SME
Utorok, 29. november, 2022 | Meniny má Vratko

Dobré vyhliadky pre slovenský internetový obchod

V ktorých krajinách sa cez internet najviac nakupuje…

– jedlo a dovolenky: Austrália

– oblečenie: Fínsko

– bižutéria, kozmetika: Kórea

– hračky, nábytok: USA

– hudobné CD: Holandsko

– knihy, elektronika, akcie: Izrael

– hardvér, autá: Dánsko

– softvér: Nemecko

(Zdroj: TNS Interactive )

Slovensko patrí počtom internetistov vo svetovom meradle stále medzi krajiny s najnižšou penetráciou, v porovnaní s Poliakmi a Maďarmi však majú slovenskí užívatelia internetu väčší záujem o nakupovanie prostredníctvom počítačovej siete. Je to dobrá správa pre slovenských obchodníkov a internetové predajne, ktoré môžu v najbližších mesiacoch očakávať zvyšovanie počtu zákazníkov.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku v súčasnosti podľa spoločnosti Taylor Nelson Sofres (TNS) používa internet aspoň raz mesačne 17 % obyvateľov, čo nás spolu s Poľskom (15 %) a Maďarskom (17 %) zatiaľ zaraďuje do skupiny štátov s nízkou úrovňou pripojenia (do 20 % obyvateľov). Česko (26 %) a napríklad Estónsko (33 %) už patria spolu s väčšinou krajín západnej Európy do skupiny so stredne vysokou penetráciou.

Na Slovensku však až 36 % internetistov uvažuje o nákupe online, alebo takýto nákup už uskutočnilo. V množstve potenciálnych zákazníkov elektronických obchodov sa tak podľa výskumu TNS Interactive Global eCommerce Report zaraďujeme tesne za Česko (39 %) a pred viaceré krajiny, kde internet používa viac ľudí, než u nás. Ak pred rokom počas jedného mesiaca nakupovali cez internet len 3 % pripojených Slovákov, dnes je to už 7% v porovnaní s piatimi percentami v Poľsku a len troma percentami v Maďarsku. Celosvetový priemer je podľa TNS 15 %.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavé je porovnanie dôvodov, ktoré ostatných ľudí od nakupovania na internete odrádzajú. Na Slovensku stále v oveľa väčšej miere než vo vyspelých krajinách pretrvávajú pochybnosti o bezpečnosti elektronických transakcií. Obavy Slovákov o bezpečnosť sú pritom stále nižšie, než nedôvera obyvateľov Českej republiky, kde sa ľudia elektronických podvodov obávajú viac, než kdekoľvek inde na svete.

Až dve tretiny Slovákov, ktorí na internete zatiaľ nenakupujú, však ako hlavný dôvod uviedlo, že im prekáža absencia fyzického kontaktu s tovarom, nemožnosť prezrieť si ho či vyskúšať. Viac než polovica uviedla, že „na internete nikdy neviete, čo dostanete“, takmer tretina predpokladá aj problémy s doručením a štvrtine ľudí pripadá nakupovanie online príliš zložité. Slováci sa v porovnaní s Čechmi častejšie sťažujú aj na vysoké ceny v internetových obchodoch, naproti tomu v Českej republike je viac ľudí, ktorým nepripadá zaujímavý tovar, v elektronických obchodoch.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledky teda ukazujú, že hlavnou príčinou nízkych tržieb slovenských internetových obchodov nie je prirodzená averzia ľudí proti tomuto spôsobu nakupovania (ktorá je veľmi výrazná napríklad v Maďarsku), ale skôr nízka kvalita služieb ponúkaných samotnými obchodmi. Bariéra „neviem, čo dostanem“ signalizuje, že obchodníci neposkytujú k predávanému tovaru dostatok informácií. Obavy o bezpečnosť transakcií možno v našich podmienkach považovať za iracionálne – vo väčšine prípadov sa totiž v slovenských obchodoch neplatí kreditnými kartami, ale priamym prevodom z účtu, prípadne sa tovar zasiela na dobierku, čo takmer vylučuje možnosť podvodu na zákazníkovi. Obchodníci by preto mohli uspieť s informačnou kampaňou, v ktorej by vysvetlili skutočné bezpečnostné riziká vyplývajúce z internetových transakcií. Takisto len oni môžu odstrániť problémy s doručovaním tovaru a vzdelávaním získať užívateľov, ktorí dnes považujú internetové nakupovanie za príliš zložité.

SkryťVypnúť reklamu

Kľúčovou úlohou zrejme bude pôsobenie na 60 percent užívateľov, ktorí považujú klasické nakupovanie nielen za jednoduchšie, ale aj za zábavnejšie, než nakupovanie cez internet. Ak sa však podarilo Tatrabanke spraviť vďaka Eliotu z bankovníctva „cool“ záležitosť pre mladých, neexistuje dôvod, prečo by sa niektorý veľký obchodník nemohol o niečo podobné pokúsiť aj pri predaji kníh, cédečiek či oblečenia cez internet.

TOMÁŠ BELLA
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kráter Batagajka v ruskom Jakutsku vznikol rozmŕzaním trvale zamrznutej pôdy.

Meňavky slúžia ako bezpečnostná poistka.


3 h

Vystrašiť, buchnúť, zhodiť z útesu a rozbiť, čo sa dá.


26. nov
Podcast Klik

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 2 ďalší 26. nov

Nové správy zo sveta vedy.


a 2 ďalší 25. nov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  2. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  3. Počúvaj hlas svojho srdca a študuj, čo ťa baví...
  4. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  5. Po štúdiu u nás si ťa skvelá práca nájde sama
  6. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  7. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  8. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  1. Zmeny v systéme revíznych postupov
  2. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  3. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  4. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  5. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  6. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  7. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  8. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 19 200
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 437
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 894
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 356
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 664
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 991
  7. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 675
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 1 653
SkryťZatvoriť reklamu