Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Rastliny sa v noci venujú matematike (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

paráda

:)

Molekula času?

jasne a sklada sa z hodinovych minutovych a sekundovych atomov

A

aj vteřinových atómov...:-)

Kedysi, za éry Československa, bežala v TV športová relácia, ktorá mala názov z Bratislavského štúdia Branky, body, sekundy a z Pražského štúdia Branky, body, vteřiny...

...keď sa spríjemňovalo posedenie v krčmách televíznymi prijímačmi a sledovaním tv programov, aby prísediaci len neslopali, ale sa aj kultúrne vzdelávali, tak športoví fanúškovia upozorňovali hlučnejších: buďte chvíľu ticho, idú Branky, body, sekundy a vteřiny...:-)

Ak ma pamäť neklame, tak to bolo Góly, body sekundy a Branky, body, vteřiny.

Máš

pravdu, bolo to tak ako píšeš...

...v spomienkach som podľahol tomu krčmovému pomenovaniu: Branky, body, sekundy a vteřiny...:-)

clanok

celkom by sa hodil odkaz na ten cely clanok, ktory je vraj na eLife, pretoze tam som ten cely clanok nenasiel, ale idem hladat dalej ;)

clanok je tu...

Konecne, uz sa hadam zmraka nad platenymi casopismi,
treba ich ignorovat....

Tu je cely clanok...

Dakujem

:)

pointa

Pointou článku, ktorí mnohí určite prehliadli, je "dokonalosť Božieho stvorenia".
Vari môže po prečítaní tohoto článku ešte niekto o Ňom POCHYBOVAŤ? Či snáď si budeme ďalej nalhávať o tom, že všetko toto je len dielom akejsi "náhody"?

nepochybujem

ja som len zvedavy a chcel som sa dozvediet viac o tomto presnom chemickom procese a o jeho presnom matematickom fungovani, proste som zvedavy a niektore veci ma zaujimaju do hlbky, kedze som chemicky inzinier, a preto som chcel ten celkovy vedecky clanok a nie len clanok, ktory je na Reuters a je tam to iste len po anglicky ;)

"Niet stroja bez konštruktéra, niet hodín bez hodinára, niet života bez STVORITEĽA! "

Take silne tvrdenie si urcite zasluzi dokaz. Tak sem s nim, nech sa zasmejeme! :-)

dôkaz?

tvoje auto, tvoj počítač, chemická továreň, počítačový program atď. - to všetko vzniklo náhodne a samovoľne?
a čo najdokonalejšia chemická továreň - bunka? Čo dokonalý program (DNA)? atď. - to už náhodne vzniknúť mohlo?
Citujem, čo napísal Dawkins v knihe Rieka z Raja na str.30-31: „Strojový kód génov je záhadne podobný počítačovému. Ak odhliadneme od terminologických rozdielov, mohli by sme považovať strany časopisu z molekulárnej biológie za strany časopisu o počítačovom inžinierstve."

Fotoaparát náhodne a samovoľne vzniknúť nemohol, ale oko mohlo? Kuchynský filter vody náhodne vzniknúť nemohol, ale obličky mohli?

Na čas sa pri vznikaní života odvolávať nemôžeš. Tu som napísala prečo: http://tvrdonova.blog.sme.sk/c... lebo kým nemáš bunku schopnú replikovať sa a prežiť, prv ako sa poskladá, jej jednotlivé časti zaniknú.

To nie sú dôkazy.

Je zvláštne uvádzať okresaný výrok pána Dawkinsa na obhajobu stvoriteľského modelu sveta, pretože pán Dawkins je v kruhoch autorov kníh ako "Rieka z Raja" považovaný za samotného Satana, myslím Antikrista, ktorý je tvrdým propagátorom ateizmu.

