SME
Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený
Táto diskusia je už uzavretá. Už do nej nie je možné pridávať ďalšie príspevky. Viac informácií

Rusom sa zrútila vesmírna raketa, prišli o satelit (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

Nejako im to pada v poslednom case. Pritom je to dnes najsilnejsia ruska raketa, ktora by ako asi jedina bola schopna v pripade, ze sa na IIS nedohodnu vyniest na obeznu drahu casti novej vesmirnej stanice. Rakety Angara su este este iba v testovani a uz sa hodne opozdili oproti planu. Len, aby napokon neboli odkazani na ukrajinske Zenity... Najblizsia ma startovat z z mobilnej platformy v Pacifiku.


Mimochodom, dnes by mala startovat aj Delta 4 M+ tak som zvedavy aki budu uspesni.
 

Padá

im to,ale aspoň pri tom neumierajú ľudia,čo sa nedá povedať o pádoch Amerických raketoplánov
 

 

ze sovieti utajovali nezdarene starty rakiet neznamena, ze pri nich neumierali ludia. umierali a vela.
 

 

Tak zas tie raketoplany boli radovo zlozitejsie ako ruske rakety. V podstate kazdy start znamal vynesenie 'vesmirnej stanice'. Ten orbiter bol tak velky, ze sa v nom dal robit vedecky vyskum a posobit tam dlhodobo. To sa vobec neda porovnat s malickym Sojuzom. Cely project Space Shuttle bol pekny, no enormne neefektivny.


Tie ruske rakety padaju podla mna preto, ze chcu setrit peniaze - je to komercny let a tak vystupne kontroly ci testy nie su take precizne ako pri pilotovanych letoch - ktore maju Rusi ozaj super spolahlive. A tam kde sa velmi setri to konci neuspechmi.
 

myslite

ze tie zlyhania maju suvis s komplikovanym systemom & konstrukciou tychto raketovych motorov ? som prekvapeny ze stale s oblubou pouzivaju hydrazin a oxid dusika na prvy nosny stupen
 

jasne

ta novym dizajnom natreta 60+ rokov stara technologia.
Aj od tych parnych elektrarni sme dalej nedostali, akurat sme spalovanie uhlia nahradili stiepenim uranu.
 

tiez sa divim

Americanom predavaju ten supermotor s uzavretym okruhom RD - 180 a sami pouzivaju motory, ktore konstrukcne pochadzaju zo zaciatku 60-rokov. Asi je to z casti tym, ze rakety Zenit ktore pouzivali uzavrety RD - 170 sa vyrabali na Ukrajine a Rusom bolo jednoduchsie po rozpade ZSSR pouzivat Proton.
Kazdopadne pracuju na obnoveni projektu nosnej rakety Energija a to uz je uplne ina liga, tak uvidime co z toho bude...
 

 

No Zenit by nestačil. Navyše vzhľadom k aktuálnym vzťahom Rusko-Ukrajina je otázne, či Zenit-2M ešte niekedy poletí (posledný štart z Bajkonuru 8.11.2011). Rusi síce dodávajú motory, majú prenajatý Bajkonur a vlastnia aj spoločnosť Sea Launch (štarty Zenit z plávajúcej plošiny), no rakety sú stavané na Ukrajine.

Tonáž na nízku obežnú dráhu (LEO) najsilnejších nosičov, ktoré sa používajú (už leteli a stále sú aktívne):

Delta IV Heavy (USA): 27,57 t
Proton-M (Rusko): 22 t
Ariane 5 ES (ESA): 21 t
Atlas 5 (USA, ruský motor RD-180 v 1. stupni): 18,81 t
H-IIB (Japonsko): 16 t
Zenit-2M (Ukrajina, ruské motory RD-171M a RD-120): 13,92 t
Falcon 9 (SpaceX): 13,15 t

Čo sa týka plánovaných nových nosičov, tak tam to vyzerá najreálnejšie u súkromníkov - Falcon Heavy má v pláne prvý štart na budúci rok (zvládne vyniesť až 53 t!).

Atlas 5 s dvojitým 2. stupňom je v pláne na rok 2016 (20,52 t), ESA plánuje Ariane 5 ME (23 t) na rok 2018.

Prototyp Angary 1.2 síce má letieť už tento rok, no tá zvládne len 3,7 t a dopracovať sa k verzii A5 (24,5 t, oproti 1.2 má v prvom stupni miesto jedného až 5 motorov RD-191), či najsilnejšej A7V (40,5 t, 7 motorov) bude ešte nejaký čas trvať.

A ešte najvýkonnejšie nosiče v histórii:
Saturn V (USA): 118 t (program Apollo - 12 štartov)
Energia (ZSSR): 100 t (raketoplán Buran - 2 štarty)
N1 (ZSSR): 90 t (sovietsky mesačný program - 4 neúspešné štarty)

(Raketoplán zvládol vyniesť 24,4 t.)
| 152 major |
 

 

Po pritom kolko tych raket tam startuje, tak az tolko ich tam nepada, hlavne sa nic nezatajuje a otvorene a podrobne sa pise o problemoch ...
| 121 nelis
 
Hodnoť

Vyzerá to tak, že Ariany

sú o dosť spoľahlivejšie.
 
Hodnoť

Treba prejsť postup výroby

technického pohonu rakety od najmenšej skrutky od začiatku až do konca presne podľa pôvodných plánov. Potom sa príde na chybu.
 
