Pondelok, 9. december, 2019 | Meniny má Izabela

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený
Táto diskusia je už uzavretá. Už do nej nie je možné pridávať ďalšie príspevky. Viac informácií

Objavili neznámy vesmírny objekt za Plutom (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

Mozem sa opytat? Co je to ta gravitacia vlastne? Je to hmotne?
R3v3r3nd
<< < 1 2 3

hmotne? nie. je to fyzikalna sila. dokonca zakladna fyzikalna sila - su styri: gravitacia, elektromagnetizmus, silna a slaba nuklearna sila. je to jav, dej, sposob akym sa riadi priroda. a tento jav sposobuje ze telesa su k sebe navzajom pritahovane (od najmensich castic az po hviezdy)

princip a spravanie gravitacnej sily presne opisal / predpovedal A. Einstain vo svojej vseobecnej teorii relativity. presne pre co su telesa navzajom k sebe pritahovane vsak zname nie je. priblizne nacrtnut teoriu gravitacie by bolo na niekolko clankov. v strucnosti ide o to, ze vedci predpokladaju existencie bozonu, ktory nazyvaju graviton. tento bozon je nehmotny, ma urcity spin(2) a jeho spravanie sa presne zhoduje zo spravanim gravitacnej sily, pre to si vedci myslia ze tento bozon ma na zodpovednosti gravitaciu
| 153 mmori

nechce sa mi googlit, ako je mozne, ze vidime daleke galaxie a nevidime ci je nieco dalej za plutom? je to len svetlom? alebo ako to je..to je tam tak tmavo? ale predsa za tym je dalsie svetlo v podobe nejakych hviezd, tak nejake zmeny by sa mali pozorovat, vdaka za vysvetlenie
| 130 mzprx

Je to ako s tým lietadlom. Nie je problém z družice zamerať na miesto, ktoré viem kde je a odfotiť značku auta. Iné je potom, hľadať na Zemi stratené lietadlo, ak neviem kde spadlo. Vo vesmíre vieme zameriať ďalekohľad tam kde vieme, že tam niečo je, ideme za svetlom. Iné je hľadať niečo v tme. To by sme museli mať šťastie, aby sme náhodou tu planétu našli ďalekohľadom, t.j. odrazené svetlo od iného objektu. Som laik, takže to nemusí byť presné.
| 184 ACM

vsetci na teba kaslu, a tak sa

podujmem sam vysvetlit, mozno zle:
Predstav si, je uplna tma, si v Poprade a na Lomnicaku je zapnuta ziarovka. To je hviezda, napr. v galaxii. Potom niekde 2-3 metre od teba lieta komar (nie svatojanska muska!). To je planeta. Komara zbadas iba ked pretne spojnicu medzi tvojim okom a ziarovkou na Lomnicaku, pretoze samotny neemituje vo viditelnej oblasti takmer nic. Alebo nic. Komar sice emituje infra ziarenie, kedze ma urcitu teplotu, ale detegovat tak slaby zdroj je ovela tazsie ako spominanu ziarovku. A je mozne, ze jeho teplota bude podobna teplote okolia a v takom pripade je to ako keby si pozoroval chameleona. Este poznamak k svetlu. Hviezda (teda zdroj svetla) neosvetluje svoje okolie v takom zmysle ako ziarovka, pretoze v jej okoli nie je svetlo rozptylujuce prostredie. Svetlo od hviezdy sa siri iba priamo. Ziarovka vo vzduchu ma "auru", teda aj prostredie okolo ziarovky trochu svieti vdaka odrazenemu svetlu. Ked umiestnime ziarovku do vakua, uvidime iba svietiace vlakno, aj to iba vtedy, ked sa budeme pozerat priamo na vlakno. Svetlo sa nebude mat na com v okoli ziarovky rozptylovat. tak nebude nic osvetlovat. Asi by sa to dalo aj lepsie vysvetlit...
pomozem si prikladom z hviezdnych vojen. Dva vesmirne koraby (cize vo vakuu) na seba palia laserovymi zbranami. Kamera ich snima zboku a vidime ako cerveny a zeleny laser zasahuju svoje ciele. Nuz, vo vakuu nie je mozne laserovy luc vidiet pri pohlade zboku, iba ked sa trafi priamo do oka. Zhruba povedane.

