Streda, 18. september, 2019 | Meniny má Eugénia

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený
Táto diskusia je moderovaná. Nové príspevky sa zobrazujú až po schválení moderátorom diskusie. Viac informácií

Potvrdili infláciu vesmíru. Čo to pre fyziku znamená? (Späť na článok)

1 2 >

Ako nadšenec

a pozorovateľ vývoja týchto objavov a debát som skôr zástancom cyklického modelu, pretože platí zákon zachovania energie a nič sa nemôže, len tak stratiť.
O „kvarkovo-gluónovej polievke" sme už počuli. Predchodcom by mohla byť nejaká „gravito-fotónová polievka" a v extrémnom prípade iba 2 asymetrické častice.
1 super ťažká a 1 super rýchla a interakcia medzi nimi.
Samozrejme je to taká zjednodušená hypotéza :-)

Hodnoť:   mínus indicator plus

Zakon zachovania energie nic k tomu nehovori. Energia moze byt v hociakom stave a z hladiska toho moze pokojne skoncit Vesmir v nekonecnom rozpinani, ci sa zmrstit a skoncit (napr. ak by tym aj skoncil aj cas), pripadne mozu vznikat viacere dcerske vesmiry ... Jednoducho moznosti je stale dost vela a vieme o tom velmi malo. Zakon zachovania energie nam v tomto velmi nepomoze.

1 malá otázočka:

Stane sa vesmír po vychladnutí supravodivý?

Hodnoť:   mínus indicator plus

tusim hawking mal pred nedavnom

napad, ze hocico (aj vesmir) moze vzniknut, ak je zmena vyvazena "opacnou" energiou. ked sa to takto vykompenzuje, zakon zachovania energie plati stale.

(0=0 ---> 1-1=0)

napr hmota mohla vzniknut z nicoho, kedze spolu s nou vznikla gravitacia.. (aj ked som celkom nepochopil, preco ma gravitacia opacnu energiu) ..

Hodnoť:   mínus indicator plus

Aj pán Grygar to tu vysvetľoval:

Tmavej energie pribúda:
http://tv.sme.sk/v/27295/ Pod lampou: Kam siaha vesmír?

Hodnoť:   mínus indicator plus

Je to úžasný objav a všetko nasvedčuje tomu, že je správny. Ale pre istotu ešte počkajme na ďalšie dáta z družice Max-Planck (ak vobec pojde vyhodnotiť tento konkrétny problém).

Len by som chcel podotknúť, že existuje viac modelov cyklického vesmíru, než je Steinhard-Turokov model, ktorý sa v článku spomína. Myslím hlavne na Penroseovu konformnú cyklickú kozmológiu. Penrose už pár rokov hovorí, že v CMB (reliktné žiarenie) je vidieť koncentrické kružnice, ktoré zodpovedajú sféricky symetrickej gravitačnej vlne. V jeho teórii sa jedná o prechod z jedného eónu do druhého (eón začína veľkým treskom), pričom jednotlivé eóny na seba konformne hladko nadväzujú. Ale z Penrosea si aj vážení fyzici robia srandu, hoci prispel k porozumeniu gravitačnej fyziky snáď ešte viac než Hawking.

Hodnoť:   mínus indicator plus

V reliktnom žiarení vidíš tak či tak iba udalosti po aktuálnom veľkom tresku.

Hodnoť:   mínus indicator plus

No práve podľa Penroseovho argumentu sú gravitačné vlny (tie sféricky symetrické) v reliktnom žiarení odtlačkom predchádzajúceho eónu.

Hodnoť:   mínus indicator plus

Silne pochybujem, že sa z predošlého eónu môže zachovať akákoľvek "informácia"...

Som rovnakeho nazoru

Zial, admin uz do tretice neuverejnil moje pochybnosti. V titulke clanku je prenahlene vyjadrenie "potvrdili". Co vlastne? Ved operuju s pojmami, ktore su atributmi nasho caso-priestoru. A viaceri tu iba opakuju, comu mozno, ani neveria, iba idu so "streamom". Najvyraznejsie protirecenie je, ze ta "inflacia" sa uskutocnila s vacsou rychlostou, ako rychlost svetla. Nuz, prostredie vzniku nasho caso-priestoru muselo byt uplne ine, kde asi neplatili fyzikalne zakony, ktore pozname. Takze, nemozeme nic charakterizovat s pojmami, fyzikalnymi velicinami, ktore su atributmi nasho caso-priestoru. Mam taky pocit, ze bude to rovnaky debakel, ako so "studenou fuziou" a s neutronmi, rychlejsimi, ako svetlo ... Vsetko sa dnes sije s horucou ihlou.

