Ako platíme za bezplatný obsah

Vraví sa, že informácie vládnu svetom, internet si ich však zatiaľ veľmi neváži. Sme však v období transformácie pohľadu na informácie a obsah webových stránok. Nastáva doba, keď sa budeme musieť sústrediť na to, akú majú tie-ktoré informácie hodnotu ...

Vraví sa, že informácie vládnu svetom, internet si ich však zatiaľ veľmi neváži. Sme však v období transformácie pohľadu na informácie a obsah webových stránok. Nastáva doba, keď sa budeme musieť sústrediť na to, akú majú tie-ktoré informácie hodnotu – a na to, ako za túto hodnotu získať späť niečo od ľudí, ktorí naše informácie používajú.

Korene internetu sú na akademickej pôde – to je miesto, kde vznikla pôvodná informačná ekonomika. Akademici a študenti si chcú vymieňať informácie a nepotrebujú, aby sa im investícia priamo vrátila. Keď sa potom v polovici 90. rokov internetu chopila komerčná sféra, neprebrala len technológiu.

Akademická sféra nám web vychovala v liberálnom duchu a mladému webu sa to páčilo. Vo výchove však niečo chýbalo – uvedomenie, že aj v akademickej sfére sú informácie bezplatné len zdanlivo. Docenti a profesori na vysokých školách nechcú za informácie priamo peniaze (hoci by určite neboli proti), niečo za ne však predsa len získavajú – na akademickej pôde totiž vládne súťaživosť rovnako, ako kdekoľvek inde. Základný princíp „Publikuj alebo zhyň“ (Publish or perish) vyjadruje nutnosť vyslať do sveta vlastné meno a vlastné myšlienky. Nedostanete za ne síce priamo zaplatené, dostanete však viac peňazí na výskum, plný úväzok, zvýšený plat a príjemnú masáž vlastného ega. Ak nepublikujete, nezáleží na tom, aké zaujímavé sú vaše myšlienky alebo výskum – budete stagnovať alebo sa potopíte.

Píšem tento článok, aby sa dostali do sveta moje myšlienky a moje meno. Rozposielam texty e-mailom zadarmo, na internete si ich môžete prečítať zadarmo, ale viem, že nie sú zadarmo. Práve v tomto momente, v tejto sekunde mi platíte tým najcennejším, čo máte. Vaším časom. Rovnako dobre by ste mi mohli vypísať šek alebo poslať hotovosť. Neplatíte málo.

Kritériom pre hodnotu informácie je časové hľadisko. Na webe je a vždy zostane množstvo „bezplatných“ informácií, ktoré vás budú stáť stále viac a viac času. Na základe hodnoty vášho času je možné stanoviť hodnotu informácií.

Predstavte si zaneprázdneného top-manažéra Johna. John pracuje v chemickom priemysle a jedna hodina jeho práce má pre firmu hodnotu 200 dolárov. Inými slovami, John ročne vyprodukuje 400-tisíc dolárov. Samozrejme, potrebuje neustále sledovať novinky v oblasti chemického priemyslu. Na internete stojí pred dvoma možnosťami. Môže sledovať najrozličnejšie webové stránky o chémii, rozpoznávať kvalitné informácie od fám a všetky údaje pritom získavať zadarmo. Alebo môže zaplatiť 2000 dolárov ročne za personalizované správy z chemického priemyslu, e-mailový servis, vďaka ktorému bude mať každé ráno vo svojej pošte päť kľúčových titulkov o dianí v predchádzajúci deň a pár správ o dvadsiatich najväčších konkurentoch svojej firmy, o ktorých sa obzvlášť zaujíma.

Čo asi urobí? Ak John vďaka e-mailovému spravodajstvu ušetrí za rok len desať hodín svojho času, ktorý by inak strávil hľadaním „bezplatných“ informácií kde-kade na webe, rád zaplatí.

Ušetrený čas – to je benefit obchodného modelu pre predaj informácií. Buďte pripravení, objavovať sa bude čoraz častejšie.

GERRY MCGOVERN, nua.ie

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odsúdili prvých exministrov. Za nástenku dostali dlhoročné tresty Janušek a Štefanov

EXministri výstavby za SNS budú jediní odsúdení za kauzu nástenkový tender.

KOŠICE KORZÁR

Reklamka obvineného dodávala mestu aj tričká I love Košice

Od mesta mala najprv jednu zákazku za druhou.

EKONOMIKA

Fico potvrdil národné lety do Košíc. Čo o nich zatiaľ vieme?

Národné aerolínie presadzuje koaličná SNS.

Neprehliadnite tiež

Vývojári podcenili vlastnosti múdrych hodiniek. Môžu byť pre deti hrozbou

Britský obchodný reťazec už stiahol výrobok z predaja.

Nový smartfón od ZTE je ako knižka, má dva displeje

Výrobcovi sa podarilo všetko vtesnať do hrúbky 12 milimetrov.

ROZHOVOR

Výskumník: Chyba je zapečená priamo v preukazoch

Aktualizácia sa dá použiť, no väčšinou ide o fyzické zariadenia a musia sa vymeniť, hovorí pre SME PETR ŠVENDA, ktorý sa podieľal na odhalení slabiny v ochrane e-občianskych.

Ohovárajú a priatelia sa. Delfíny majú kultúru podobnú tej ľudskej

Naše technológie a obrovské mestá však nikdy nenapodobnia.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  2. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  3. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  6. Vysoká hra o súdne trovy
  7. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  8. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  9. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  10. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 986
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 905
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 468
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 188
  5. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 3 170
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 533
  7. Splnený sen 2 039
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 572
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 343
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 111