Galaxie su zhluky obsahujuce okrem ineho hlavne miliony az miliardy prevazne aktivnych hviezd, este viac planet, zeravy plyn atd. Maju obrovsku energiu a svietivost, preto ich na oblohe najdeme lahsie ako tmavu planetu, hoci je neporovnatelne blizsie.
| 40 wojko

asi tak

bezmesacna temna noc, zapalenu cigaretu vidis aj na 100 metrov, stodolu nevidis ani z 10 metrov
| 110 Kadesh

hmmm

teoreticka situacia:
trcis na lodke niekde v strede pacifiku pri splne mesiaca, (z ludstvu neznamych dovodov) drzis v ruke vreckove zrkadielko a snazis sa odrazit mesacne svetlo...zopar tisic mil vychodnym smerom,lezi uplne normalne mestecko,z historie zname akurat pokusom nastvat boha Ra v suboji o najziarivejsi objekt,zvane Las Vegas...niekolko stoviek kilometrov nad tvojou hlavou kruzi ISS,na palube ktorej,sedi typek,ktory sice tusi o tvojej existencii (v danom momente ironiou osudu dohnanej do stredu pacifiku) no aj pri najvacsej snahe ta nie je schopny lokalizovat a jedine co mu prichadza na um su svetla toho nicim vynimocneho mestecka a jemne rozmazane spomienky na transfer vyplaty zo svojho konta na konto nahodou objavenej spolocnicky na cely zivot...( az do 6-ej rano...)

ok,dost bolo blabolu,dufam ze ti tato (trochu rozvita) analogia ulahci predstavit si preco je jednoduchsie vidiet galaxie ako planety (samozrejme ta analogia je uplne zakladna a na opis skutocnej situacie by sme potrebovali ovela viac priestoru,no dava ti to aspon aky taky zaklad).

a co sa tyka sledovania zmien na pozadi,tak ano,je to mozne,no v tomto pripade by to pomyselne hladanie ihly v niekolkych stodolach sena bolo prilis nakladne,beruc v uvahu ze ta ihla tam vobec nemusi byt,popr. ju nejaky diletant zamaskoval vo farbach sena...

dufam ze moj blabol bol aspon ciastocne napomocny.
S pozdravom
| 124 Aenima

Vesmirne pozadie je pomerne tmave, takze je to aj o stasti (a to dost velkom) najst takuto tmavu planetu "podsvietenu" nejakou galaxiou alebo hviezdou prave v ten pravy okamih sa nachadzajucou za nou.
Galaxie su zhluky obsahujuce miliony az miliardy prevazne aktivnych horucich hviezd a zeraveho plynu, a preto aj ked su miliony svetelnych rokov vzdialene, dokazeme ich svetlo zachytit lahsie ako tmavu planetu "hned za rohom".
| 40 wojko

Žiadna planéta X nie je!

Obvykle sa snažím zdržať a nekomentovať podobné príspevky napriek prudko rastúcemu adrenalínu, ale toto už bolo fakt priveľa.

Na úvod vysvetlenie prečo aj seriózne americké zdroje (napr. NASA) informujú o objavoch "bombastickým" spôsobom. Príčina tkvie v (inak veľmi dobre fungujúcom) systéme financovania vedy v USA. Ten si pre priamo neaplikovateľné oblasti výskumu vyžaduje podporu verejnej mienky, lebo investície musia vedieť zodpovedný manažéri pred verejnosťou obhájiť. A tak pokiaľ je nejaká oblasť bádania pre verejnosť nezaujímavá, dostáva aj málo peňazí. Bohužiaľ priemerný obyvateľ väčšinou nie je schopný pochopiť a teda ani oceniť objektívny význam získaných poznatkov a tak sa ho snažia nadchnúť stráviteľnejším, no často veľmi nešťastným spôsobom.

