pomôcť ich doplnením, pretože ak chýbajú, zabrzdia sa niektoré metabolické procesy - a na nich stojí všetko. Samozrejme, predávkovaním niektorých si môžeme uškodiť. A podstatné je aj to, že niektoré ideálne fungujú, ak sú v správnom pomere k iným, ich nadbytok, alebo nedostatok, môže ovplyvňovať využitie iných prvkov, alebo látok. Ak majú pomôcť, treba o nich vedieť viac a správne ich používať.
 
Hodnoť

vitamin C

sa nachadza v beznej strave !! - som zvedavy kolko ludi pamata na to aby kazdy den v roku zjedli aspon jeden pomaranc pripadne tepelne neopracovanu zeleninu - zdroj vitaminu C. Vela ludi ma mylne predstavy o stabilite vitaminu C a mysli si ze ked si daju segedinsky gulas ( s kyslou kapustou) tak ze tam nejaky vitamin C bude. Bohuzial tomu tak nie je. Vitamin C je dolezity antioxidant ktory podporuje funkciu dalsieho antioxidanta - Vitaminu E. Pri nahlej zatazi na organizmus a pri naseldnom zvyseni metabolizmu dochadza k zvyseniu neziaducich oxidacnych procesov v tele. Aj ked Vitamin C urcite rakovinu nelieci hra spolu s dalsimi antioxidantami dolezitu rolu pri zachovani homeostazy. A co sa tyka jeho teplenej stability - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pu...
 
Hodnoť

Vitamin D

po 4 rokoch zivota v Londyne, ale pracovnom style do kancelarie skoro rano za tmy s kancla domov za sera podvecer, som si dal urobit krvny rozbor. Napriek tomu ze stravu som mal neporovnatelne pestrejsiu ako na Slovensku, obsah vitaminu D bol na kriticky nizkej urovni. Namiesto potrebnych minimalnych 20 mg/ml krvi som mal 9mg. Mam miernu nadvahu ( sedava praca v kancli) a lekar my vysvetlil ze osoby s vyssim obsahom podkozneho tuku ( vitamin D je v tuku rozpustny vitamin) maju problem s rychlou mobilizaciou vitaminu D v pripade potreby. V priebehu mesiaca dvoch som to spomenul kolegom v praci a aj kolegom v Australii a aspon 2 mi potvrdili ze v relativne nedavnej dobe mali podobny problem. Jednalo sa vsetko o ludi ktori travia vacsinu dna zavreti v kancelarii a s miernou nadvahou. Takze do rizikovej skupiny by som zaradil aj workoholikov obyvajucich severnejsie casti zemegule ktori chronicky cestuju do prace za tmy ( pripadne metrom) a z prace taktiez qa vacsinu pracovneho dna stravia zavreti v kancelarii.
 
Hodnoť

 

Mňa prekvapilo, že nie je preukázaný vplyv horčíka na pokles krvného tlaku. Mne pred pár rokmi predpísal lekár dosť vysoké dávky horčíka (pre jeho nedostatok), ale nepovedal mi nič o následkoch. Je pravda, že som ho brala cez pol roka pravidelne každý deň a pomohlo to na migrény aj na svalové kŕče, ale začala sa mi pravidelne ráno točiť hlava a skončilo to tak, že niektoré rána som nebola schopná aj pol hodinu vstať z postele (také závraty som nikdy predtým ani potom nezažila) a nakoniec som odpadla. Vtedy som sa zľakla, že som chorá a až potom mi ošetrujúci lekár povedal, že to môžem mať z magnézia a aby som ho vysadila. Akonáhle som ho prestala brať, všetky problémy do týždňa zázračne prešli... Teraz mám dávkovanie horčíka upravené na oveľa nižších hodnotách. Ale som chodiaci dôkaz toho, že horčík znižuje tlak...
 


Najčítanejšie na SME Tech