SME
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Dobré vyhliadky pre slovenský internetový obchod

V ktorých krajinách sa cez internet najviac nakupuje…

– jedlo a dovolenky: Austrália

– oblečenie: Fínsko

– bižutéria, kozmetika: Kórea

– hračky, nábytok: USA

– hudobné CD: Holandsko

– knihy, elektronika, akcie: Izrael

– hardvér, autá: Dánsko

– softvér: Nemecko

(Zdroj: TNS Interactive )

Slovensko patrí počtom internetistov vo svetovom meradle stále medzi krajiny s najnižšou penetráciou, v porovnaní s Poliakmi a Maďarmi však majú slovenskí užívatelia internetu väčší záujem o nakupovanie prostredníctvom počítačovej siete. Je to dobrá správa pre slovenských obchodníkov a internetové predajne, ktoré môžu v najbližších mesiacoch očakávať zvyšovanie počtu zákazníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Na Slovensku v súčasnosti podľa spoločnosti Taylor Nelson Sofres (TNS) používa internet aspoň raz mesačne 17 % obyvateľov, čo nás spolu s Poľskom (15 %) a Maďarskom (17 %) zatiaľ zaraďuje do skupiny štátov s nízkou úrovňou pripojenia (do 20 % obyvateľov). Česko (26 %) a napríklad Estónsko (33 %) už patria spolu s väčšinou krajín západnej Európy do skupiny so stredne vysokou penetráciou.

Na Slovensku však až 36 % internetistov uvažuje o nákupe online, alebo takýto nákup už uskutočnilo. V množstve potenciálnych zákazníkov elektronických obchodov sa tak podľa výskumu TNS Interactive Global eCommerce Report zaraďujeme tesne za Česko (39 %) a pred viaceré krajiny, kde internet používa viac ľudí, než u nás. Ak pred rokom počas jedného mesiaca nakupovali cez internet len 3 % pripojených Slovákov, dnes je to už 7% v porovnaní s piatimi percentami v Poľsku a len troma percentami v Maďarsku. Celosvetový priemer je podľa TNS 15 %.

Skryť Vypnúť reklamu

Zaujímavé je porovnanie dôvodov, ktoré ostatných ľudí od nakupovania na internete odrádzajú. Na Slovensku stále v oveľa väčšej miere než vo vyspelých krajinách pretrvávajú pochybnosti o bezpečnosti elektronických transakcií. Obavy Slovákov o bezpečnosť sú pritom stále nižšie, než nedôvera obyvateľov Českej republiky, kde sa ľudia elektronických podvodov obávajú viac, než kdekoľvek inde na svete.

Až dve tretiny Slovákov, ktorí na internete zatiaľ nenakupujú, však ako hlavný dôvod uviedlo, že im prekáža absencia fyzického kontaktu s tovarom, nemožnosť prezrieť si ho či vyskúšať. Viac než polovica uviedla, že „na internete nikdy neviete, čo dostanete“, takmer tretina predpokladá aj problémy s doručením a štvrtine ľudí pripadá nakupovanie online príliš zložité. Slováci sa v porovnaní s Čechmi častejšie sťažujú aj na vysoké ceny v internetových obchodoch, naproti tomu v Českej republike je viac ľudí, ktorým nepripadá zaujímavý tovar, v elektronických obchodoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Výsledky teda ukazujú, že hlavnou príčinou nízkych tržieb slovenských internetových obchodov nie je prirodzená averzia ľudí proti tomuto spôsobu nakupovania (ktorá je veľmi výrazná napríklad v Maďarsku), ale skôr nízka kvalita služieb ponúkaných samotnými obchodmi. Bariéra „neviem, čo dostanem“ signalizuje, že obchodníci neposkytujú k predávanému tovaru dostatok informácií. Obavy o bezpečnosť transakcií možno v našich podmienkach považovať za iracionálne – vo väčšine prípadov sa totiž v slovenských obchodoch neplatí kreditnými kartami, ale priamym prevodom z účtu, prípadne sa tovar zasiela na dobierku, čo takmer vylučuje možnosť podvodu na zákazníkovi. Obchodníci by preto mohli uspieť s informačnou kampaňou, v ktorej by vysvetlili skutočné bezpečnostné riziká vyplývajúce z internetových transakcií. Takisto len oni môžu odstrániť problémy s doručovaním tovaru a vzdelávaním získať užívateľov, ktorí dnes považujú internetové nakupovanie za príliš zložité.

Skryť Vypnúť reklamu

Kľúčovou úlohou zrejme bude pôsobenie na 60 percent užívateľov, ktorí považujú klasické nakupovanie nielen za jednoduchšie, ale aj za zábavnejšie, než nakupovanie cez internet. Ak sa však podarilo Tatrabanke spraviť vďaka Eliotu z bankovníctva „cool“ záležitosť pre mladých, neexistuje dôvod, prečo by sa niektorý veľký obchodník nemohol o niečo podobné pokúsiť aj pri predaji kníh, cédečiek či oblečenia cez internet.

TOMÁŠ BELLA
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do kaviarne Towers nevidno.

Inšpekcia má odposluchy aj videozáznamy.


6 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet 4 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Za kyberšikanu hrozí až šesť rokov.


a 1 ďalší 5 h

Neprehliadnite tiež

Mark Hamill vo filme Hviezdne vojny epizóda V - Impérium vracia úder.

Deepfake nie je len na fake news a porno.


9 h
Ilustračné foto.

Pomôžu alebo nám uškodia mraky?


12 h

Ak máte problémy so sluchom, noste načúvací prístroj.


26. júl

Rozhovor s doktorandom filozofie Jakubom Betinským


18 h

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  2. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  3. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  4. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  6. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  2. Keď ekológia spája
  3. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  4. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 819
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 722
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 886
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 313
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 210
  6. Od Česka až po Jadran 3 970
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 149
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 053
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 879
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202