Ešte malá odbočka. Američania milujú objavovanie ďalšej planéty našej sústavy hlavne preto, že Pluto (ktoré bolo objavené Američanom) zo zoznamu vypadlo.

Teraz k spojitosti spomínaného telesa s neznámou planétou.
- V prvom rade sa toto teleso nenachádza a ani svojou dráhou nikde nezasahuje do Oortovho oblaku, pretože jeho vnútorná hranica leží (podľa najoptimistickejších teórií) vo vzdialenosti niekoľko 1000 AU od Slnka.
- Ani Kuiperov pás rozhodne nie je taká maličká oblasť ako je na obrázku. To nezodpovedá ani jeho najvnútornejšej časti tvorenej najmä tzv. Plutinami, t.j. objektmi podobnými Plutu s dráhou v rezonancii s Neptúnom.
- Súčasné modeli formovania našej slnečnej sústavy síce pomerne ťažko vysvetľujú vznik podobných telies ako je Sedna na svojich dráhach, no to ani náhodou neznamená že v danej vzdialenosti je nejaké teleso planetárnej veľkosti. Na konci článku uvedené alternatívne možnosti patria k dlhej rade omnoho pravdepodobnejších vysvetlení.
- 10x väčšia planéta ako Zem by bola aj v uvedenej vzdialenosti detegovateľná optickými prehliadkami už dávno.
- Aj 10x hmotnejšia planéta musí mať rozmery väčšie ako Zem, pričom teleso porovnateľné s našou planétou by sme v uvedenej vzdialenosti dnes už z optických prehliadok poznali.
- 10x hmotnejšia planéta ako Zem v žiadnom prípade nemôže byť studená! (Teda tak aby ju detektory WISE nezaznamenali.) Zem má 2 hlavné zdroje tepla. 1. bola kinetická energia asteroidov, meteoroidov a komét ktorých zrážkami vznikla. 2. je radiácia z meteriálov s dlhým poločasom rozpadu. Keďže planéta Zem si toto teplo z dôb formovania dokázala udržať dodnes, 10x hmotnejšie teleso by na tom bolo ešte oveľa lepšie. (Naopak malé telesá ochladli pomerne rýchlo, preto je dnes napr. Mars mŕtvym svetom, kým pred miliardami rokov tam bolo podobné prostredie ako na Zemi.) Prípadná planéta X nemohla vzniknúť v uvedenej vzdialenosti od Slnka, nebolo tam dosť materiálu. Musela sa vytvoriť min. v oblasti kde sa dnes nachádzajú veľké planéty. V tejto vzdialenosti sa vyskytovalo menej rádioizotopov, no u podobných telies ich ako zdroj tepla nahrádza gravitačná diferenciácia materiálu. (Ťažšie prvky klesajú k jadru, ľahšie stúpajú pričom trením vzniká teplo.) V každom prípade by takto obrovské teleso nemohlo byť dnes geologicky mŕtve, nech už by jeho zloženie bolo prakticky akékoľvek a WISE by ho musela detegovať. Prístroje tejto sondy dokážu nájsť planétu ako Saturn do vzdialenosti 10000 AU a Jupiter do 26000 AU.
- Ako bonus dodávam, že ak by aj uvažované obrovské teleso bolo tvorené ľadom s teplotou blízkou absolútnej nule, okrem viditeľného svetla by odrážalo aj IR žiarenie zo Slnka a tak by ho už detegovali nielen optické ale aj infračervené prehliadky oblohy.

no dosť si sa rozpísal

čo to nemôže byť. A skúsiš nám ostatným teda vysvetliť, čo to môže byť, ak dáta trajektorií okolitých objektov ukazujú< že tam niečo je?
umelé teleso? veľké špagetové monštrum? čo?

<< < 1 2 3