Prieskum zameraný na elektronický obchod uskutočnila v krajinách Visegrádskej štvorky aj agentúra IDC. Tento rok by mal mať trh týchto štyroch krajín hodnotu 650 miliónov dolárov, keď v roku 2000 prebehli na internete transakcie len za 100 miliónov. Najvyšší rast podľa IDC zaznamená elektronický obchod s hotovými výrobkami medzi firmami. Tieto transakcie budú predstavovať až dve tretiny internetového obchodu. Ďalšiu pätinu predstavuje obchod so surovinami a materiálom medzi firmami, zvyšných 100 miliónov dolárov tvoria nákupy tovaru konečnými spotrebiteľmi.
Údaje o počte užívateľov internetu podľa IDC sú z konca roku 2001 a výsledky sa s prieskumom TNS Interactive zásadne rozchádzajú. Podľa IDC je internetová penetrácia najvyššia v Maďarsku, Česká republika vedie v používaní internetu z práce a z domu, ale pre doteraz nedostatočný prístup v školách sa celkovo dostala až na druhé miesto. Tretie Poľsko má už v súčasnosti viac internetistov, ako ostatné tri krajiny spolu, do roku 2005 by pritom malo dostihnúť vedúce Maďarsko aj v percentuálnom počte pripojených.
„Množstvo ľudí používajúcich na Slovensku internet v práci takmer dosahuje úroveň ostatných stredoeurópskych štátov, krajina však výrazne zaostáva v používaní internetu z domu a v školách,“ píše sa v správe IDC. Výskumná agentúra však predpokladá, že v priebehu niekoľkých rokov sa bude zaostávanie Slovenska znižovať, najmä „vďaka klesajúcim cenám pripojenia cez telefonickú linku a implementácii programu Infovek v školách“.
V elektronickom obchode Slovensko za lídrom regiónu Českou republikou zaostáva o dva roky a podľa IDC zostane množstvo „koncových“ internetových nákupov konečným spotrebiteľom v porovnaní so susedmi nízke. Naproti tomu by však mal nastať výrazný vzostup elektronického obchodu s materiálom a surovinami medzi podnikmi (B2C process-use) a Slovensko sa stane v tejto oblasti významným trhom. (tb)