Hodnoť

s rusmi to je ako na slovensku

vesmirna technika vyzaduje enormnu remeselnicku preciznost a intelektualnu kvalitu. Ocividne tymto Rusi v poslednych rokoch disponuju coraz menej. Z krajiny nastal sice mensi odliv mozgov a kvalifikovanych sil ako zo Slovenska, ale napriek tomu to na spicku nestaci. Staci si pozriet stav ostatneho ruskeho priemyslu. Nic vlastne len dovoz, Ten stat zije len zo surovin.
Putin ma teraz ine problemy, ale v najskorsom moznom case by sa mal sustredit na temy ako zlepsenie podmienok na vzdelavanie, podnikanie so standardnymi pravnymi "istotami", kedze mu za chvilu nebude mat kto vyrabat ani AK47.
Na Slovensku je ale ten odliv este vacsi, co nevesti do buducnosti nic dobre...
 

Proton a Briz-M

to je obľúbená téma k pádu :-)
Hádam ho mali poistený ten satelit. Ale neviem, kto by im dnes poistil štart na rakete Proton...
Myslím si, že odliv mozgov bol a je väčší z Ruskej Federácie. Len s tým, že aj keby odišlo 90% odborníkov v danom obore, stále by ich bolo 30x viac ako na Slovensku.
 

 

Veru. Pisem to uz dlhodobo. Rast Ruska, ale i SR je kratkodoby, ak nepridu strukturalne reformy v skolstve. Prikladom by mohlo byt Polsko. SR a Rusko - zhodou okolnosti su v testovani PISA v matematike na zhodnom 34. mieste. Americania su este o miesto nizsie. No ti aspon maju dost penazi v sukromnom sektore kvalitnych ludi z celeho sveta zaplatit. Okrem toho VS v USA je najlepsie na svete. Takze ti, ktori chcu su schopni to dotiahnut na VS. Potom sice vznikaju paradoxy, ktore mnohi mozno nemaju taky prehlad vo vseobecnych znalostiach, no v odobre su spicka.


Rusi uz stracaju s dychom a ich ekonomika stale viac prehlbuje zavislost na exporte surovin. My zas prehlbujeme svoju zavislost na priemyselnej vyrobe s nizkou pridanou hodnotou. Bohuzial oponentura proti zmenam v skolstve ako medzi funkcionarmi, tak aj rodicmi je vysoka.
 
Hodnoť

Uz coskoro (na konci)

tohto alebo zaciatkom roku 2015 bude stratovat nova raketa firmy SpaceX FalconHeavy s kapacitou az 53,000kg na LEO, cize sa stane najsilnejsim nosicom od Saturnu 5. Kedze sa prve stupne budu opakovane vraciat na zem a pristavat, tak sa tato raketa stane natolko konkurencieschopnou, ze to zmeni cely raketovy priemysel. Americania boli dlho v pozadu (ich rakety boli velmi drahe), ale technologicky zacinaju Rusko a europu prebiehat. Dokonca uz nie v rezii NASA ale je to sukromny sektor, ktory prinasa tieto zmeny. Mame sa na co tesit. Skoda toho Protonu, ale je to dosledok nedodrzania presnych postupov a celkova podfinancovanost.
 

 

1. Raketa by mala startovat. CI naozaj bude to este uvidime, taketo velke projekty maju spravidla meskanie
2. Na to aby bol konkurencia schopna musi byt start uspesny.
3. AK sa stale masovo pouziva, ale zasoby tejto zbrane vo svete su take velke, ze uz sa prakticky nevyraba,. Rusko ale aj ostatne armady mali/maju velke zasoby nepouzitych zbrani tohoto typu.
 

 

Zdielam to nadsenie do tej miery ze ma doslova irituje ak pocujem ze SpaceX je sukroman spolocnost. Vsade sa to zvyraznuje v takej miere asi koli tomu ze tato sukromna spolocnost funguje vpodstate len vdaka zakazkam od statu.
Nepopieram ze raz budu mozno naozaj komercnou spolocnostou, ale v sucasnosti nou niesu a ten ich marketing mi je naozaj proti srsti.
http://tech.sme.sk/diskusie/dp...
| 164 tofi
 

 

Na tu opakovanu pouzitelnost sukromych nosnych rakiet si s dovolenim pockam. Opakovatelne vyuzitelne malo by okrem hlavnej nadrze vsetko aj v projekte Space Shuttle, ze ako to dopadlo vsetci vieme. Kazde vozidlo malo byt udajne schopne absolvovat 100 letov. Napokon ich bolo 135 rozdelenych medzi 5 raketoplanov a aj to s velkymi stratami a obrovskymi nakladmi.
 

spomínaš vracanie sa

prvého stupňa Falcon 9 ...

Vieš prosím Ťa, v akej rýchlosti sa tento stupeň oddeľuje? Lebo vlastne o takú rýchlosť musí spomaliť, ako zrýchlila ... Takže potrebuje pomerne veľa paliva vyniesť, aby vedela spomaliť. Je to vôvbec ekonomicky výhodné, nie je to len efektné?

Inak z tohto dôvodu som presvedčený, že druhý stupeň nikdy nebude návratný ... Bolo by nesmierne nákladné vyniesť toľko paliva navyše, rpičom by vlastne spomaľovať aj to, čo urýchľoval prvý stupeň ...
 
Hodnoť

 

škoda
| 164 one-e
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Tech