Ak by aj Boh existoval, všetky Jeho zásahy do vývoja vesmíru by museli byť deterministicky jednoznačne opodstatnené a sledovaním tohto deterministického reťazca by sme došli k záveru, že Boh, ak existuje, je prinajlepšom divák. Podobne ako programátor sledujúci beh skompilovaného programu. Problémom je skôr pôvod zdrojového kódu nášho "programu". No ako povedal Hawking: "Čokoľvek čo sa odohralo pred Veľkým treskom nemohlo ovplyvniť čo sa dialo po ňom." naznačuje nezávislosť priebehu vývoja vesmíru od akýchkoľvek vstupov do diania pred Veľkým treskom, do zdrojového kódu.

Možno oponovať, že Boh vstupuje do riadenia sveta cez náhodný kvantový svet. No jeho správanie je bohužiaľ dobre matematicky odhadnuteľné a dalo by sa tak hovoriť o vypočítateľnosti božej ruky a tým by sme mu odňali Jeho slobodnú vôľu.

Uvedený výrok pána Hawkinga možno nájsť v obsahu videa (6:36) na odkaze:

Pán Hawking ním poukazuje na počiatok časopriestoru vo Veľkom tresku a teda na počiatok kauzálneho vývoja Vesmíru.

Problém pána Hawkinga

je, že si úplne pomýlil poverčivosť s vierou vo Stvoriteľa. Viac som o tom písala tu http://tvrdonova.blog.sme.sk/c...
Aby som to stručne povedala. Boh stvoril svet a dal do neho zákony. Preto predmet nepadá k Zemi preto, že v tej chvíli sa tak Boh rozhodol, ale preto, že svet funguje podľa fyzikálnych zákonov stvorených Bohom. Nemám modré oči preto, že sa tak rozhodol Boh, ale preto, že podľa zákonov genetiky ani iná možnosť nie je.
Neverím tomu, že Boh v každej chvíli zasahuje, ale neverím ani v deistický názor že nikdy nezasahuje. A keď nadprirodzene zasiahne a poruší prirodzené zákony (ako napríklad pri vzkriesení Ježiša), vtedy hovoríme o zázraku.

Problémom ostáva priame pozorovanie zázraku s presným záznamom kauzálneho sledu udalostí. V tomto vesmíre nie je len tak, pre zázrak. Fyzikálne zákony, ak ich raz Boh implementoval, platia počas celého časového priebehu vesmíru bez výnimky. A Boh sa môže aj na hlavu postaviť, pokiaľ nezasiahne do reťazca a neporuší kauzalitu. To by ale poprelo determinovanosť vesmíru bez ohľadu na to či by to niekto pozoroval. A Bohu by zostávalo len prizerať sa na padajúci vzdušný zámok, ktorého pravidlá dokafral svojim zásahom. A potom len sudo halt --> system halted.

alebo aj nie

nechce sa mi to hladat ale mam taky pocit ze niekde ste tvrdili ze cas vlastne neexistuje
takze bud mate nekonzistnentne myslenie alebo pisete co sa vam prave hodi
podla porekadla "co sa babke chcelo to sa jej prisnilo"
ale ni to som chcel
zaujalo ma skor vase porovnanie boha s programatorom(alebo sw vyvojarom?)
ak by ste sa totiz drzali vaseho tvrdenia o neexistencii casu a bohovi ako programatorovi, doslo by vam ze boh moze v ktorejkolvek chvili program zastavit, zmenit kod, znova skompilovat, znova spustit, .... vola sa to vyvoj softveru
dokonca mozete aj sledovat ako sa dany program vyvyjal, vola sa to verziovanie
ak chcete, tak na jednom pocitaci vam mozu bezat aj dve verzie
ak chcete, tak program mozete v lubovolnej chvili zastavit, pozmenit data, nechat pokracovat
z hladiska entity v programe su tieto veci nepostrehnutelne, pretoze tato entita zije v inej dimenzii ako programator, vo virtualnom svete
dalsim nezmyslom su uvahy o velkom tresku, kedze samotna existencia ciernych dier to vylucuje.

Maria,

ja som chcel dokaz, a nie taraniny.

Budeš sa čudovať. Môže.