Ako platíme za bezplatný obsah

Vraví sa, že informácie vládnu svetom, internet si ich však zatiaľ veľmi neváži. Sme však v období transformácie pohľadu na informácie a obsah webových stránok. Nastáva doba, keď sa budeme musieť sústrediť na to, akú majú tie-ktoré informácie hodnotu ...

Vraví sa, že informácie vládnu svetom, internet si ich však zatiaľ veľmi neváži. Sme však v období transformácie pohľadu na informácie a obsah webových stránok. Nastáva doba, keď sa budeme musieť sústrediť na to, akú majú tie-ktoré informácie hodnotu – a na to, ako za túto hodnotu získať späť niečo od ľudí, ktorí naše informácie používajú.

Korene internetu sú na akademickej pôde – to je miesto, kde vznikla pôvodná informačná ekonomika. Akademici a študenti si chcú vymieňať informácie a nepotrebujú, aby sa im investícia priamo vrátila. Keď sa potom v polovici 90. rokov internetu chopila komerčná sféra, neprebrala len technológiu.

Akademická sféra nám web vychovala v liberálnom duchu a mladému webu sa to páčilo. Vo výchove však niečo chýbalo – uvedomenie, že aj v akademickej sfére sú informácie bezplatné len zdanlivo. Docenti a profesori na vysokých školách nechcú za informácie priamo peniaze (hoci by určite neboli proti), niečo za ne však predsa len získavajú – na akademickej pôde totiž vládne súťaživosť rovnako, ako kdekoľvek inde. Základný princíp „Publikuj alebo zhyň“ (Publish or perish) vyjadruje nutnosť vyslať do sveta vlastné meno a vlastné myšlienky. Nedostanete za ne síce priamo zaplatené, dostanete však viac peňazí na výskum, plný úväzok, zvýšený plat a príjemnú masáž vlastného ega. Ak nepublikujete, nezáleží na tom, aké zaujímavé sú vaše myšlienky alebo výskum – budete stagnovať alebo sa potopíte.

Píšem tento článok, aby sa dostali do sveta moje myšlienky a moje meno. Rozposielam texty e-mailom zadarmo, na internete si ich môžete prečítať zadarmo, ale viem, že nie sú zadarmo. Práve v tomto momente, v tejto sekunde mi platíte tým najcennejším, čo máte. Vaším časom. Rovnako dobre by ste mi mohli vypísať šek alebo poslať hotovosť. Neplatíte málo.

Kritériom pre hodnotu informácie je časové hľadisko. Na webe je a vždy zostane množstvo „bezplatných“ informácií, ktoré vás budú stáť stále viac a viac času. Na základe hodnoty vášho času je možné stanoviť hodnotu informácií.

Predstavte si zaneprázdneného top-manažéra Johna. John pracuje v chemickom priemysle a jedna hodina jeho práce má pre firmu hodnotu 200 dolárov. Inými slovami, John ročne vyprodukuje 400-tisíc dolárov. Samozrejme, potrebuje neustále sledovať novinky v oblasti chemického priemyslu. Na internete stojí pred dvoma možnosťami. Môže sledovať najrozličnejšie webové stránky o chémii, rozpoznávať kvalitné informácie od fám a všetky údaje pritom získavať zadarmo. Alebo môže zaplatiť 2000 dolárov ročne za personalizované správy z chemického priemyslu, e-mailový servis, vďaka ktorému bude mať každé ráno vo svojej pošte päť kľúčových titulkov o dianí v predchádzajúci deň a pár správ o dvadsiatich najväčších konkurentoch svojej firmy, o ktorých sa obzvlášť zaujíma.

Čo asi urobí? Ak John vďaka e-mailovému spravodajstvu ušetrí za rok len desať hodín svojho času, ktorý by inak strávil hľadaním „bezplatných“ informácií kde-kade na webe, rád zaplatí.

Ušetrený čas – to je benefit obchodného modelu pre predaj informácií. Buďte pripravení, objavovať sa bude čoraz častejšie.

GERRY MCGOVERN, nua.ie

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Spolupracuje aj s firmou Apple. Peniaze na výskum ale nedostal

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

Neprehliadnite tiež

Vo vnútri Mesiaca je množstvo vody, pomôže pri kolonizácii

Voda sa na Mesiac dostala krátko po jeho vzniku.

Google pridáva do vyhľadávania a máp SOS upozornenia

Nový nástroj má upozorniť ľudí na hroziace nebezpečenstvo v ich okolí a poskytnúť užitočné informácie v krízovej situácii.

Robotický vysávač sa môže stať najväčším špehom v domácnostiach

Okrem prachu z podlahy pozbiera aj informácie o rozložení domu.

Sedem tipov, ako vám smartfón pomôže na dovolenke

Naplánujte si s ním cestu, vyhnite sa zápcham, nájdite najlacnejší hotel a prepočítajte cudziu menu.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 864
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 788
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 554
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 389
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 227
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 038
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 813
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 999
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 030
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 882