Hodnoť:   mínus indicator plus

Pravdu povediac, neviem, prečo si vôbec niekto niekedy myslel, že by studená fúzia vôbec mala pripadnúť do úvahy. Ja byť reviewer, tak to vrátim nie ako sci-fi,a le ako čisté fi.

?

Ja myslim, ze by se mali pockat cca nejakych 20 mld. rokov. Ak sa potom vesmir nezacne scvrkavat, bude teoria inflacneho vesmiru definitivne potvrdena.

Hodnoť:   mínus indicator plus

Veď počkať môžeš, pokojne.

Len či budeš mať toľko trpezlivosti a hlavne fyzickej výdrže. ;-)

mna by zaujimalo

Uplne polopatisticke vysvetlenie oboch teorii. Napriklad keby pri tom pociatocnom rozpinani a predpokladanom cyklickom scvrknuti bol clovek, co by to pre jeho telo znamenalo. Cisto teoreticky kedze je asi kazdemu jasne ze pri big bangu clovek nemohol byt ze:-) Mam pocit ze sami vedci ani toto nevedia povedat.

Alebo vedia

Hodnoť:   mínus indicator plus

- "... Napriklad keby pri tom pociatocnom rozpinani a predpokladanom cyklickom scvrknuti bol clovek..." -
kedze devadesiat devat percent hmoty tvori prazdnota, pri pociatocnom vyvoji vesmiru by si bol scvrknuty na hustotu, aku mala hmota v tej chvili...
v buducnosti, ked sa vesmir roztiahne daleko viac, sa aj vzdialenost medzy atomami v tvojom tele zvacsi, a clovek moze byt velky oproti nam napriklad, ako vzdialenost od slnka k marsu, alebo aj vacsi.
a takto sa mozme zvacsovat s vesmirom, az do uplneho "roztrhania" hmoty, kde uz atomi budu daleko od seba a budu sa dalaj s vesmirom roztahovat a "trhat" na dalsie kusy az do uplneho nicoho.
fantazii sa medze nekladu.

Zle.
Relácie medzi jadrami a elektrónmi, určujúce medziatómové vzdialenosti, sú dané elektrostatickou interakciou viacmenej fixne. Takže napr. C(sp3)-H väzba bude stále niečo málo vyše 1 A, nech by vesmír expandoval akokoľvek.

Hodnoť:   mínus indicator plus

..narazal som na koniec vesmiru, kde silna a slaba jadrova sila uz nebudu existovat,tym padom ani zivot, ani atomy, ani castice, z ktorych sa skladaju a expanzia casopriestoru dospeje do faze "vakuovej" smrti. co moze naznacovat nestabilita higgsovho bozonu.
takze som mozno niekde v 10e200 ?

- "...Lykken put it slightly differently: "The universe wants to be in a different state, so eventually to realize that, a little bubble of what you might think of as an alternate universe will appear somewhere, and it will spread out and destroy us."
-

Hodnoť:   mínus indicator plus

Myslíš akože vákuum "roztrhne" molekuly (kua to aké vákuum by muselo byť?!) a následne aj atómy resp. jadrá?
Ufff... tak to je pekne nepredstaviteľný fyzikálny stav (osobne nepredpokladám, že by niečo podobné reálne nastalo). A zasa sme v drobnej kolízii medzi klasikou a subjadrovou fyzikou...
(BTW ten bozón nikdy nebol v stave ani zďaleka sa blížiacom popisovanému, to len tak na okraj...)
Súhlasím, že to, že vesmír je kdesi na hrane stability (čo sa predpokladá dlhodobo a ani záležitosť s "dark matter/energy" s tým nič neurobila) je podozrivô. Len teda na to, aby sme ako-tak hovorili o dôsledkoch a súvislostiach, asi naša terajšia kozmológia ešte nemá aparát...

Hodnoť:   mínus indicator plus

- "...,asi naša terajšia kozmológia ešte nemá aparát..." - asi tak.
tiez som si to len vydedukoval, no fizikalne to je spravne.

inac - "...Myslíš akože vákuum "roztrhne" molekuly..."